رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 359956

ساعت 24 دلایل  پیوند ذهنی سیاستمدار ،اقتصاد دان و فعال اقتصادی ایرانی را بررسی می کند

از پدرام سلطانی تا مصطفی تاج زاه و محمد طبیبیان

ساعت 24-پدرام سلطانی در تازه ترین یاد داشت خود از دولت دوازدهم انتقاد نرم و مداراجویانه می کند و در  باره سیاستهای ارزی تازه اتخاذ شده به دولت می گوید "یقین دارم که خیرخواهی دولت در صیانت از معیشت مردم با این سیاست ارزی حاصل نخواهد شد به علاوه اینکه تولید و صادرات و در ادامه، اشتغال کشور هم آسیب خواهد دید.

پدرام سلطانی و تاچزاده و طبیبیان
a href="http://www.saat24.news/news/359956/%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%84%D8%B7%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%AC-%D8%B2%D8%A7%D9%87-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86" target="_blank">به نامهای بالا که درتیتر نوشته حاضر آمده است توجه کنید:


1- پدرام سلطانی یک فعال اقتصادی خوش فکر و با احساس مسئولیت بالا در باره ایران است که البته به منافع شخصی خود نیز می اندیشد چون یک مرد منطقی و دارای فرصت های کسب و کار است. این فعال اقتصادی برخلاف شمار قابل اعتنایی از همتایان خود به روشنگری در حوزه اقتصادسیاسی نیز اهمیت می دهد و به آن می اندیشد و نیک می داند تهدید ایران تهدید منافع ملی و میهنی و شخصی اوست . پدرام سلطانی با این چشم انداز است که درمیان جامعه بازرگانان و صاحبان صنایع ایران جایگاه بلندی دارد و به طور پیوسته و با استدلال منطق اقتصادی به دولت یادآوری می کند که با راهبرد اشتباه و سیاستهای ناکار آمد به جامعه آسیب می رساند.

او در تازه ترین یاد داشت خود از دولت دوازدهم انتقاد نرم و مداراجویانه می کند و در باره سیاستهای ارزی تازه اتخاذ شده به دولت می گوید "یقین دارم که خیرخواهی دولت در صیانت از معیشت مردم با این سیاست ارزی حاصل نخواهد شد به علاوه اینکه تولید و صادرات و در ادامه، اشتغال کشور هم آسیب خواهد دید. از آگاهانی که در تیم اقتصادی دولت سکوت پیشه کرده اند انتظار می رود که واقعیات را بگویند، حتی اگر به قیمت کنار گذاشتنشان تمام شود. تاریخ آثار این تصمیمات را در کارنامه ی ایشان خواهد نوشت و درباره ی آنان بی ملاحظه قضاوت خواهد کرد".


2- مصطفی تاجزاده یکی از قدیمی ترین کادرهای نظام جمهوری اسلامی و سیاست ورز حرفه ای است که از دوران بلافاصله پس از انقلاب اسلامی در نهادهای گوناگون دولت های دهه نخست پس از انقلاب اسلامی ، دولت سازندگی و دولت اصلاحات فعالیت کرده است. تاجزاده درطیف بندی های سیاسی همانطور که خودش نیز به طور ضمنی و صریح بیان کرده است از تندروها بوده اصلاح طلب و چپ مذهبی بوده و این سرسختی را حتی تا اواخر دوره اصلاحات نیز پاس داشته است. این سیاست ورز حرفه ای که عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده و هست اصولا با فعالان اقتصادی به ویژه بازرگانان بخش خصوصی میانه خوبی نداشت چون به اقتصاد دولتی باور داشته و از سیاستهای تعدیل اقتصادی دوره سازندگی که راه را برای عبور از اقتصاد دولتی می گشود نیز روی خوش نشان نداد.

اینکه مصطفی تاجزاده حاضر شده است نوشته یک فعال اقتصادی و یک بازرگان را در صفحه تلگرامی اش منتشر کند نشان می دهد دغدغه هایش حالا به حوزه اقتصاد نیز کشیده شده است

مصطفی تاجزاده برخلاف پدرام سلطانی که با فعالیت سیاسی کاری ندارد و از دریچه کسب و کار به اقتصاد سیاسی رسیده و نکاتی را مطرح می کند از دریچه سیاست به مسایل نگاه می کند و اینکه حاضر شده است نوشته یک فعال اقتصادی و یک بازرگان را در صفحه تلگرامی اش منتشر کند نشان می دهد دغدغه هایش حالا به حوزه اقتصاد نیز کشیده شده است . حالا تاجزاده سیاست ورز حرفه ای با فردی مثل پدرام سلطانی که یک بازرگان تراز اول است در یک صف قرار می گیرد و به دوستان و طرفدارانش یادآوری می کند که اقتصاد ایران در تهدید بزرگ قراردارد و برای نشان دادن این واقعیت به استدلال یک فعال اقتصادی استناد می کند. وی با بازنشر نوشته سلطانی در باره سیاستهای ارزی ناکارآمد دولت دوازدهم به این نتیجه رسیده است که باید برای درک دقیق از این تهدید ها به جای حمایت چشم بسته از هرسیاست دولت دوازدهم به واقعیت هایی که بازرگانان به آن رسیده اند توجه کرد

3- محمد طبیبیان یکی از اقتصاددان دانشمند و دارای کارنامه و سابقه روشن در برنامه ریزی اقتصادی ایران دربالاترین سطح است. این استراتژیست اقتصاد ایران که سابقه تهیه و تدوین برنامه دوم توسعه اقتصادی ایران و مشارکت در تهیه برنامه اول و سوم را دارد زودتر از همتایان خود به افتادن ارکان اقتصادایران در چاله بزرگ تمایلات سیاسی مردان سیاست پی برد و الان نزدیک به دودهه است که برروی این موضوع مطالعه می کند ، می نویسد ، نقد می کند ، اندرز کارشناسانه می دهد و به سیاست مداران هشدار می دهد اگر فعالیت های اقتصادی در چاه سیاست بماند ایران با خطر مواجه می شود .

محمد طبیبیان به صفحه تلگرامی تاجزاده سیاستمدار رفته و نوشته یک فعال اقتصادی ایرانی را برای خوانندگان صفحه تلگرامی خویش بازنشرمی دهد.

اکثریت سیاستمداران ایرانی اصلاح طلب ایرانی اکنون به درست بودن دغدغه های کارشناسی این اقتصاد دان ایرانی دلسوز به این مرز و بوم آگاه شده و به این اندیشه احترام می گذارند. طبییان در این سالهای تازه سپری شده بارها به دولت یازدهم و دوازدهم هشدار داده است بیراهه روی را کنار گذاشته و با استفاده از دانش اقتصاد سیاستهای اقتصادی شجاعان و کارشناسی – علمی را در دستور کار قرار دهند. دغدغه این اقتصاد دان و اندیشه ناب او و دلسوزی بی بدیلش برای این مرزو بوم موجب شده است که اکثریت رهبران احزاب و جمعیت های سیاسی اصلاح طلب به اندیشه او باور پیدا کنند و فعالان اقتصادی نیز در این سالها به راه اوگرایش پیدا کرده اند. طبیبیان با این سابقه و ذهنیت است که اکنون به نوشته ها و حرفهای سیاست ورزان ایرانی و فعالان اقتصادی توجه دارد. اوبه همین دلیل است که به صفحه تلگرامی تاجزاده سیاستمدار رفته و نوشته یک فعال اقتصادی ایرانی را برای خوانندگان صفحه تلگرامی خویش بازنشرمی دهد.


نتیجه گیری : تجربه تاریخ معاصر نشان می دهد جامعه هایی که بازرگانان و صنعتگران وبانکداران خصوصی ، سیاستمدارا واقع گرا و مدرن که از رویاهای دور و دراز آرمانگرایی محض فرود آمده و به این نتیجه رسیده اند که نیرویی به عنوان نیروی اقتصاد درکنار نیروی سیاست است که می تواند جامعه را به سوی شرایط مناسب راه ببرد و اقتصاد دا نانی که به هرحال واقعیت های سیاسی جامعه را با همه پیچیدگی هایش در معادلات اقتصادی به مثابه عنصر موثر جای می دهند و با فعالاسان اقتصادی و بازرگانان و صنعتگران مترقی همراهی ذهنی واشتراکات ملی پیدا می کنند شرایط را برای عبور از هر دشواری فراهم می کنند. این سازگاری را باید به فال نیک گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها