رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379574

علائم سرطان سینه/ سن درست انجام ماموگرافی

ساعت24-مدیرگروه تحقیقات پستان جهاد دانشگاهی ضمن تشریح علائم سرطان سینه و راه‌های تشخیص آن، گفت: بهترین زمان برای انجام ماموگرافی از سنین بالای ۴۰ سال است و در جامعه ایرانی میانگین سن ابتلا به سرطان سینه در بیشتر از ۵۰ درصد موارد، بین ۴۵ تا ۵۵ سال است.

دکتر آسیه الفت بخش – جراح عمومی با بیان اینکه سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در بیشتر موارد سرطان‌های سینه توسط خود بیمار تشخیص داده می‌شوند؛ یعنی یک علامت در فرد بروز کرده و موجب مراجعه فرد به پزشک می‌شود.

علائم سرطان سینه

الفت‌بخش درباره علائمی که با سرطان سینه ظهور می‌کند، گفت: مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت سرطان سینه، وجود توده‌ای در سینه فرد است که درد ندارد. این توده با قوام سفت در هر سایزی ممکن است وجود داشته باشد. در اکثر موارد این توده متحرک نیست و به بافت یا پوست سینه چسبیده است. این نوع شایع‌ترین فرم توده سرطانی سینه است. اما در حدود ۱۰ درصد موارد ممکن است این توده درد داشته باشد یا در درصدی از موارد متحرک است.

وی با بیان اینکه ترشح از نوک سینه از علائم سرطان سینه است، افزود: ترشح ازنوک سینه همانقدر که ممکن است بی ‌اهمیت باشد، همان اندازه حائز اهمیت و یکی از نشانه‌های سرطان سینه است. اگر فرد ترشح خودبخودی از نوک سینه‌ به رنگ زرد شفاف، خونی یا خونابه ای داشته باشد و حس کند لباس زیرش خونی و خیس شده‌ است و این ترشح فقط از یک مجرا و از یک سینه باشد، میتواند علامت سرطان سینه باشد.

این جراح عمومی از دیگر نشانه‌های سرطان سینه، به علائم مربوط به نوک سینه اشاره کرد و گفت: اگر در سینه فرد فرو رفتگی نوک سینه که از ابتدا وجود نداشته و اخیرا ظاهر شده، دیده شود؛ مخصوصا اگر در یکی از سینه‌ها باشد یا زخم نوک سینه به صورت مدت‌دار وجود داشته باشد که با اگزما تفاوت دارد و با درمان‌های موضعی بهبود نیافته است، از دیگر علائم سرطان پستان هستند. همچنین توکشیدگی پوست قسمتی از سینه، زخم روی پوست سینه، التهاب و قرمزی و ورم پوست به صورت پوست پرتقالی از علائم دیگر سرطان سینه هستند.

آیا تحریک غدد لنفاوی موجب سرطان سینه می‌شود؟

الفت بخش درباره تاثیر غدد لنفاوی در ایجاد سرطان گفت: غدد لنفاوی به هر دلیلی ممکن است دچار التهاب شوند (اپیلاسیون، اپی‌لیدی یا لیزر موی زائد، کاشت ناخن، عفونت ریشه ناخن، عفونت سینه و ...)، این یک نوع واکنش غدد لنفاوی است و اصلا خطرناک نیست. این نوع تغییرغدد لنفاوی را تغییرات واکنشی یا ری اکتیو می گویند که خوش خیم بوده و تبدیل به سرطان نمی شوند.

وی افزود: هنگامیکه فردی به سرطان سینه مبتلا می‌شود، چون اولین مسیر تخلیه لنف سینه به غدد لنفاوی زیر بغل است، اولین محل انتشار توده‌های سرطانی نیز به این غدد است. بنابراین فرد در صورت لمس توده در ناحیه زیر بغل باید به پزشک مراجعه کند، اما در اکثر موارد این غدد ری‌اکتیو هستند.

مدیر گروه تحقیقات جهاد دانشگاهی درباره روش‌های تشخیصی سرطان سینه، گفت: همانطور که ذکر شد، بیشتر سرطان‌های سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شوند و این زمانی است که توده حداقل از یک سانتی متر بزرگ‌تر شده است و هرچه توده بزرگ‌تر باشد، سلول‌های سرطانی ممکن است از طریق عروق خونی پخش شوند و به غدد لنفاوی و یا ارگان‌های دیگر بروند.

وی افزود: اینکه یک خانم به بافت سینه‌اش توجه کند، بسیار مهم است، زیرا توده و یا تغییرات جدید را تشخیص می‌دهد. اما اگر سرطان یک مرحله زودتر تشخیص داده شود به درمان و بهبود بیمار کمک می‌کند و عاقبت بهتری برای بیمار رقم می‌زند. برای تشخیص زودرس سرطان سینه، روش غربالگری با ماموگرافی استفاده می‌شود. ماموگرافی می‌تواند سرطان سینه را از زمانی که چندین سلول است، تشخیص دهد.

سن و زمان درست ماموگرافی

این جراح عمومی با بیان اینکه ماموگرافی سن مشخصی دارد، گفت: بافت سینه در زنان زیر ۴۰ سال متراکم است و ماموگرافی نمی‌تواند ضایعات را بدرستی تشخیص دهد. همچنین در این سنین بافت سینه به اشعه دستگاه حساس است و ممکن است سلول‌هایش تحریک شوند. بنابراین بهترین زمان برای انجام ماموگرافی غربالگری (نه تشخیصی) از سنین بالای ۴۰ سال است و به زنان بالای ۴۰ سال که قصد چکاپ دارند، توصیه به انجام ماموگرافی داریم. در زنان زیر ۴۰ سال برای چکاپ از روش‌های دیگر مانند معاینه یا سونوگرافی و ام‌آرآی استفاده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به آمار افرادی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، گفت: سرطان سینه در هر سنی که بافت سینه تشکیل شده و وجود دارد، بروز می‌کند. در جامعه ایرانی میانگین سن ابتلا به سرطان سینه بین ۴۵ تا ۵۵ سال است. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، ابتلا به سرطان ۳۴ نفر در ۱۰۰هزار زن است؛ به عبارت دیگر طی یک سال، حدود ۱۳۰۰۰ مورد جدید ابتلا داریم. تشخیص زودرس بیماری منجر به افزایش طول عمر بیماران می شود و حتی طول عمر طبیعی را برای بیماران بدنبال دارد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها