رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379055

افزایش اعتماد به نفس کودکان با چند روش ساده

ساعت 24-اگر کودک انتخاب اشتباهی داشت نباید احساس بد بودن در او ایجاد کنیم در واقع روش تربیتی که بر مبنای خجالت زده کردن کودک باشد کاملا مخرب است .

افزایش اعتماد به نفس کودک
dir="RTL">تربیت سالم باید سبب شود کودک در باره کار بد انجام گرفته خود احساس بدی داشته باشد نباید احساس کند که خود او بد است . اگر کودک در حالی که اشتباه کرده احساس خوبی از خود داشته باشد ، سبب تقویت انگیزه برای عملکرد بهتر در او می شود .

توقعات مناسبی داشته باشد

درک درست شما از رشد کودک برای افزایش اعتماد به نفس سالم ضروری است . اگر شما توقع بیش از حد از کودک داشته باشید شما با ناکامی مواجه می شوید و کودک نیز وقتی توانایی انجام انتظارات شما را ندارد دچار ناامیدی می شود.

در هر مرحله از رشد کودک ، به نیازهای او برای داشتناستقلال توجه داشته باشید . مراحل مهم زندگی کودک ازنظر ، اجتماعی ، جسمانی ، احساسی و عقلانی را تشخیص دهید . سپس می توانید اطمینان یابید که روش های تربیتی مناسبی دارید و نتیجه مفیدی خواهید داشت .

برچسب نزنید

شاید وسوسه شوید و به کودکان خود لقب هایی بدهید مانند "او نوازنده کوچک من است " یا او ستاره ریاضی من است " متاسفانه ، برخی والدین لقب های منفی می دهند مانند " او دست و پا چلفتی است " یا "او غیر عادی است " برچسب زدن به کودک حتی اگر لقب مثبتی باشد ضررش بیش از سود آن خواهد بود .

کودکان متوجه می شوند والدین به آنها برچسب می زنند به این مسیر و یا آن مسیر بروند . گاهی کودکان احساس می کنند باید با آن معیارها زندگی کنند. کودکی که دانشمند کوچولو لقب می گیرد ممکن است استعداد خود را به موسیقی نشان ندهد و فقط در زمینه فعالیت های علمی فکر کند . وقتی کودک برای نشان دادن علایق و فعالیت های خود آزاد نباشد عزت نفس کودک لطمه می بیند .

رفتار کودک را از خود او جدا کنید

گفتن جملاتی مانند " شما پسر بدی هستی " یا شما دختر شیطانی هستی دید کودکان را نسبت به خودشان تغییر می دهد . و اگر آنها خود را بد ببینند به احتمال زیاد رفتارهای بدی از خود نشان خواهند داد به همین دلیل رفتار را از خود کودک جدا کنید . به جای اینکه بگویید شما شیطان هستید بگویید انتخاب بدی داشتید . به کودک یادآور شوید هنوز کودک خوبی است که انتخاب بدی داشته است .

تلاش های کودک را تحسین کنید

گاهی خانواده ها فقط کارهای بسیار خوب کودک را تحسین می کنند اگر به کودک بگویید "آفرین امروزدو گل زدی ؛ یا کارت عالی بوده امروز همه کلمات دیکته را درست نوشتی ، در این حالت کودک ممکن است تصور کند که باید برتر ازآن شایستگی های کلامی باشد.

با گفتن این جملات به تلاش کودک خود بها دهید " متوجه شدم در طول مسابقه تلاش کردی وکارت نتیجه داشت یا روش و تلاش شما را برای یاد گیری کلمات دوست دارم . فراموش نکنید کودک خود را برای رفتارهای مثبت اجتماعی تشویق کنید مثلا : کارت عالی بود با دوستت تقسیم کردی .

بدون تنبیه به کودک آموزش دهید

اگر کودک احساس بدی داشته باشد انگیزه برای عملکرد بهتر نخواهد داشت پس سعی کنیدکودک حس بدی نسبت به خودش نداشته باشد در عوض نتیجه منطقی یک رفتار مودبانه به کودک کمک می کند مهارت هایی را بیاموزد تا رفتارهای اشتباه را تکرار نکند .

به روشنی بیان کنید که کودک شانس رفتار بهتر را دارد . به کودک اطمینان دهید دفعه بعد با تلاش بیشتر بهتر عمل خواهد کرد و به این ترتیت عزت نفس کودک بیشتر می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها