رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379578

فلاحت‌پیشه: عراق توان پرداخت غرامت جنگی به ایران را دارد

ساعت24-رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که غرامت تعهدی غیرقابل چشم‌پوشی در مناسبات ایران و عراق است، گفت: عراق توان پرداخت غرامت جنگی ایران را دارد. انتظار ما این است که این موضوع اجرایی شود.

فلاحت پیشه

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره آخرین وضعیت پرداخت غرامت دوران جنگ عراق به ایران براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گفت: غرامت پرونده بازی در مناسبات ایران و عراق است که عراق باید طبق بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل آن را پرداخت کند. در همین رابطه طرف عراقی هم به طور کامل پرداخت غرامت را رد نکرده است.

وی افزود: در این بین یکسری از اختلافات گذشته بین ایران و عراق مانده که معمولا عوامل دخیل بیرونی مانع از رفع برخی اختلافات می‌شود که نتیجه آن ایجاد ضررهایی است. به عبارتی دیگر اگر عراقی‌ها اجازه می‌دادند در طول این مدت فقط اروند رود لایروبی شده و به دنبال ۱۰۴ کیلومتر کشتیرانی صنعتی، تجاری و اقتصادی ایجاد شود می‌توانستند از آن محل غرامت ایران را پرداخت کنند. منتهی کارشکنی‌هایی وجود دارد که هنوز اروندرود لایروبی نشده است.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: اختلافات موجود باعث شده که هنوز خطوط ریلی بین ایران و عراق از کریدور شرق به غرب که قرار است به سوریه و دریای مدیترانه برود تعیین تکلیف نشده و باقی مانده است. با این وجود واقعیت آن است که غرامت تعهدی غیرقابل چشم‌پوشی در مناسبات ایران وعراق محسوب شده و از تعهدات عراقی‌ها به حساب می‌آید.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این بین ایران و عراق تلاش کرده‌اند که موضوع از لحاظ زمانی به گونه‌ای پیش رفته که به امر اختلافی در مناسبات طرفین تبدیل نشود به هرحال ایران و عراق مناسبات اقتصادی دارند که از محل آن می‌توانند به گونه‌ای عمل کرده که غرامت پرداخت شود. البته گروه‌های عمدتا صاحب نفوذ درعراق و برخی بازیگران خارجی تلاش می‌کنند که مانع از شکل‌گیری مناسبات، ترمیم و بازسازی یکسری زیرساخت‌های اقتصادی و تجاری مشترک بین دو طرف شود تا عراق توان مالی لازم را برای پرداخت غرامت نداشته باشد.

فلاحت‌پیشه در عین حال گفت: البته عراقی‌ها از لحاظ فروش تولید و فروش نفت از ایران جلوتر هستند و بیشتر می‌فروشند. این یعنی توان پرداخت غرامت ایران را دارند. اکنون غرامت کویت را به دلیل یک الزام بین‌المللی پرداخت می‌کنند. انتظار ما این است که این قطعنامه درباره ایران هم اجرا شود و به تدریج مذاکرات مربوط به غرامت شروع گردد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها