رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 356340

در چه کشورهایی روزه‌داری طولانیتر است؟

ساعت 24-مثلا این روزها در مناطق شمالی کشورهایی مانند نروژ و سوئد ساعات بین دو اذان صبح و مغرب روزه‌داری به بیش از ۲۰ ساعت می‌رسد.

هر چه ماه رمضان به روزهای آخر بهار و روزهای نخستین تابستان نزدیک می‌شود روزه‌ گرفتن برای روزه‌داران دشوارتر می‌شود.

به گزارش بی بی سی، بجز اینکه در هوای گرم تابستانی که نیاز بدن به آب بیشتر می‌شود، ساعات طولانی هم مزید بر دشواری روزه‌داری در تابستان است که گاهی در کشورهای شمالی اروپا و آمریکا از ۲۰ ساعت هم می‌گذرد.

اما برعکس، در نیمکره جنوبی که تعداد مسلمانان بسیار کمتر از نیمکره شمالی است در اواخر بهار و اوایل تابستان روزها کوتاه‌تر است؛ مثلا این روزها فاصله بین اذان صبح و اذان مغرب به حدود ۱۰ ساعت می‌رسد.

مثلا این روزها در مناطق شمالی کشورهایی مانند نروژ و سوئد ساعات بین دو اذان صبح و مغرب روزه‌داری به بیش از ۲۰ ساعت می‌رسد.

در جزیره گرینلند این رقم حدود ۲۲ ساعت است و مسلمانی که می‌خواهد در تمام این مدت روزه داشته باشد، حدود ۲ ساعت فرصت خوردن و آشامیدن دارد.

امسال در ایران طول زمان روزه حدود ۱۶ ساعت و نیم و در افغانستان و تاجیکستان حدود ۱۶ ساعت است.

در برخی از کشورها روزه‌داران گرمای شدید تابستان را که در مناطقی به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد، تجربه می‌کنند.

پیشتر شورای مسلمانان بریتانیا به کسانی که روزه می‌گیرند هشدار داده بود که در ساعات طولانی و گرم روز مراقب سلامت خود باشند.

این شورا گفته از آنجا که کم‌آبی بدن می‌تواند خطرات جدی ایجاد کند باید در فاصله غروب خورشید و اذان مغرب تا سحر آب کافی نوشیده شود.

ساعات بین دو اذان در بریتانیا در روزهای پایانی ماه رمضان به ۱۹ ساعت می‌رسد.

اسامه حسن، استاد علوم دینی در لندن، گفته است که در کشورهایی که به قطب شمال نزدیک‌تر هستند و روزهای تابستان طولانی دارند مسلمانان می‌توانند در ماه رمضان مدت روزه‌داری را در همان حدودی که در شهر مکه است نگه دارند و از روزه‌داری طولانی‌مدت بیش از ۱۵ ساعت پرهیز کنند.

برخی از مراجع تقلید شیعیان هم معتقدند که در مناطقی که فاصله میان اذان صبح و مغرب نزدیک به ۲۰ ساعت می‌رسد، افراد موظف به روزه‌داری در تمام این ساعات نیستند و روزه‌دار می‎تواند یک شبانه روز را به دو نیمه ۱۲ ساعت تقسیم کند و ۱۲ روز را روزه بگیرد و یا براساس ساعات شرعی کشورهای نزدیک‌تر به خط استوا روزه بگیرد.

تعدادی هم از مراجع تقلید هم معتقدند مسلمانانی که نزدیک به قطب زندگی می‌کند، بهتر است برای ادای فرایض شرعی خود در ماه رمضان به کشوری که ساعات روزه‌داری کوتاه‌تر سفر کند و یا بدون آنکه نیت ۱۰ روزه برای اقامت در جایی داشته باشد، مسافرت کند تا واجب بودن روزه ساقط شود.

با این حال بسیاری از مسلمانان ترجیح می‌دهند با وجود مرارت‌های تابستان سنت روزه‌داری را از طلوع تا غروب خورشید و بر حسب محل اقامت خود حفظ کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها