رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379540

نشریه آتلانتیک؛ طراحی مسیر جدید آمریکا برای تضعیف ایران

ساعت24-نشریه آتلانتیک در مطلبی نوشت آمریکا با تشکیل «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه، در حال طراحی و توسعه مسیری جدید برای تضعیف تهران است.

ایران و امریکا
پایگاه اینترنتی نشریه آتلانتیک در مطلبی تحت عنوان «آمریکا در حال طراحی مسیری جدید برای تضعیف ایران است» با اشاره به تشکیل «گروه اقدام ایران» در وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: ­۶۵ سال پیش در این هفته، با کودتایی تحت حمایت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، محمد مصدق، نخست وزیر ایران، سرنگون شد. هدف این کودتا تحکیم توانایی محمدرضا پهلوی بود. روز پنجشنبه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ایجاد یک گروه جدید اقدام ایران را اعلام کرد که در چارچوی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، سیاست‌های آمریکا را در قبال جمهوری اسلامی ایران هماهنگ می‌کند.

«برایان هوک» که پمپئو او را به عنوان رئیس گروه اقدام ایران منصوب است، این حدس و گمان را رد کرد که ایجاد این گروه جدید در طول هفته‌ای که مصادف با سالگرد کودتا است از تلاش‌های آمریکا برای تغییر حکومت در ایران خبر می‌دهد و به همین دلیل هوک این اتفاق زمانی را فقط یک «هم رویدادی محض» نامید. اما باربارا اسلاوین، مدیر «طرح آینده ایران» در شورای آتلانتیک و منتقد سیاست دولت ترامپ در قبال ایران، اعلام کرد: «این فقط مثالی از صدای ناشنوای سیاست ایرانِ این دولت است.»

پمپئو در زمان اعلام ایجاد این گروه گفت: «گروه اقدام ایران مسئول هدایت، بررسی و هماهنگی تمامی جنبه‌های فعالیت مرتبط با ایران در وزارت امور خارجه است.»

وی افزود این گروه به طور مستقیم به او گزارش می‌دهد. هوک ضمن امتناع از نام بردن اعضای این گروه تنها گفت: «ما تیمی داریم که دور هم جمع شده‌اند و به وقتش خوشحال خواهیم شد تا درباره آن صحبت کنیم.»

هوک نیز گفت محوریت فعالیت این گروه ۱۲ شرط اعلام شده پمپئو در سخنرانی ماه مه برای ایران خواهد بود و این گروه بیشتر بر «سلاح هسته ای، تروریسم و شهروندان آمریکایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، تمرکز خواهد کرد.»

پمپئو در آن سخنرانی هشدار داد اگر تهران درخواست‌های آمریکا را اجابت نکند با فشار بی‌سابقه اقتصادی به شکل قدرتمندترین تحریم‌های در تاریخ روبرو می‌شود.

اسلاوین گفت «هدف، تضعیف ایران است به این امید که (ایران) در منطقه عقب‌نشینی خواهد کرد و با سیاست‌های عربستان، امارات و اسرائیل بیشتر سازگار شود.» موضوعی که به سرانجام رسیدن آن با توجه به دیدگاه ایران نسبت به منطقه به عنوان بخشی از حوزه نفوذش، غیرمحتمل است.

دولت ترامپ و متحدانش گفته‌اند برجام به طور مناسب به برنامه موشک بالستیک ایران، حمایت‌های این کشور از گروه‌های مسلح و حضورش در سیاست‌های منطقه‌ای نپرداخته است. در طرف دیگر، حامیان توافق هسته‌ای گفته‌اند این توافق قرار بود تا تنها با بزرگترین جنبه «مشکل‌آفرین» رفتار ایران -برنامه هسته‌ای ایران- مقابله کند و البته این توافق می‌توانست به عنوان نقطه شروعی برای صحبت درباره مسائل دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. (منتقدان توافق هسته‌ای می‌گویند برجام تنها دسترسی اجتناب‌ناپذیر ایران را به تسلیحات هسته‌ای به تعویق انداخته است؛ ادعایی که حامیان توافق هسته‌ای آن را رد می‌کنند.)

در ادامه این مطلب آمده است: دونالد ترامپ خود در ابتدا اعلام کرد برای مذاکرات بدون پیش شرط با ایران آماده است، اما از آن زمان، مقامات در دولتش از این موضع عقب‌نشینی کرده‌اند. آمریکا اکنون می‌گوید آماده صحبت با ایران است البته اگر جمهوری اسلامی ایران سیاست‌هایش را در یک سری از مسائل تغییر دهد. در همین حال ایرانی‌ها نشان داده‌اند که به این مسائل علاقه‌ای ندارند.

هوک روز پنجشنبه گفت: «اگر ایران تعهدی برای ایجاد تغییرات بنیادین در رفتارش نشان دهد، پس رئیس جمهور آماده است تا در گفتمانی به منظور پیدا کردن راه حل‌ها شرکت کند. اما لغو تحریم‌ها، برقراری مجدد روابط کامل تجاری و دیپلماتیک با آمریکا و همکاری اقتصادی با آمریکا تنها زمانی آغاز می‌شود که ما ببینیم ایران در تغییر رفتارش جدی است.»

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند با آمریکا مذاکره نخواهند کرد.

اسلاوین افزود: «هر کسی که چیزی درباره ایران می‌داند، متوجه است که هیچ راهی وجود ندارد که دولت ایران بتواند تحت چنین شرایطی با آمریکا مذاکره کند.»

وی در ادامه درباره تلاش‌های دولت ترامپ گفت: «آن‌ها به سراسر دنیا سفر می‌کنند و باعث می‌شوند کشورهای مختلف خرید نفت ایران را کاهش دهد یا قطع کنند و البته موفقیت‌هایی نیز داشته‌اند. اما شماری از کشورها نیز نشان داده‌اند که می‌خواهند به خرید نفت ایران ادامه دهند» از جمله چین، هند و ترکیه.

هوک نیز تاکید کرد آمریکا درخواست برخی کشورها را که به دنبال کاهش واردات نفت از ایران هستند، بررسی خواهد کرد. وی گفت: «ما آماده هستیم تا بر دولت‌هایی که به این شکل از روابط تجاری با ایران ادامه می‌دهند، تحریم‌های ثانویه وضع کنیم.»

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها