رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 370957

تمام دانستنیهای سفر به شهر تفلیس گرجستان

رپروتاژ / گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قاره ی‎ ‎اروپا‎ ‎و‎ ‎آسیا‎ ‎قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی‎ ‎تفلیس‎ ‎پایتخت ‏گرجستان، عضویت در‎ ‎اتحادیه اروپا‎ ‎و‎ ‎ناتو‎ ‎است. که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در‎ ‎اتحادیه اروپا‎ ‎و‎ ‎ناتو‎ ‎می باشد و ‏همکاری های زیادی با این دو سازمان دارند لازم به ذکر است که کلیه قوانین گرجستان مانند قوانین‎ ‎اتحادیه اروپا‎ ‎است‎.‎ ‏ ‏‏ ‏‏ ‎

dir="RTL" style="text-align:right">تفلیس

گرجستان کجاست؟؟؟

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قاره ی اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس پایتخت ‏گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است. که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می باشد و ‏همکاری های زیادی با این دو سازمان دارند لازم به ذکر است که کلیه قوانین گرجستان مانند قوانین اتحادیه اروپا است. ‏ ‏‏ ‏‏

مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن ‏می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان ‏می‌باشد.‏ ‏ ‏ ‏ ‏

این کشور به صورت طولی در امتداد مدارت کشیده شده و طول آن حدود ۳۷۰ کیلومتر، حداکثر عرض آن ۲۰۰ کیلومتر وطول ‏قطر بزرگ آن ۶۱۳ کیلومتر است.‏ ‏

مساحت گرجستان ۶۹٬۹۰۰ کیلومتر مربع و اندکی بزرگتر از سری‌لانکا و کوچکتر از سیرالئون است.‏ این کشور بزرگتر از ‏کشورهای اروپای مرکزی و اسیا شرقی مانند اهلند و بلژیک و نروژ و اتریش ودانمارک ‏ و کره جنوبی و ارمنستان و کرواسی و ‏اسلونی و استونی و لتونی و لیتوانی می باشد. ‏

به گزارش لست سکند، شهر تفلیس از دیرباز به عروس شهر های آسیای میانه و قفقاز شهرت داشته وجود پارک های بی نظیر و ‏رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می نماید و چشم انداز های کم نظیری در این شهر پدید آورده است . 5 دریاچه ‏قابل شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که یکی از آنها آْنقدر بزرگ است که گرجی ها آنرا دریا می نامند ، پارک آبی و از ‏همه مهمتر مجسمه های هنری و زیبایی که شهر را تبدیل به موزه سر گشوده ای نموده اند .

در گرجی این شهر تیفلیسی یا تهبیلیسی مشتق از واژه تپهیلی (به معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) و در ‏عربی تفلیس نامیده می‌شود. هوای تفلیس به سبب نسیمی که از کوهستانها در دره‌های اطراف می‌وزد همیشه پاکیزه‌است. ‏متوسط درجه حرارت آن ۲ر۱۳است. در گرمترین ماه تابستان درجة حرارت به ۲ر۲۵ و در سردترین ماه زمستان به ۹ر۰- ‏می‌رسد. از آذر تا اسفند (بین ۳۰ تا ۳۵ روز) دمای هوا به زیر صفر می‌رسد . متوسط سالانة بارندگی ۵۰۵ میلیمتر است که ۳۴ آن ‏در ماههای گرم می‌بارد. حدود ۲۵ روز از فصل تابستان آن بسیار گرم است و دمای هوا تا ۳۰ بالا می‌رود.در مورد آفر تور ارزان و لحظه اخری گرجستان بیشتر بخوانید.

تفلیس

تفلیس، پایتخت تاریخی و باشکوه گرجستان است که در دو طرف رود کُر وسعت یافته و از سه طرف با کوه هایی احاطه شده است. افسانه ها یک صدا در مورد تفلیس داستانی را روایت می کنند: در اوایل قرن پنج، شاه واختانگ اول در میان جنگلی انبوه و سر به فلک کشیده به همراه شاهین خود مشغول شکار بود. شاهین قرقاولی را دید و چندین بار به او حمله کرد. پس از چندی هر دو پرنده سقوط کردند. همراهان پادشاه به دنبال شاهین سلطنتی رفتند و پرندگان را در چشمه های آب داغ کوهستان یافتند که هر دو جان خود را از دست داده بودند. پادشاه تحت تاثیر چشمه های آب گرم و بخار آن ها قرار گرفت، به گونه ای که دستور داد درختان جنگل را قطع کند و در این مکان شهری بنا کند و بدین گونه شهر تفلیس پا به عرصه زندگی گذاشت.

امروزه تفلیس به جهت نزدیکی جغرافیایی و هزینه های سفر مناسب، به یکی از مقاصد محبوب گردشگران ایرانی تبدیل شده است

چرا تفلیس؟

تفلیس مهم ترین شهر و پایتخت کشور گرجستان است.

بخشی از زیبایی های گرجستان را در تفلیس کشف خواهید کرد.

تفلیس شهری با مردمانی فاقد تعصبات دینی است به طوری که کلیسا و مسجد را در کنار هم خواهید دید.

میهمان نوازی و خون گرمی مردمان گرجی شما را غافلگیر می کند

شهری با تلفیقی از تاریخ و مدرنیزه پیش روی شماست

آب و هوا

تفلیس دارای اقلیم نیمه گرمسیری مرطوب با تاثیرات غالب اقلیم قاره ای مرطوب می باشد. این شهر دارای تابستان های بسیار گرم و زمستان های نسبتاً سردیست. تفلیس هم همانند دیگر مناطق گرجستان، در طول سال میزان بارش قابل توجهی را بدون هیچ دوره خشک مشخصی دریافت می کند. آب و هوای این شهر متاثر از هر دو توده هوای خشک (آسیای مرکزی/ سیبری) از سمت شرق و توده هوای اقیانوسی (اقیانوس اطلس/ دریای سیاه) از سمت غرب می باشد. از آنجاییکه این شهر در بیشتر جهات با رشته کوه ها محاصره شده و همچنین دور بودنش از توده های بزرگ آبی نظیر دریای خزر و دریای سیاه و همچنین این حقیقت که رشته کوه های بزرگ قفقاز مانع ورود توده هوای سرد از سمت روسیه می شود، در مقایسه با دیگر شهرها با داشتن آب و هوایی مشابه در طول و عرض جغرافیایی یکسان دارای خرد اقلیم معتدل تری می باشد.

میانگین دمای هوای شهر تفلیس 13.3 درجه سانتیگراد می باشد. ماه ژانویه با میانگین دمای 2.3 درجه سانتیگراد سردترین ماه سال و ماه ژوئیه با میانگین دمای 24.9 درجه سانتیگراد گرمترین ماه سال است. همچنین کمترین درجه هوای ثبت شده منفی 24.4 درجه سانتیگراد در ماه ژانویه سال 1883 و بیشترین درجه هوای ثبت شده 42 درجه سانتیگراد در ماه ژوئیه سال 1882 می باشد. همچنین میزان بارندگی سالانه 495.5 میلی متر بوده و ماه مه با میانگین 77.6 میلی متر پر باران ترین ماه سال و ماه ژانویه با میانگین بارش 18.9 میلی متر خشک ترین ماه سال هستند. بارش برف نیز به طور میانگین معمولاً 15 تا 25 روز در سال است.بیشتر بخوانید: تور ارزان و لحظه آخری استانبول

معرفی برخی از جاذبه های معروف تفلیس

تفلیس هم مثل هر شهر دیگری جاذبه ها و تفریحات مخصوص به خودش را دارد. در این جا با برخی از معروف ترین جاذبه های تفلیس آشنا می شویم:

کلیسای جامع تثلیث تفلیس | Holy Trinity Cathedral of Tbilisiقطعا یکی از مورد توجه ترین جاذبه های شهر تفلیس، کلیسای جامع تثلیث است که در کنار اهمیت مذهبی، به سبب زیبایی و شکوهش، گردشگران بسیاری را نیز به سوی خود دعوت می کند. کلیسای جامع تفلیس گرچه مخصوص پیروان و مسیحیان ارتدکس است؛ اما ورود به آن برای همه مردم آزاد و رایگان است.

شهربازی متاتسمیندا و بام تفلیس | Mtatsminda Parkیکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی و هیجانی تفلیس که دیدنش را نباید از دست بدهید، همین پارک وسیع متاتسمیندا است. در این پارک یک شهربازی جذاب را می بینید که در ارتفاع قرار گرفته و به تمام شهر اشراف دارد.

پارک آبی جینو پاردایس | Gino Paradise Tbilisiجینو پارادایس مجموعه ای بزرگ، تفریحی و چند منظوره است که می تواند برای شما یک روز تفریحی و متفاوت را در تفلیس رقم بزند. فرقی نمی کند چه زمانی سفر به پایتخت گرجستان را در برنامه خود قرار داده اید، درهای جینو پارادایس تمام روزهای سال به روی شما باز است.

ناریکالا | Narikalaاگر در تفلیس به دنبال جایی هستید که بازدید خود را از آن جا آغاز کنید، ناریکالا یکی از بهترین انتخاب های شما خواهد بود. این قلعه باستانی در واقع قدیمی ترین ساختمان شهر تفلیس و یکی از مهم ترین جاذبه های پایتخت گرجستان محسوب می شود.

سد ژینوالی | Jinvali Water Reservoirسد ژینوالی که در ۶۰ کیلومتری شهر تفلیس قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های پایتخت گرجستان است. وقتی به کنار سد می رسید، منظره جذاب و دلربا دریاچه در کنار کوه ها توجه تان را جلب می کند.

دانستنی های کاربردی از تفلیس

از جمله نکاتی که دانستن‌شان پیش از سفر به شهر تفلیس جالب است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جمعیت تفلیس: طبق آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۴، برابر با ۱,۱۱۸,۰۳۵ نفر

اختلاف ساعت با ایران: ۳۰ دقیقه از ایران عقب تر است.

سطح قیمت: در برخی موارد کمتر و در برخی موارد بیشتر

پول رایج در تفلیس: لاری گرجی (GEL)، هر ۱ لاری گرجستان (معادل ۱,۷۰۵ تومان)

زبان رسمی: گرجی

دین مردم: بیش از ۹۵% از شهروندان تفلیس مسیحی، ۱.۵% مسلمان و ۰.۱% یهودی هستند.

سوغات شهر: کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ)، چاقوهای دست ساز، پاپاکی (نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دست باف)

موقعیت اقتصادی: تفلیس مرکز تجاری کشور گرجستان و از وضعیت اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. منابع درآمد این شهر مواردی چون: صنعت، کشاورزی و گردشگری هستندپیش از سفر به تفلیس حتما در مورد آفرهای تورهای لحظه آخری بخوانید..

وضعیت بهداشت: در برخی منابع گفته شده که آب شهر تفلیس سالم نیست در حالی که تجربه مسافران و گردشگرانی که از نقاط مختلف دنیا به مدت طولانی در این شهر بوده اند، خلاف این گفته است و مشکلی در سلامت ایشان ایجاد نشده است. در هر حال اگر نسبت به این قضیه حساسیت دارید، بهتر است ریسک نکنید و از آب جوشیده و معدنی استفاده کنید. آب جوشیده در بسیاری از مکان ها در دسترس است. شیر و لبنیات این شهر پاستوریزه و سالم اند. تنها از گوشت، ماهی و سبزیجاتی استفاده کنید که به خوبی پخته شده باشد و حتما پوست میوه ها را پیش از خوردن بگیرید.

وضعیت ادامه تحصیل: به طور کلی در تفلیس ۱۷ مجموعه آموزش عالی و دانشگاه وجود دارد. برای تحصیل در تفلیس می توانید اقامت تحصیلی داشته باشید که برای آن کارتی یک ساله صادر می شود و در صورت تقاضا تمدید می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها