رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 37183

با سوادها بیکارتر از بیسوادها

سمنان پیشتاز بیکاری استان هاست

ساعت24- میترا ملکی-در حالی که ارقام رشد اقتصادی در بهار 1393 توسط بانک مرکزی ارایه شده است و مرکز آمار نیز گزارش طرح آمار گیری نیروی کار در بهار 93 را داده است اکنون کارشناسان منتظر آمار سه ماهه دوم از طرف مرکز آمار نیز هستند.بر اساس گزارش مرکز آمار سمنان بیشترین و مرکزی کمترین نرخ بیکاری را دارند.

سمنان پیشتاز بیکاری استان هاست
به گزارش ساعت24 بررسی نرخ بیکاري جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان میدهد که ۱۰.۷درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاري در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاري کل کشور نشان میدهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل بهار ۱۳۹۲معادل ۰.۱ درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته زمستان ۹۲ برابر ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

نرخ بیکاري جوانان ۱۵-۲۹ ساله نیز حاکی از آن است که ۲۲.۲درصد از جمعیت فعال ۱۵-۲۹ ساله بیکار بوده اند این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاري جوانان ۱۵-۲۹ ساله نشان میدهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته ۱.۹ درصد و نسبت به فصل قبل ۰.۱ درصد افزایش پیدا کرده است .

بررسی سهم شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول۴۹ ساعت و بیشتر نشان میدهد ۳۹.۸ درصد شاغلین به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار میکنند. این شاخص که یکی از نماگرهاي کار شایسته است نشان میدهد در کشور سهم زیادي از شاغلین بیشتر از استاندارد کار میکنند.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادي یا همان نرخ فعالیت جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان میدهد که۳۷.۱ درصد جمعیت در سن کار ، ۱۰ساله و بیشتر از نظر اقتصادي فعال بوده اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند. همچنین نتایج نشان میدهد که نرخ مشارکت اقتصادي در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است . بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادي کل کشور حاکی از کاهش ۲.۲ درصدي این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل در بهار ۹۲ و افزایش ۱.۷ درصدي آن نسبت به فصل گذشته در زمستان ۱۳۹۲ میباشد.

بر اساس همین آمار در بین استان ها سمنان با ۱۷.۴ درصد بیشترین نرخ بیکاری و استان مرکزی با ۷.۲ درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند . در بهار ۹۳ بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی با ۴۴.۴ درصد اردبیلی ها و کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را با ۲۹.۳ درصد سیستان بلوچستانی ها داشته اند.

با سوادها بیکارتر از بیسوادها

بر اساس گزارش بانک مرکزی شمار افراد بیکار باسواد معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده که برای افراد بیکار بیسواد این رقم به ۶۲ هزار نفر در سال ۹۲ میرسد و از کل جمعیت ۵۸ میلیونی فعال و بیکار در سال ۹۲ نصف آن به مردان و نیم دیگر به زنان اختصاص دارد که ۹ میلیون نفر از این جمعیت، بیسواد و۴۹ میلیون نفر باسواد هستند.

در جمعیت افراد با سواد۴۴ درصد آن فعال و ۵ درصد آن ها بیکار هستند. افراد بیکار بیسواد ۰.۷ درصد از کل جمعیت بیسوادان را به خود اختصاص داده که برای افراد بیکار باسواد تقریبا ۵ درصد از کل جمعیت با سوادان را شامل میشود.

جمعیت افراد بیکارباسواد در سال ۹۲ کاهش ۱.۳ برابری نسبت به سال ۸۹ داشته است و همین آمار برای افراد بیکار بیسواد کاهش ۱.۸ برابری را نسبت به سال ۸۹ نشان میدهد.
جمعیت کل زنان بیسواد ۲ برابر کل جمعیت مردان بیسواد در سال ۹۲ است .
بر اساس آمارهای ارایه شده شمار مردان بیسواد بیکار ۱۰ برابر زنان بیسواد بیکار است و تعداد مردان بیسواد فعال نیز ۳.۳ برابر زنان بیسواد فعال است . شمار مردان با سواد بیکار تقریبا ۲ برابر زنان باسواد بیکار است و همچنین تعداد مردان باسواد فعال بیش از ۵ برابر زنان باسواد فعال است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بر حسب سواد در سال های ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۲ نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت باسواد بسیار بیشتر از جمعیت بی سواد است. با اين حال، اين شاخص در هر دو جمعیت با سواد و بی سواد طی دوره مورد بررسی، روند کاهشی نامحسوسی داشته است به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت با سواد از حدود ۴۵ درصد در سال۸۹ بیش از ۴۴ درصد در سال ۹۲ کاهش پیدا کرده است. همچنین طی دوره مورد بررسی، نرخ مشارکت اقتصادی مردان روند ثابتی داشته و از ۶۸.۸ درصد در سال ۸۹ به ۶۸ درصد در سال ۹۲ رسیده، در حالی که اين نرخ در بین زنان روند کاهشی را طی نموده و از ۱۵.۳ درصد در سال ۸۹ به ۱۳.۴ درصد در سال ۹۲ رسیده است.
بررسی نرخ بیکاری نشان می دهد که در سال های ۸۹ و ۹۰ اين نرخ در جمعیت باسواد کشور بیش از ۳ برابر نرخ بیکاری بی سوادان بوده و در سال های ۹۱ و ۹۲ به حدود ۴ برابر رسیده است. همچنین در دوره مورد بررسی، نرخ بیکاری زنان حدود ۲ برابر نرخ بیکاری مردان بوده است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها