رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 359646

رسم و رسوم جالب و منحصر به فرد فرهنگ های مختلف در جهان

ساعت 24-رسم و رسوم جالب و منحصر به فرد فرهنگ های مختلف در جهان

2
h1 style="text-align:center">فرهنگ های عجیب جهان: تعارف Taarof، ایران

یکی از رسوم عجیب جهان که در رگ و خون همه ی ما ایرانی ها جریان دارد، تعارف کردن است! تعارف Taarof، بیشتر در میان ایرانیان رواج دارد و در حقیقت یک حرکت خاص برای ادای احترام و نشان دادن ملاحظه در برابر دیگران است. البته نکته جالب تر اینجاست که اگر این حرکت از سوی طرف مقابل رد شود، عموما هیچ ناراحتی از این موضوع پیش نمی آید و این پاسخ کاملا درک می شود. برای مثال، در فروشگاه ها، از فروشنده ها انتظار می رود که در مواجهه با خریداران (بویژه آنهایی که به درجه بالا تر اجتماعی تعلق دارند) با گفتن این که پولی بابت کالای خریداری شده نمی گیرند، ادب خود را نشان دهند. از طرف دیگر، خریدار می داند و درک می کند که پاسخ مناسب به این تعارف Taarof آن است که روی پرداختن پول به فروشنده اصرار کند. فروشنده ممکن است چندین بار از گرفتن پول سرباز بزند و به تعارف کردن ادامه بدهد تا زمانی که بالاخره خریدار او را متقاعد کند که باید پول کالای مورد نظر را دریافت کند. این رسم جالب و عجیب، ممکن است برای خریداران خارجی از همه جا بی خبر خیلی گیج کننده باشد و ندانند که چه عکس العملی می بایست در مقابل آن نشان بدهند.
تعارف Taarof که یکی از سنت های عجیب جهان است، ممکن است به پروسه دعوت کردن به میهمانی و سایر مراسم اجتماعی نیز کشیده شود. در فرهنگ ایرانی، همه اینطور عقیده دارند که وقتی کسی آنها را به خانه خود دعوت می کند، حتی اگر بسیار مشتاق و هیجان زده باشد و اصرار کند، این دعوت تنها یک تشریفات ساده است و نباید به سرعت آن را قبول کنند. آنها با قبول نکردن دعوت، به طور سهوی و ناخواسته، میزبان را (که البته ممکن است دعوتش اصلا جدی نبوده باشد) در موقعیت ناخوشایندی قرار می دهند و او را معذب می کنند.تعارف Taarof

رسوم عجیب جهان: مانو پو Mano Po، فیلیپین، مالزی و اندونزی

پاگمامانو Pagmamano یکی از سنت های عجیب جهان به شمار می آید. پاگمامانو حرکتی است که برای احترام گذاشتن به بزرگ تر ها به کار می رود. این رسم به این صورت است که می بایست تعظیم کنید و در عین حال، دست بزرگ تر خود را بگیرید و آن را به پیشانی خود فشار دهید. این رسم به طور عمده در کشور فیلیپین و برخی قسمت های مالزی و اندونزی بسیار رواج دارد. گفته می شود که رسم پاگمامانو Pagmamano قرن ها پیش از چینی ها گرفته شده است.در آن زمان فیلیپینی ها بسیار تلاش می کردند خود را به فرهنگ مسافران و تاجرانی که به کشورشان می آمدند وفق دهند. در میهمانی های خانوادگی مردم فیلیپین، اغلب از کودکان خواسته می شود و به آنها آموزش داده می شود تا به وسیله انجام این کار به افراد مسن تر فامیل احترام بگذارند و از آنها طلب دعای خیر کنند.
رسم مشابه دیگری که برای احترام به بزرگ تر ها به کار می رود، استفاده از کلمه های پو po و اوپو opo است. برای مثال، “Ano yun?” (آن چیست !؟) یک جمله متداول است که خیلی در مکالمات به کار می رود. اما اگر کلمه پو po را به آن اضافه کنید و بگویید : “Ano po yun?” نشان دهنده این است که به طرف مقابل ادای احترام کرده اید. وقتی یک بزرگ تر یا شخصی که دارای مقام بالاتر از شما یک سوال می پرسد، می بایست برای دادن جواب مثبت، به جای کلمه oo که در زبان فیلیپینی به معنی "بله" است، از کلمه opo استفاده کنید. در برخی موارد، کلمه های po و opo برای ابراز محبت به اشخاصی هم طبقه با شما نیز به کار می رود.مانو پو Mano Po

سنت های عجیب جهان: بایانیهان Bayanihan، فیلیپین

جنبه منحصر به فرد دیگری از فرهنگ های عجیب جهان در فیلیپین، جابجا کردن یک خانه و بردن آن به یک موقعیت جدید است که رسم بایانیهان Bayanihan نامیده می شود. روستایی ها دور هم جمع می شوند تا سازه را از جای خود بلند کنند و آن را تا یک مسافت خاص حمل کنند. در برخی موارد، این کار به این دلیل صورت می گیرد که از آسیب دیدن خانه در برابر سیل یا زلزله اجتناب شود؛ اما گاهی نیز تنها بخاطر جابجا کردن خانه و بردن آن به یک محله بهتر صورت می گیرد.
رسم بایانیهان Bayanihan که از رسوم عجیب جهان است، اغلب در مناطق روستایی فیلیپین صورت می گیرد؛ به این دلیل که مواد مورد استفاده آنها برای ساخت خانه، چیز های سبکی مانند چوب بامبو و چوب نخل نیپا می باشند. این رسم در مناطق شهری نیز انجام می گردد؛ اما در مورد جابجا کردن برخی چیز ها مانند لوازم بازی بچه ها (تاب و سرسره) و زمین های بسکتبال محدودیت هایی وجود دارد.بایانیهان Bayanihan

فرهنگ های عجیب جهان: عروسی با حنا Henna و سیاه کردن blackening، اسکاتلند، مسلمانان

رسم حنابندان چون مختص مسلمانان است، شاید برای ما ایرانی ها عجیب نباشد، ولی در کل، از رسوم عجیب جهان است! مراسم عروسی اسلامی اغلب با رسم و رسوم و آیین های قرن ها پیش انجام می شوند. برای مثال، مسلمانان عموما عقیده دارند که از آنجایی که روز جمعه، در میان مسلمانان یک روز مقدس به شمار می رود، بهترین روز برای انجام مراسم عروسی، روز پنج شنبه است. رسم دیگر مهندی mehndi یا شب حنابندان است. دو شب قبل از مراسم عروسی، زنان فامیل عروس دور عروس را می گیرند و روی دستان، بازو ها و پا هایش با حنا طراحی می کنند. این کار، سمبلی برای نشان دادن ورود عروس به دنیای "زن" های متاهل است. برخی از نماد هایی که روی بدن عروس نقاشی می شوند، قرار است برای او خوش شانسی و باروری به همراه بیاورند.
یکی از دیگر رسوم عجیب جهان که آن هم همچون حنابندان، در شب عروسی رخ می دهد، در شب عروسی در اسکاتلندی ها اتفاق می دهد.در جهان شب حنابندان را می توان یک نمایش زیبا و هنری دانست؛ اما در مورد رسمی که در بخش هایی از اسکاتلند با عنوان blackening یا سیاه کردن خوانده می شود نمی توان این گونه گفت. این رسم به این صورت است که دوستان عروس و داماد آن دو را در یک وان حمام یا یک جعبه بزرگ یا پشت وانت به هم می بندند و آنها را در خیابان ها می گردانند تا رهگذران به آنها چیز های مشمئز کننده پرت کنند. پر پرندگان، دوده بخاری، تخم مرغ گندیده، ادویه، واکس کفش و گل، تنها معدودی از چیز های وحشتناکی هستند که زوج جوان می بایست انتظار داشته باشند. مردم عقیده دارند این سنت مفرح باعث دور شدن ارواح خبیثه می شود و همچنین این زن و مرد جوان را به هم نزدیک تر می کند. زیرا سمبلی برای سختی های زندگی آینده این زوج و شرایط غیر قابل تحملی که می بایست در طول زندگی شان، به کمک یکدیگر آن را تحمل کنند و سعی کنند از پس آن بر بیایند می باشد.عروسی با حنا Henna و سیاه کردن blackening

رسوم عجیب جهان: مودراس Mudras، هند

مودراس از فرهنگ های عجیب جهان است! این رسم به مهر ها، نشانه ها و حرکت هایی که منحصرا به دین و فرهنگ هندوها و بودایی ها بخصوص در هند مرتبط هستند، مودراس Mudras گفته می شود. روشی که یک شخص دست ها و انگشت های خود را حرکت می دهند می تواند 500 معنی متفاوت داشته باشد. مردم عقیده دارند این حرکات به شخص کمک می کنند تا جریان پرانا یا انرژی زندگی را کنترل کند و توجه خود را روی یک هدف مشخص متمرکز نماید. این حرکات در مجسمه ها، نقاشی ها، رقص ها، نمایش ها، یوگا و تکنیک های مدیتیشن دیده می شوند.
برای مثال، این عقیده وجود دارد که حرکت جیانا مودرا gyana mudra که در آن، انگشت های شست و اشاره روی هم قرار می گیرند و سایر انگشت ها از کف دست دور می شوند، به انسان آرامش و شفافیت ذهنی می دهد. به همین جهت، این حرکت یکی از محبوب ترین حرکات مودرا mudra برای مدیتیشن به شمار می رود. حرکت آبایا مودرا abhaya mudra که در آن، دست راست بالا برده می شود و انگشتان از هم باز شده از کف دست فاصله می گیرند، یک معنی تقریبا جهانی دارد که با حرکات سمبلیک مذهب ها و فرهنگ های مختلف هم مفهوم است. این حرکت به چاکرای قلب مربوط است و نشان دهنده روراستی و صداقت می باشد. حرکت آگنی مودرا agni mudra که در آن، شست و انگشت وسط روی هم قرار می گیرند و سایر انگشت ها از کف دست دور می شوند، سمبل آتش است و گفته می شود که به پروسه گوارش غذا کمک می نماید.مودراس Mudras

سنت های عجیب جهان: دیر رسیدن، آمریکای جنوبی

در بسیاری از نقاط جهان، دیر رسیدن به گردهمایی های اجتماعی کاری بسیار ناخوشایند و بی ادبانه به شمار می آید؛ اما یکی از فرهنگ های عجیب جهان در آمریکای جنوبی نهادینه شده است. در کشور شیلی، اگر میزبان بگوید که شام سر ساعت 8 شب سرو خواهد شد، از میهمانان انتظار می رود که حدود ساعت هشت و ربع یا حتی هشت و نیم به خانه میزبان بیایند. رسیدن سر موقع یا زودتر رسیدن، ممکن است به این تعبیر شود که میهمان می خواهد میزبان را وقتی که هنوز آماده نیست غافلگیر کند و از شخصی که دیر نیاید، با عنوان یک شخص "نخورده" یا "زیادی مشتاق برای غذا خوردن" یاد می شود. در کشور اکوادور، 15 تا 20 دقیقه رسیدن را "به موقع رسیدن" می دانند و برزیلی ها قرار ملاقات شان با دیگران را "انعطاف پذیر" می دانند و هر زمان که دلشان بخواهد بر سر قرار می روند.
این رسم حتی در برخی قسمت های ایالات متحده آمریکا نیز تاثیر گذاشته است؛ زیرا سالانه جمعیت زیادی از مهاجران از این کشور ها به آمریکا مهاجرت می کنند و رسم و رسوم خود را نیز با خود می آورند. برای مثال، در میامی، نسبت به سایر بخش های کشور، بسیار معمول تر است که میهمانان وقت شناس نباشند و دیر تر برسند و شام دیرتر سرو شود.دیر رسیدن

فرهنگ های عجیب جهان: الکل و شیطان، روسیه

با این که افکار عمومی و تصورات مردم در مورد کشور های دیگر همیشه درست نیست، اما این موضوع که کشور روسیه یکی از پر مصرف ترین کشور ها در زمینه مصرف الکل است واقعیت دارد. متاسفانه عشق مردم این کشور به الکل اصلی ترین دلیل مرگ در این کشور به شمار می رود. چرا که باعث به وجود آمدن بیماری های کبدی، مسمومیت الکلی، تصادفات وحشتناک و کشنده جاده ای و جرم های مرگبار می گردد.
تعدادی از سنت های عجیب جهان در روسیه جاریست. از آنجایی که مصرف الکل یکی از بخش های جدانشدنی از فرهنگ آنها محسوب می شود، قوانین بسیار و اکثرا مسخره ای در مورد نوشیدن آن در روسیه وجود دارند. برای مثال، شما نمی توانید یک لیوان نوشیدنی الکلی را وقتی هنوز نوشیدنی آن به اتمام نرسیده است روی میز بگذارید. بلکه باید زمانی آن را به روی میز برگردانید که نوشیدنی آن تمام شده باشد و سپس لیوان خالی را به صورت سر و ته روی میز قرار دهید. دیر آمدن برای شام به این معنی است که شما بدون این که هیچ سوالی بپرسید می بایست یک لیوان پر از نوشیدنی بیاشامید تا بتوانید خود را به دیگر میهمانان برسانید. و در نهایت، هرگز نباید این اشتباه بزرگ را بکنید و با لیوان خالی با دیگران هم سفره شوید؛ در صورت انجام این کار، می بایست کل یک بطری را بنوشید.
روس ها همچنین عاشق دشنام دادن هستند و این رسم آنها ریشه در خرافات دارد. آنها می گویند وقتی بر علیه سلامتی شخصی دیگر، بدون منظور، دشنام می دهید می بایست سه بار روی شانه سمت چپتان آب دهان بیاندازید. با این کار در واقع آب دهانتان را به صورت سمبلیک در چشم شیطان انداخته اید و از طالع بد و سرنوشت ناخوشایند جلوگیری کرده اید. اگر دشنام به صورت کتبی باشد، می بایست بعد از آن، صدای انداختن آب دهان را نیز بنویسید؛ به این صورت : " Tfu, tfu, tfu!".

رسوم عجیب جهان: دندان های سفید مانند مروارید و پری دندان ها، اروپا

یکی از رایج ترین آداب و رسوم عجیب جهان، انواع مختلف داستان پری دندان هاست. در دانمارک، پری دندان ها نامیده می شود. در بسیاری از فرهنگ ها، این موجود افسانه ای در واقع یک موش است که در فرانسه La Petite Souris (موش کوچولو)، در اسپانیا Ratoncito Perez (پرز موشه) و در کلمبیا El Raton Miguelito (میگوئیتو موشه) نامیده می شود.
در یونان و موریتانی، کودکان دندان های افتاده شان را زیر بالش هایشان نمی گذارند. بلکه آنها را تا آنجا که می توانند با ارتفاع بالا به سمت بام خانه شان پرتاب می کنند. در یونان، این کار باعث خوش شانسی و دندان های قوی تر در آینده می شود. در موریتانی، اگر یک خروس با طلوع خورشید شروع به آواز خواندن کند، کودک می تواند دندانش را پیش خود نگه دارد.
در جامائیکا نیز این رسوم عجیب دنیا جان گرفته و به کودکان داستان های ترسناکی در مورد یک گاو گفته می شود؛ گاوی که اگر دندان افتاده شان را در یک قوطی نگذارند و آن را به شدت تکان ندهند، می آید و آنها را با خودش می برد. می گویند صدای این قوطی باعث می شود گاو بترسد و از آنجا دور شود. کودکان مالزیایی نظر معنوی تری به دندان های افتاده شان دارند. آنها دندان ها را در زمین دفن می کنند؛ چرا که دندان بخشی از بدن انسان است و می بایست به زمین بازگردد. در ترکیه، دندان های افتاده می توانند برای بیان کردن انتظارات والدین از کودکان مورد استفاده قرار بگیرند. برای مثال، اگر آنها بخواهند که فرزندشان دکتر شود، می بایست دندان افتاده را در نزدیکی یک بیمارستان دفن کنند.دندان های سفید مانند مروارید و پری دندان ها

سنت های عجیب جهان: بوشیدو Bushido و سپوکو Seppuku، ژاپن

از جمله سنت های عجیب جهان، بوشیدو Bushido است. بوشیدو یا راه و رسم سامورایی به معیارهای اخلاقی و ارزش های طبقه سامورایی ژاپن می پردازد و روی قدرت، وفاداری و درستکاری تاکید می کند. برخی تحلیل گران و محققان پیشنهاد کرده اند که این راه و رسم در دنیای تجارت به کار گرفته شود تا بی نظمی هایی که شرکت های تجاری در گذشته و حال حاضر با آن ها روبرو بوده اند برطرف گردد. هدایت یک تجارت الهام گرفته از بوشیدو bushido به معنی کار کردن صادقانه و موثر همراه با نیت خوب برای بالا دستان و فکر کردن به مردم است. سپوکو Seppuku یا هاراکیری نوعی خودکشی تشریفاتی ژاپنی است که توسط سامورایی ها ابداع شده است و به عنوان جایگزینی برای شکست استفاده می شود. این رسم، محبوبیت کمتری دارد و بخصوص از زمان شروع جام جهانی دوم، وقتی که هزاران سرباز ژاپنی آن را اجرا کردند تا به جای تسلیم شدن به دشمن، جان خود را بگیرند، مورد انتقاد واقع شد. اما این رسم همچنان در بسیاری از قسمت های قاره آسیا انجام می شود. مثال های قابل توجه آن شامل خودکشی یوکیو میشیما Yukio Mishima در سال 1970 می باشد که در زمانی که بر علیه سیاست های نظامی ژاپن اعتراض می کرد انجام گرفت. و همینطور هم ماساهارو نوناکا Masaharu Nonaka که این کار را بعد از این که از شرکت محل کارش در سال 1999 به علت تعدیل نیرو اخراج شد انجام داد.
در کشور کره، بسیاری از مردم در زمان اتفاق افتادن تراژدی های بزرگ، آنچنان احساس شرم و عذاب وجدان می کنند که هیچ راهی به جز پایان دادن به زندگی شان نمی بینند. وقتی کشتی کره ای MV Sewol در آوریل سال 2014 غرق شد و صد ها دانش آموز کشته و چندین دانش آموز ناپدید گشتند، معاون مدیر مدرسه آنچنان به شدت عذاب وجدان گرفته بود که دست به خودکشی زد.بوشیدو Bushido و سپوکو Seppuku

فرهنگ های عجیب جهان: هاکا Haka، نیوزیلند

رسم هاکا Haka یکی از رسوم عجیب جهان مردم مائوری (بومیان سرزمین نیوزیلند) می باشد. این رسم شامل حرکات صورت ترسناک و تهدید آمیز، خرناس کشیدن، زوزه کشیدن از ته گلو، بلند آواز خواندن، پا بر زمین کوبیدن، بهم زدن دست ها، مشت زدن به سینه و زبان درازی کردن برای انداختن ترس و وحشت به قلب رقیبان و دشمنان قبیله می باشد.
امروزه، این رسم بیشتر توسط تیم های ورزشی ملی نیوزیلند انجام می گردد. تیم راگبی نیوزیلند که لباس های تماما مشکی رنگ به تن دارند، قبل از یکی از مسابقات خود، رسم هاکا Haka را در زمین به اجرا در می آورند (اجرای رسم در ویدیو زیر). در طول مسابقات FIBA 2014، تیم بسکتبالی که لقب "سیاهپوشان قد بلند" را دارد، تیم آمریکایی رقیب را غافلگیر کردند و رسم هاکا Haka را در مقابل چشمان وحشت زده آنان به اجرا گذاشتند.
اما رسم هاکا Haka چیزی بیشتر از یک رقص جنگ یا یک چالش برای نبرد است. این رسم می تواند برانگیزاننده شاعریت و به هنر در آوردن تاریخ و فرهنگ قومی قبیله باشد یا برای انتقال دادن صلح، یک استقبال گرم یا نمایشی از احترام به کار رود. یک نمونه از این اجرای مثبت، بعد از اتمام فیلمبرداری فیلم سه گانه "ارباب حلقه ها" انجام گرفت. این فیلم در نیوزیلند ساخته شده است و بسیاری از بازیگران محلی آن منطقه نیز در آن شرکت کرده اند. یکی از بازیگرانی که بدلکاری بسیاری از صحنه های مرگبار فیلم را به اجرا در آورده بود ویگو مورتنسن Viggo Mortensen نام داشت که بخاطر کارش مورد تحسین و احترام تیم فیلمسازی قرار گرفته بود؛ بنابراین در آخرین روز فیلمبرداری، بازیگران بومی این فیلم، رسم هاکا haka را برای او و یکی دیگر از اعضای تیم فیلمسازی اجرا کردند.هاکا Haka

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها