رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 359802

بیماریهایی که با ندیدن خورشید به سراغ‌مان میآیند

ساعت 24-عدم دریافت نور خورشید به معنی آن است که بدن قادر به تولید ویتامین دی نخواهد بود. این ویتامین نقش مهمی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی دارد. به علاوه، پرتوهای فرابنفش نور خورشید فشار خون را تنظیم می‌کنند؛ بنابراین بدون وجود نور خورشید، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی قرار می‌گیریم.

style="text-align:justify"> حقیقت آن است که بسیاری از ما به وجود خورشید بی اهمیت هستیم، آنچنان که حتی در روزهای ابری و بارانی هم می دانیم جایی در بالای سر ما است و به زودی دوباره آن را خواهیم دید. اما آیا حقیقتا می دانیم که خورشید تا چه حد برای سلامت بدن ما اهمیت دارد؟

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر هرگز نور خورشید را دریافت نکنیم چه اتفاقاتی در بدن ما رخ می دهد.

1- به خطر افتادن سلامت قلبی

عدم دریافت نور خورشید به معنی آن است که بدن قادر به تولید ویتامین دی نخواهد بود. این ویتامین نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های قلبی دارد. به علاوه، پرتوهای فرابنفش نور خورشید فشار خون را تنظیم می کنند. بنابراین بدون وجود نور خورشید، بیشتر در معرض بیماری های قلبی-عروقی قرار می گیریم.

2- کاهش احتمال بارداری

بدون نور خورشید، هورمون ملاتونین (تنظیم کننده ی خواب و بیداری) به میزان بیشتری در بدن زنان تولید خواهد شد. این هورمون قدرت باروری را کاهش می دهد و به این ترتیب احتمال بچه دار شدن پایین می آید. به علاوه، زنانی که کمتر در معرض نور خورشید هستند در مقایسه با زنانی که نور خورشید را دریافت می کنند زودتر دچار یائسگی می شوند.

3- اختلال در سیستم عصبی

تحقیقات بیان می کند کودکانی که به میزان کافی نور خورشید دریافت نمی کنند، در زمان بزرگسالی خطر ابتلا به بیماری ام اس در آن ها بیشتر است. این بیماری باعث اختلال در سیستم عصبی مرکزی می شود.

4- دردهای بدنی

بدون وجود نور خورشید، باید خود را برای دردهای بیشتری در سرتاسر بدن مان آماده کنیم. نور خورشید به گرم شدن ماهیچه های بدن کمک می کند و دردهای ناشی از مشکلات التهابی مثل آرتروز را کاهش می دهد.

5- احساس افسردگی

بدون دریافت نور خورشید بدن هورمون سروتونین (هورمون شادی) را به میزان کمتری تولید خواهد کرد. اگرچه راه های دیگری هم برای شاد کردن خود وجود دارد اما دریافت همیشگی نور خورشید ساده ترین و طبیعی ترین شیوه است، به ویژه اگر با انجام ورزش همراه باشد.

6- تضعیف سیستم ایمنی بدن

دریافت کمتر نور خورشید منجر به کم شدن گلبول های سفید خون خواهد شد. با کاهش گلبول های سفید، مقابله با عفونت ها برای بدن دشوارتر خواهد شد.

7- پوسیدگی بیشتر دندان ها

بدون دریافت نور خورشید حتی دندان ها هم آسیب خواهند دید. تحقیقات نشان داده است کسانی که به میزان کمتری نور خورشید دریافت می کنند مشکلات دندانی بیشتری مثل پوسیدگی دندان ها دارند.

8- ابتلای همیشگی به اختلال خلقی فصلی

بدون وجود خورشید، ما برای همیشه دچار اختلال خلقی فصلی خواهیم شد که به افسردگی زمستانی معروف است. این اختلال شکلی از افسردگی است که به ویژه در اثر فقدان نور خورشید به وجود می آید. نور مصنوعی نمی تواند به طور کامل جایگزین نور طبیعی خورشید شود.

اگرچه نور خورشید فواید زیادی برای سلامتی ما دارد اما باید به خاطر داشته باشید که دریافت بیش از اندازه ی نور خورشید برای بدن مضر است. پرتوهای فرابنفش نور خورشید می توانند باعث آفتاب سوختگی و مشکلات پوستی و حتی بروز سرطان شوند.

روزیاتو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها