رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 377326

توانایی های آلمان دربرابر ترامپ به رفع تحریم ایران کمک می کند؟

بانکهای آلمانی و دور زدن ترامپ

ساعت24-به نظر می رسد تا روز 13 آبان 1397 که ترامپ امضای خود را برتحریمهای ثانویه علیه ایران بگذارد هنوز برای شرکتها ی اروپایی که تمایل به ماندن درایران دارند فرصت باقی است چانه زنی کنند. گزارش حاضر که از دردویچه وله و یورونیوز منتشرشده است توانایی و تمایل شرکتها و بانکهای آلمانی را برای کار درایران بررسی کرده است .

شورش
r /> بانکها
گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا می گوید بانک های سپرده گذاری و اعتباری آلمان به طور بالقوه می توانند راه حلی برای ادامه مبادله با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا باشند.کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا تاکید کرد که بانکهایی مانند «فولکس بانک» به طور سنتی روابط اندکی با بازارهای مالی آمریکا دارند و به همین دلیل احتمال اینکه از تحریم های ایالات متحده متضرر شوند، اندک است.این سیاستمدار آلمانی که عضو حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور است همچنین از تلاش کمیسیون اروپا برای ترغیب «بانک سرمایه گذاری اروپا» (EIB) به گسترش فعالیتهای خود در ایران سخن گفت.ناتالی توچی، مشاور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این گفته بود آن دسته از شرکت های اروپایی که به دلیل تحریم های ایالات متحده مبادلات تجری خود با ایران را متوقف کنند با مجازات و تحریم های اتحادیه اروپا روبرو خواهند شد. وی همچنین بر عزم اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ برجام تاکید کرده بود.آمریکا روز سه شنبه دور اول تحریم های خود علیه ایران را به اجرا گذاشت. این تحریم ها در راستای خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران اعمال شدند.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود گفته بود هر کسی با ایران مبادله تجاری داشته باشد با ایالات متحده داد و ستدی نخواهد داشت.
شرکت‌ها
دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رسما آغاز شده است. آلمان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود. داوود نظیری‌زاده، مدیر نمایندگی وزارت اقتصاد راینلند-فالتس آلمان در ایران، می‌گوید تا زمان آغاز اجرای تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران هنوز وضعیت روشن نیست. پس از امضای توافق اتمی با ایران، فعالان اقتصادی آلمان همکاری‌های اقتصادی خود را با ایران به سرعت گسترش دادند. آنها که ظرفیت بالای بازار ایران را به "معدن طلا" تشبیه می‌کردند، حال از بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران سرخورده هستند. دولت آلمان و اتحادیه اروپا که تصمیم دارند توافق اتمی را زنده نگاه دارند، تأکید می‌کنند که از شرکت‌های فعال در ایران حمایت خواهند کرد. داوود نظیری‌زاده، مدیر نمایندگی وزارت اقتصاد راینلند-فالتس آلمان در ایران است و در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید حمایت اروپا از همکاری‌های تجاری با ایران بیشتر جنبه نمادین دارد اما برای شرکت‌های فعال در ایران دلگرم کننده است.
اتحادیه اروپا


بخشی از تحریم‌های اقتصادی دونالد ترامپ علیه دشمن خود، در تهران مجددا به جریان افتاده است. این تحریم‌ها باعث تضعیف بیشتر توان اقتصادی ایران خواهند شد. اتحادیه اروپا که در راستای نجات توافق هسته‌ای، در کنار دولتمردان ایران ایستاده است، توانایی مانع شدن از اجرای این تحریم‌ها را ندارد. قانونی که اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیش بینی کرده، مستقل از نیت خیر تصویب کنندگان، در عمل تاثیری بر تحریم‌ها و کاستن فشار ناشی از آن‌ها ندارد. نسخه‌ی جدیدی است از قانونی به نام "Blocking Statute" که اتحادیه اروپا سال ۱۹۹۶ در برابر تحریم‌های کوبا توسط آمریکا تصویب کرده بود.درسال ۱۹۹۶ نیز آمریکا سیاست تحریمی خود را علیه کوبا برخلاف میل و بدون همراهی اروپا وضع کرده بود. اروپا با وضع آن قانون، در برابر سیاست آمریکا مقاومت کرد. در آن زمان، رئیس جمهوری وقت آمریکا، بیل کلینتون ناگزیر به عقب‌نشینی شد و شرکت‌های اروپایی را از مجازات معاف کرد. از آن زمان البته مدت زیادی می‌گذرد و این بار موضوع بر سر بیل کلینتون نیست، بلکه سر نخ ماجرا دست دونالد ترامپ است که در تفرقه‌افکنی و منزوی کردن از ثبات قدم زیادی برخوردار است.قدرت اروپا در برابر تحریم‌های ترامپ علیه ایران محدود است. در واقع، آندسته از شرکت‌های کشورهای اتحادیه اروپا که تحریم‌های آمریکا را نقض کنند، می‌توانند مجازات شوند. افزون بر آن، هیچ کس نه می‌تواند و نه می‌خواهد شرکت‌های اروپایی را وادار کند با ایران همکاری اقتصادی کنند یا در ایران فعالیت اقتصادی داشته باشند.آزادی عملکرد و انتخاب شرکت‌ها در شمار حقوق بنیادینی است که اتحادیه اروپا نیز تمایلی به محدود کردن این حقوق ندارد. این شرکت‌ها امکان دیگری ندارند، آن‌ها چاره‌ای ندارند مگر به سود حضور در بازار آمریکا تصمیم بگیرند و به فعالیت‌های اقتصادی خود با ایران خاتمه دهند.بسیاری از این شرکت‌های اروپایی خروج از ایران و پروژه‌های مشترک با این کشور را اعلام کرده‌اند، شرکت‌های دیگر نیز به‌زودی از این سیاست پیروی خواهند کرد. حتی "بانک سرمایه‌گذاری اروپا" که متعلق به اعضای اتحادیه اروپاست، اعلام کرده که حاضر به سرمایه‌گذاری و فعالیت مالی در ایران نیست. علت آن را واهمه از مجازات‌های آمریکا اعلام کرده‌اند.این امکان که آن بخش از شرکت‌های اروپایی که در اثر مجازات‌های برخاسته از سیاست‌های تحریمی آمریکا زیان ببینند، می‌توانند به دادگاه‌های اروپا علیه دولت آمریکا شکایت کنند و خواستار جبران خسارت شوند نیز، بیشتر یک امکان نظری است تا یک راه حل عملی. هیچ نمونه مشابه تاریخی وجود ندارد که بتوان با رجوع به آن به صحت چنین امکانی باور آورد.در فرجامین مرحله، قاضیان دادگاه‌های اروپا می‌توانند مثلا دارایی‌ها آمریکا را به منظور پرداخت خسارت بلوکه کنند. چنین کاری مخاطرات زیادی به همراه دارد، امری است زمان‌بر و بسیار گران. بدیهی است که بسیاری از شرکت‌ها از همان ابتدا از درغلتیدن به چنین ماجراجویی خودداری خواهند ورزید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها