رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 362484

آغاز انتقال گاز دریای خزر از طریق ترکیه به اروپا

گاز ایران دردل دریاها و دشتها مدفون نشود

ساعت24-فرصت ها برای هرجامعه ای به ویژه درعصر جدید که تکنولوژی به کمک انسان آمده است تا ابد نمی مانند و اگر کشوری سر وقت از فرصت ها استفاده نکند دارایی هایش هدر می رود.

خبر652
به نظر می رسد حالا منابع سرشار گاز طبیعی ایران در دل دریاها و دردشتها بدون مصرف مانده است و به ویژه برای صادرات این کالا کاری نمی شود . این درحالی است که در همسایگی ایران کشورهایی مثل روسیه ، ترکمنستان و آذربایجان با استفاده از فضای مناسب بینالمللی منابع گاز خود را به سرعت به بازار اروپا می رسانند. پروژه خط لوله "تاناپ" که در اسکی‌شهیر ترکیه افتتاح شد یکی از فرصتهای ایران برای توسعه صادرات گاز را کمرنگ می کند. این خط لوله، گاز جمهوری آذربایجان در دریای خزر را به ترکیه و از طریق ترکیه به اروپا می‌رساند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه 22 خرداد خط لوله انتقال گاز "تاناپ" را افتتاح کرد. در مراسم افتتاحیه روسای جمهور آذربایجان، اوکرائین و همچنین نخست‌وزیر صربستان نیز شرکت داشتند.ظرفیت نهایی سالانه انتقال گاز از طریق این خط لوله ۳۱ میلیارد مترمکعب است. قراراست گاز آذربایجان از طریق گرجستان، ترکیه، یونان، آلبانی به ایتالیا انتقال یابد. طول این خط لول ۱۸۵۰ کیلومتر است و هزینه ساخت آن حدود ۹ میلیارد دلار خواهد بود.اردوغان خط لوله تاناب را "جاده ابریشم انرژی" توصیف کرد. به گفته رئیس جمهور ترکیه ظرفیت اولیه خط لوله ترانس آناتولی انتقال ۱۶ میلیارد مترمکعب گاز در سال است که ۶ میلیارد مترمکعب آن به ترکیه و بقیه نیز به اروپا انتقال خواهد یافت.بخش برزگی از این خط لوله احداث شده و در ژوئن ۲۰۱۹ به مرز یونان خواهد رسید. ظرفیت پروژه تاناپ در سال ۲۰۲۳ به ۲۳ میلیارد مترمکعب و در سال ۲۰۲۵ نیز به ۳۱ میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت.
سود ترکیه و زیان ایران
بخشی از گاز ترکیه توسط خط لوله تاناپ تامین خواهد شد. این موضوع می‌تواند سبب کاهش نیاز ترکیه به گاز صادراتی ایران می‌شود و قدرت چانه‌زنی ترکیه در مقابل ایران و روسیه را هم بیشتر می‌کند. ترکیه تابه‌حال بیشترین گاز خود را از طریق روسیه و ایران تامین کرده است.دالغا خاتین اوغلو کارشناس نشریه تخصصی "نچرال گس ورلد" درلندن به دویچه وله فارسی می‌گوید روسیه اولین تامین کننده گاز ترکیه است و ایران دومین.به گفته این کارشناس چند روز پیش روسیه بیش از یک میلیارد دلار گاز خود به ترکیه را تخفیف داده است و ایران هم بعد از روسیه به عنوان دومین کشور تامین‌کننده گاز ترکیه مجبور است که نرخ گازی خود را برای ترکیه تخفیف دهد.خاتین‌اغلو خاطرنشان کرد که فعالیت خط لوله تاناپ قدرت چانه‌زنی ترکیه را در مقابل روسیه و ایران بیشتر خواهد کرد.خاتین اوغلو ادامه داد: «در فاز اول و دوم شاه دنیز ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز تامین خواهد شد و برای رساندن آن به فاز نهایی یعنی ۳۱ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۵علاوه بر شاه دنیز از میادین دیگر گاز آذربایجان مانند آبشرون، بابک و آذری چراغ و گونشلی و غیره استفاده خواهد شد. آذربایجان تلاش خواهد کرد که سالانه ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز انتفال دهد.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها