رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 367480

دانستنیهای سفر به جمهوری چک

رپورتاژ / جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی است که در دهه ۱۹۹۰ از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شد. پایتخت آن شهر پراگ است.

dir="RTL" style="text-align:right">اطلاعات کلی کشور جمهوری چک

پایتخت: پراگ ( پراها )

نوع حکومت: جمهوری

مذهب: کاتولیک رومی ( 39% )، کلیساهای مختلف پروتستان از جمله هوسی ( 8% )

زبان رسمی: چکی، با اقلیت کوچکی اسلوواکی

واحد پول: کرونا چک(Czech koruna)

امید طول عمر: 69سال

جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی است که در دهه ۱۹۹۰ از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شد. پایتخت آن شهر پراگ است.

چک با کشورهای لهستان، آلمان، اتریش و اسلواکی همسایه است. پراگ، پایتخت چک، یکی از مقاصد مهم توریستی اروپا است.این کشور تا سال 1918 بخشی از امپراتوری اتریش بود. در این سال، پس از شکست اتریش در جنگ جهانی اول، کشور چکسلواکی به عنوان کشوری مستقل اعلام وجود کرد.

در سال 1946 حزب کمونیست در این کشور اکثریت را به دست آورد و از سال 1948 تا 1989 که انقلاب مخملی روی داد، این کشور، کشوری کمونیستی بود. در سال 1993 با تفاهم دو طرف، چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد.

چک در سال 1999 به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست. در سال 2004 میلادی هم عضوی از اتحادیه اروپا شد.

جغرافیا

جمهوری چک کشوری محصور به خشکی است که در اروپای مرکزی واقع شده است و از نظر تاریخی به سه ناحیه بوهم، موراویا، و سیلزی تقسیم می شود. بیشتر مرزهای جمهوری چک از مناطق کوهستانی تشکیل شده اند. در مرزهای جنوب غرب جنگل بوهم، در شمال غرب کوهستان ارتس، و در شمال کشور ناحیه زودت و کوهستان کرکونوشه (Krkonoše) قرار گرفته است. آب های روان در سرزمین چک پس از گذر از دیگر کشورها به سه دریا یعنی دریای شمال، دریای بالتیک و دریای سیاه می ریزند.

جمهوری چک سرزمین متنوعی دارد. منطقه بوهم که در غرب کشور واقع شده توسط رودهای البه(چکی: Labe) و مولداو (چکی: Vltava) آبیاری می شود و کوهستان های کم ارتفاع کرکونوشه و زودت آن را احاطه کرده اند. بلندترین نقطه کشور یعنی اسنیژکا (Sněžka) که ۱۶۰۲ متر ارتفاع دارد در همین منطقه و در مرز بوهم با لهستان واقع شده است. اسنیژکا در زبان چکی به معنای «برف پوش» است.

موراویا که بخش شرقی کشور را تشکیل می دهد نیز منطقه ای پر از تپه و ماهور است. این منطقه توسط رودخانه موراوا آبیاری می شود و سرچشمه رود اودر (چکی: Odra) نیز در این ناحیه قرار دارد. مرز شرقی موراویا از کوهستان بسکید و کارپات سفید تشکیل شده است. تنها مرز چک با اتریش کوه های کمی دارد و عمدتاً با رود تایا (چکی: Dyje دیه) مشخص شده است.

کم ارتفاع ترین نقطه جمهوری چک با ۱۱۵ متر ارتفاع هژنسکو (Hřensko) نام دارد و در محلی واقع شده که رودخانه البه کشور را ترک می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور لحظه آخری به سایت سفر باتو مراجعه کنید.

شهرهای مهم: برنو, اوستراوا, اولوموتس, زلین, پلزن, چسکه بوده یوویتسه, هرادتس کرالووه, پاردوبیتسه, لیبارتس

مساحت: 78,866 کیلومتر مربع

خط ساحلی: 1,881کیلومتر

مختصات جغرافیایی: 49 درجه و 45 درجه شمالی و15 درجه و 30 دقیقه شرقی

پراگ، با نقش گنبدهای طلایی کلیساها بر روی رودخانه‌ی ولدآوا، یکی از زیباترین شهرهای دنیا به شمار می رود. پراگ ده منطقه دارد که منطقه‌ی یک، قدیمی‌ترین بخش شهر است و آن را شهر قدیم می نامند. دیدنی‌ترین بخش پراگ نیز همین منطقه است. پس با ما همراه شوید تا جاذبه های گردشگری پراگ را بشناسید.

با وجود آنکه جمهوری چک، کشور نسبتا کوچکی است، پایتخت آن، شهر پراگ، مملو از مناظر با شکوه است و هر چیزی که در آن می بینید برای خود تاریخچه ای طولانی و متنوع دارد.

جمهوری چک به قدری کوچک است که شما می توانید طی چند ساعت یا کمتر از پراگ به همه‌جای کشور بروید. یک شبکه‌ی ریلی وجود دارد که تقریبا تمامی شهرها و روستاهای جمهوری چک را بههم متصل می‌کند. سفر با این قطارها مقرون به صرفه، سریع و بسیار ارزان استدر مورد تور استانبول بیشتر بخوانید.

در اطراف کشور جمهوری چک ده ها شهر و روستا وجود دارند که سرشار از تاریخ، فریبندگی و زیبایی هستند. هرکدام از این شهرها و روستاها فهم اندکی از آنچه کل اروپا پیش از جنگ ممکن است شبیه آن بوده باشد به ما می دهند.

قیمت تورهای جمهوری چک برای کسانی که به دنبال تورهای اروپایی با قیمت مناسب هستند، پایین تر از تورهای دیگر می باشد. مزیت دیگر این نوع تورها، فرهنگ اصیل مردم کشور آنهاست که با خواسته های توریستی خدشه دار نشده است.

اولوموتس

اولوموتس در اصل به عنوان یک دژ رومی در دوره امپراطوری ساخته شد. نام آن از نام رومی اش "کوه جولیوس" اقتباس شده است. بعدها به محل اقامت فرماندار موراویانی تبدیل گشت. دیدنی های این شهر بسیار زیاد است، زیرا این شهر در همه قرون این هزاره اهمیت به سزایی داشته است. تاریخ بنای قصر اولوموتس به قرن دوازدهم بر می گردد، و کلیسای جامع زیبای سنت ونسلاس در این مکان قرار گرفته است. این شهر شامل بیش از دوازده ساختمان مذهبی دوست داشتنی به سبک معماری پیشرفته، شش فواره قابل توجه باروکی که نشان افتخار می باشند، یک موزه هنر قابل توجه، و یک ساعت نجومی چشمگیر می باشد.

Kutná Hora

کوتناهرا ابتدا در قرن ۱۲ میلادی به عنوان صومعه بوجود آمد و رشد کرد تا مکانی بزرگ برای معدن کاری نقره شد و بنابراین، یکی از ثروتمندترین شهرهای اروپا در قرن های سیزدهم تا شانزدهم هجری شد. معادن در نهایت تخریب شد که باعث شد شهر را نیز با خود به زوال بکشد. با این وجود، این شهر تعدادی مکان منحصربه فرد برای بازدید دارد که در نهایت باعث شد این شهر در لیست یونسکو ثبت شود. کلیسای سنت باربارا یک مثال خیره کننده از معماری های آخر گوت هاست و استودان سدلک، که بصورت دوست داشتنی و در عین حال عجیب و غریب با نام “کلیسای استخوانی” شناخته می شود، یقینا ارزش سفر ۴۵ دقیقه ای از پراگ تا آن جا را دارداطلاعات بیشتر در مورد تور گرجستان .

قلعه پراگ

قلعه پراگ متعلق به سال ۹۷۰ میلادی، زمانی اقامتگاه پادشاهان بوهمیا بود و امروزه به اقامتگاه رئیس‌جمهور و پربازدیدترین بنای تاریخی شهر تبدیل شده است. این قلعه شامل بناهای دیگری چون کلیسای جامع سنت ویتوس (St. Vitus)، کلیسای سنت جورج، برج باروت (Powder Tower)، کاخ سلطنتی قدیمی و کوچه‌ی طلایی (Golden Lane) است.

میدان قدیمی شهر و ساعت نجومی پراگ

ساعت نجومی پراگ واقع در میدان قدیمی شهر متعلق به قرن ۱۵ میلادی است که چهره‌ی ۱۲ حواریون و یاران حضرت مسیح روی آن قرار دارد و هر یک ساعت یک بار فعال می‌شود. از دیگر قسمت‌های مهم سالن قدیمی شهر می‌توان به ورودی گوتیک آن اشاره کرد که شما را به شکوه و آثار هنری داخل سالن هدایت می‌کند. این کلیسا به همراه یک زندان قدیمی در سال ۱۳۸۱ ساخته شده است. حتما به بالای برج تالار قدیمی شهر بروید تا چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از پراگ را ببینید.

پل چارلز

پل چارلز در ۹ ژوئیه سال ۱۳۵۷ به طول ۵۲۰ ساخته شد و خرافات بسیاری را با خود به همراه آورد. این پل امروزه با وجود مجسمه‌های فراوان ماندد مجسمه امپراطور مقدس روم چارلز چهارم شهرت بسیاری دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها