رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379557

افزایش قیمت زمین چقدر در بالارفتن قیمت آپارتمان تاثیر گذاشت؟

ساعت24-مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود درباره تحولات قیمت زمین و مسکن در بهار امسال، میانگین قیمت هر مترمربع زمین و ملک کلنگی آماده تخریب معامله شده در تهران طی فصل گذشته را ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان اعلام و میانگین مساحت زمین‌های فروخته شده در این فصل را ۲۵۹ مترمربع اعلام کرد.

مسکن
بر اساس این گزارش و طبق بررسی مرکز آمار، قیمت زمین با افزایش ۳ درصدی نسبت به فصل قبل و نزدیک ۳۴ درصدی نسبت به فصل بهار ۹۶ همراه بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد فاصله میان تورم زمین و مسکن بسیار اندک بوده و بازار زمین با تورمی حدود سه برابر نرخ تورم عمومی در بهار امسال، یک رکورد رشد قیمت را ثبت کرده است.

بررسی «دنیای اقتصاد» از رفتار قیمت زمین و مسکن در طول هشت ماه گذشته نشان می‌دهد، فرآیند رشد قیمت مسکن از اواخر پاییز و ابتدای زمستان آغاز شد و به دنبال این تغییرات قیمتی، معاملات مسکن نیز فاز رکود را به شکل کامل ترک کرد و بازار رونق گرفت.

نقطه آغاز رشد قیمت زمین نیز به دنبال پرش قیمت مسکن در زمستان سال گذشته شکل گرفت. در واقع مالکان املاک کلنگی با مشاهده تغییرات قیمت مسکن در فصل زمستان، بهای جدید آپارتمان‌ها را در مذاکرات خود با سازنده‌ها هنگام عقد قراردادهای مشارکت ساخت یا فروش ملک مبنا قرار دادند و در نتیجه افزایش قیمت مسکن زمینه‌ساز تورم زمین نیز شد. اما قیمت مسکن و زمین در طول چند ماه اخیر بر یکدیگر اثر متقابل داشت، طوری که با شروع فصل بهار سازنده‌‌ها افزایش قیمت زمین را که سهم زیادی در قیمت تمام‌شده مسکن دارد، در قیمت‌گذاری آپارتمان‌های تکمیل شده و آماده عرضه خود نیز اعمال کردند و همین موضوع به جهش قیمت مسکن در فصل بهار منجر شد، طوری که قیمت مسکن در اردیبهشت و خرداد به ترتیب با رشد نقطه‌ای بیش از ۳۰ و ۴۰ درصدی همراه شد. به این ترتیب کلنگی‌های پایتخت هم تحت‌تاثیر پرش قیمت مسکن قرار گرفتند و هم خود یکی از دلایل جهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر بوده‌اند.

دنیای اقتصاد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها