رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379520

روش تربیتی کودکان پرخاشگر

ساعت 24-یاد بگیریم چگونه با زدو خورد وناسازگازی و درگیری کودکان با خواهر یا برادرشان برخورد کنیم

کودکان پرخاشگر

اگر کودک به دلیل خشم خود برخوردی ناراحت کننده دارد یا به هر دلیل دیگر با دیگران رفتار خوبی ندارد بدانیم ، به هر حال رفتار پرخاشگرانه قسمتی از رشد طبیعی کودکان است . معمولا اگر کودک نتیجه منفی از پرخاشگری خود دریافت کند وهمچنین مهارت های جدیدی برای بهبود رفتار خود بیاموزد ، تجربه نشان داده است رفتار پرخاشگرانه کودکان عموما در سال های پیش دبستانی فروکش می کند. روانشناسان باور دارند معمولا پرخاشگری نشانه ای از مشکل بزرگتری است .توجه داشته باشیم برخی اوقات ممکن است برای حل مشکل کودک نیاز به متخصص باشد .

دلیل رفتار پرخاشگرانه

پرخاشگری کودک نوپا ممکن است به دلیل ناتوانی در بیان نیازهایش باشد . به طور مثال وقتی خواهر یا برادراو عروسکش را از دستش می کشد ممکن است با واکنش تندی ناراحتی خود را نشان دهد .

گاهی کودکان در سنین دبستان به دلیل اینکه نمی توانند به احساسات و هیجانات خود نظم دهند پرخاشگری می کنند. کودکی که هنوز نمی تواند صحبت کند و ناراحتی خود را بیان کند ممکن است با لگد زدن به مادر ناراحتی خود را نشان دهد.

گاهی کودکان پرخاشگری می کنند زیرا برخوردهای بد خود را موثر می بینند. اگر کودک بفهمد وقتی خواهرش را اذیت کند باعث می شود که از دست خواهرش خلاص شود از این روش برای رسیدن به هدف های دیگر هم استفاده می کند .

گاهی کودکان آزار دادن پدرو مادر را راهی برای رسیدن به هدف می دانند و اگر این کار برایشان کارساز باشد حتی پرخاشگری آنها ممکن است بیشتر شود .مثلا اگر مادر اسباب بازی که کودک درخواست کرده ، نخرد و کودک با رفتار بد بالا خره مادر را مجبور به خرید اسباب بازی کند به این ترتیب کودک یاد می گیرد چگونه با پرخاشگری مادر رامدیریت کند .

آماده کردن نتایج سریع

برخی از پرخاشگری ها از سوی کودکان نتایج سریعی برایشان دارد . د ر چنین شرایطی برای قطع خشونت به کودک هشدار ندهید.

درادامه چند نتیجه موثر برای از بین بردن پرخاشگری را می خوانید .

فرصت دادن – وقتی به کودک فرصت مناسب می دهید به او می آموزید چطور آرام شود. دادن فرصت نهایی به کودک باید پیش از رفتار خشونت آمیز او باشد.

تلافی کردن – اگر کودک شما به فردی آسیب زده باید کاراو را جبران کرد تا کودکتان این را به چشم ببیند . یعنی می توانید با دادن اسباب بازی مورد علاقه کودک خود به کودک صدمه دیده یا با کارهای دیگر این آسیب را جبران کنید. این روش به کودک فرصت می دهد روابط خود را بهبود بخشد.

از دست دادن امتیاز

برخی اوقات کودک پرخاشگر را از داشتن امکانات مورد علاقه اش به مدت 24 ساعت محروم کنید .محرومیت از بازی های الکترونیکی و جلوگیری از رفتن به خانه دوستش یاد آوری مناسبی است که او به طور مثال بار دیگربه کودکان آسیب نزند .

پیامدها طبیعی

اگر کودک وسایل شخصی خود را تخریب کرد ، نداشتن آن وسیله بهترین تاثیر را خواهد داشت .اگر نوجوان شما تلفن خود را پرتاب کرد و شکست ، گوشی نو نخرید . اگرنوجوان بدون گوشی بماند و خود گوشی نو بخرد درس خوبی در زندگی می گیرد.

سیستم پاداش

اگر کودک اغلب پرخاشگری می کند یک سیستم پاداش مثلا روشی مثبت و رابطه مهربانانه با او را پیش بگیرید .همچنین یک امتیاز اقتصادی می تواند پرخاشگری را به سرعت خاتمه دهد .

مهم نیست نتیجه ای که انتخاب کرده اید چه باشد ،فقط مطمین شوید که روش شما به کودک نظم خواهد داد وروش شما بر پایه تنبیه نیست . خجالت زده و شرمنده کردن کودک نتیجه عکس به دنبال دارد و سبب افزایش پرخاشگری در کودک می شود .

آموزش مهارت های جدید

رفتار پرخاشگرانه کودک نشانه کمبود مهارت مورد نیاز او درانجام رفتار مناسب است . آموزش مهارت های جدید باید قسمتی از روش تربیتی باشد . مهارت های اجتماعی ، مهارت های حل مشکل ، مهارت های حل تعارض ، سبب کاهش رفتارهای پرخاشگرانه خواهد شد .

مطمین شوید روش تربیتی شما چگونه عمل کردن را به کودک می آموزد . بهتر است بجای اینکه به کودک تذکر دهید که خطایی نکند از او بخواهید در باره رفتارش سخن گوید . کمک کنید کودک بتواند به جای پرخاشگری رفتار دیگری داشته باشد .

از متخصص کمک بگیرید

گاهی رفتار پرخاشگرانه به دلیل اختلال رفتاری جدی یا مشکلاتی در سلامت روانی است . اگر پرخاشگرهای کودک شما خطرناک است یا اگر نمی توانید با تربیت نتیجه ای بگیرید ، با متخصص کودک صحبت کنید .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها