رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 377507

آیا این تصادفی است ؟

سقوط روبل ، لیر و ریال نسبت به دلار

ساعت24-1- دیروز پنجشنبه ۱۸ مرداد وپس از اعلام اِعمال تحریم‌های جدید آمریکا بر این کشورنرخ تبدیل روبل به دلار سقوط کرد و ارزش پول روسیه در برابر دلار به پایین‌ترین میزان در دو سال اخیر رسید.

لیر
پس از اعلام تعیین تحریم‌های جدید آمریکا بر روسیه در ١٧ مرداد، ارزش یک دلار آمریکا در روسیه صبح امروز پنجشنبه به بیش از ۶۶ روبل و ارزش یک یورو به ٧٧ روبل رسید.از سوی دیگر، ارزش سهام ۵٠ شرکت از مهمترین شرکت‌های روسی حاضر در بورس مسکو، به میزان ٢۰٫۳ درصد و شاخص بورس مسکو به میزان ١۶٫١ درصد کاهش یافت.آمریکا روز گذشته اعلام کرد با قطعی شدن دخالت روسیه در مسموم ساختن "سرگئی اسکریپال"، جاسوس دوجانبه روس و دخترش در اوایل ماه مارس گذشته در بریتانیا، تحریم‌های اقتصادی جدیدی بر روسیه اعمال خواهد کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا یی ها به این باور رسیده اند که دولت روسیه از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیک استفاده کرده است.روسیه سه ماه مهلت خواهد داشت تا ضمانت‌های لازم را برای عدم استفاده از سلاح شمیایی در آینده بدهد و مانع تحقیق بازرسان سازمان ملل متحد نگردد؛ در غیراینصورت دومین مرحله تحریم‌ها آغاز خواهد شد که شامل کاهش روابط دیپلماتیک، روابط تجاری دو جانبه و تعلیق پرواز هواپیماهای مهمترین شرکت هواپیمایی روسیه موسوم به "ایروفلوت" به آمریکا است. Share کرملین تحریم‌های جدید را بر اساس قوانین بین‌الملل «غیرقابل قبول» و «غیرقانونی» خواند و با تاکید بر ثبات سیستم مالی روسیه، آمریکا را یک بازیگر غیرقابل پیش‌بینی در عرصۀ بین‌الملل توصیف کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در جریان یک نشست خبری این اقدام آمریکا را «کاملا غیردوستانه» خواند؛ با این وجود افزود که مسکو همچنان امیدوار به بهبود روابط با واشنگتن است. 2
2- لیر در هشت ماه گذشته یک سوم ارزش خود را از دست داده است و در حال حاضر ارزش لیر، پول ترکیه به پایین ترین حد در برابر دلار آمریکا رسیده است.در پایان معاملات بازارهای مالی ترکیه در روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با ۵.۵۶ لیر مبادله شد.روند نزولی ارزش لیر در حالی ادامه دارد که تنش دیپلماتیک میان واشنگتن و آنکارا همچنان ادامه دارد و به نظر نمی رسد هیات اعزامی ترکیه به ایالات متحده موفق شده باشد از اختلاف ها میان دو کشور بر سر بازداشت یک کشیش آمریکایی بکاهد.لیر از ابتدای سال ۲۰۱۸ یک سوم ارزش خود را از دست داده است.به گفته تحلیلگران، نگرانی بازارها از نقش رجب طیب اردوغان در سیاستگزاری مالی و اختلاف منطقه ای ترکیه با آمریکا بر سر سوریه و همین طور بازداشت کشیش اندرو برانسن به کاهش ارزش لیر دامن زده است.افزایش میزان کسری بودجه دولت ترکیه که به ۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته نیز از دیگر نگرانی هایی است که در کاهش ارزش لیر تاثیر گذاشته است.برات البیرق، وزیر دارایی ترکیه قرار است جمعه طرح جدید اقتصادی دولت را اعلام کند.
3- نرخ تبدیل ریال به دلار امریکا نیز از اوایل فروردین 1397 تا امروز روندی کاهنده به زیان ریال را تجربه کرده است. درحالی که دولت ایران تصور می کرد توزیع دلار به قیمت زیر بازار راهی برای تثبیت نرخ دلار به ریال است و راه رشد را می بندد اما این اتفاق نیفتاد و اکنون ایران درشرایط دشواری قراردارد. یکی از دلایل اصلی سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر خارجی از زمستان پارسال تا امروز تشدید مخاصمه ایران و آمریکا است.
4- آیا این تصادفی است که ارزش ریال و روبل و لیر به صورت شگفت انگیزی در برابر دلار سقوط کرده اند. به نظر می رسد تلاش برنامه ریزی شده مقامهای کاخ سفید برای تضعیف اقتصاد روسیه ، ایران و ترکیه در این کاهش ارزش سهم بالایی دارد. دخالت دولتهای این سه کشور در اقتصاد و به ویژه بازار مالی و انحصارهای تصمیم گیری در دولتهاو حکومتهای متمرکز نیز در این وضعیت نقش دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها