رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379590

استان‌های صدرنشین در آمار خودکشی

ساعت24-معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش گفت: استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین آمار خودکشی را دارند، که این آمارها بی‌ارتباط با بیکاری نیست.

خودکشی
محمد مهدی تندگویان (معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به برنامه‌ها و اهداف این معاونت برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی حوزه جوانان گفت: بحث پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عهده ما نیست، برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، شورای اجتماعی کشور داریم که البته خودمان هم عضو آن شوراییم. در شورای اجتماعی کشور تحلیل‌هایی بر اساس آسیب‌هایی موجود در جامعه صورت می‌گیرد و هر ماه هم یک جلسه‌ای برگزار می‌شود تا وظایفی که هر بخش در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی دارد به آن ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای اجتماعی کشور، مواردی به ما ابلاغ شده که آنها را در دستور کار داریم که بخشی از آن موضوع ازدواج است و ما هم ساماندهی لازم را برای آن اتخاذ کرده‌ایم. در این ابلاغیه وظیفه ما افزایش انگیزه ازدواج برای جوانان و نیز جلوگیری از رشد آمار طلاق است.

او افزود: برای آسیب‌های اجتماعی دیگر همانند اعتیاد، ما امکاناتی نداریم که بخواهیم به آن ورود کنیم یا بحث جرائم اجتماعی در جوان‌ها در حوزه عملکردی ما نیست، بلکه ما فقط بخش‌های مربوط به مشاوره‌ و پیشگیری را در دفاترمان انجام می‌دهیم.

تندگویان اضافه کرد: مورد دیگری که در شورای اجتماعی کشور به ما ابلاغ شده است، بحث‌ آمارسنجی و رسیدگی به زنان سرپرست خانوار و کودکان کار است، از همین رو ما آنها را در تشکل‌هایمان ساماندهی کردیم، به این صورت که الان در کل کشور در هر استان حداقل سه تا چهار تشکل، کارهای مربوط به زنان سرپرست خانوار را انجام می‌دهند و با دایر کردن تولیدی برای آنها اشتغال ایجاد کردند.

وی ادامه داد: برای کودکان هم همین کار صورت گرفته است، به این صورت که مراکزی به وجود آمده که کودکان کار و خیابان را شناسایی، سرپرستی و ساماندهی می‌کنند؛ آنهایی که قابل بازگشت به خانواده هستند به خانواده بازمی‌گردانند و آنهایی که لازم باشد را به نهادهای ذیربط مثل بهزیستی تحویل می‌دهند.

تندگویان با اشاره به همکاری معاونت امور ساماندهی جوانان با آموزش و پرورش گفت: در راستای نخبه‌شناسی با وزارت آموزش و پرورش وارد کار شدیم به این طریق که دانش‌آموزان نخبه را در مدارس شناسایی و ساماندهی می‌کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آمار نگران‌کننده خودکشی در کشور و انوع جدید آن توضیح داد: در این زمینه همواره شاهد بروز مشکلاتی هستیم و در این راستا باید گفت مسائل نوپدید در حوزه جوانان رخ داده‌است، به طور مثال مسئله مواد مخدر و اعتیاد در بین جوانان هر روز یک فرم جدیدی دارد و سن مصرف‌کنندگان در حال کاهش است.همچنین نوع مواد و قرص‌هایی که در مراسم‌ها و جشن‌ها برگزار می‌شود هر روز متفاوت‌تر می‌شود.

تندگویان تصریح کرد: استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین آمار خودکشی را دارند و آمار خودکشی بی‌ارتباط با اشتغال و بیکاری نیست.

وی ادامه داد: حتی خودکشی‌های جدیدی داریم؛ یک زمانی بود که می‌گفتند خودکشی بر اثر فشارهای روحی و روانی یا اقتصادی است و قطعا دلیل عمده آن هم همین است، اما در حوزه جوانان خودکشی‌هایی داریم که به صورت تفریحی هستند. جوانی را داریم که هیچ مشکلی اعم از اقتصادی یا درگیری خانوادگی‌ نداشته و فقط به عنوان تفریح اقدام به خودکشی و از خودش فیلم تهیه کرده است.

تندگویان تصریح کرد: باید به این امر به صورت روانشناسی و روانکاوی پرداخته شود. کمکی که ما می‌توانیم بکنیم؛ این است که با مشاوره‌ پیشگیری‌ها را لحاظ کنیم. موضوع اصلی در این زمینه آموزش و پرورش است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی آموزش‌های خاصی داریم که باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد.

او اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش دارد، این است که دانش‌آ‌موز محور است و اولیا محور نیست، یعنی ممکن است خیلی چیزها را بار دانش آموزان کنند، ولی به این توجه نمی‌کنند که آنها در چه محیط خانوادگی رشد می‌کنند. به طور کل این حلقه گم شده ماست و باید به آن بیشتر توجه شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به نقش آموزش و پرورش در جلوگیری از رشد آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد، گفت: یک جوان زیر نظر آموزش و پرورش ممکن است، نهایتا یک فرد درس‌خوان باشد، اما مهارت‌های اجتماعی و فیزیکی را یاد نمی‌گیرد و وقتی آسیب‌ها برای او ایجاد شد تازه تحویل ما داده می‌شود که از آن موقع به بعد جبرانش خیلی سخت است, زیرا جوان دیگر خشونت‌ها را یاد گرفته و حتی برخی از آنها را تجربه کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در این حوزه خیلی مشکل داریم و نهادهایی از جمله آ‌موزش و پرورش، آموزش عالی و ستاد کل نیروهای مسلح باید وارد عمل شوند. بهترین دوران برای کاهش خشونت در پسرها در دوره سربازی است به این صورت که روانکاو یا مددکار برخی اصول را به اینها آموزش دهد تا مانع از بروز خشونت‌ها شوند.

تندگویان با درخواست از اینکه اجازه بدهند؛ موارد لازم از نظر معاونت ساماندهی امور جوانان در کتب درسی درج شوند، گفت: از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کردیم که حتما به این موضوع توجه کند و اجازه بدهد؛ بتوانیم در سرفصل‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش حداقل پیشنهادات خودمان را بدهیم که در کتب چه چیزهایی باید تدوین شود تا حداقل جوانی که تحویل ما داده می‌شود چه چیزهایی را باید بداند. شیوه آموزش در آموزش و پرورش باید تغییر پیدا کند و اولیامحور باشد.

او ادامه داد: حتی باید روی رفتار معلمان هم به طور کامل یک عملیات صورت بگیرد، زیرا رفتارهای ناهنجاری که گاها بچه‌ها انجام می‌دهند امکان دارد به خاطر رفتار معلم باشد. ما امروزه در مدارس دخترانه شاهد آسیب‌هایی از جمله مساله خون‌بازی هستیم که موضوع حادی است و واقعا در حوزه عملکرد بنده نیست.

وی همچنین در خصوص صدور شناسه برای سمن‌ها گفت: موضوع شناسه یک موضوع خیلی قدیمی است و موضوع اصلی هم این است که اگر سمن‌ها شناسه نداشته باشند نمی‌توانند کارهای حقوقی‌شان را انجام بدهند حتی نمی‌توانند حساب بانکی باز کنند و مجبور بودند همه کارها به صورت شخصی جلو ببرند. با وجود این تفاهم‌نامه مشکلات تا حدی حل می‌شود و عملا با توافقی که ما با وزارت کشور کرده‌ایم هم به سمن‌ها پروانه فعالیت داده می‌شود و هم به عنوان یک مرکز غیرتجاری ثبت حقوقی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه وزیر کشور به ما قول داده است؛ ظرف دو هفته همه تشکل‌هایی موجود برای ثبت شناسه کارهایشان انجام شود، گفت: سمن‌ها با مسائل حقوقی‌ مواجه بودند و در نشست‌هایی که با ما داشتند، این مشکلات را زیاد مطرح می‌کردند، اما خوشبختانه این مسائل رفع و حالا این اتفاق خوب برای تشکل‌ها افتاده است.

تندگویان اضافه کرد: چون سمن‌ها شناسه حقوقی نداشتند، نمی‌توانستند هیچ شکایت حقوقی را انجام دهند و مطالباتشان را پیگیری کنند، اما الان با وجود این تفاهم‌نامه سمن‌ها نیز مانند دیگر نهادها می‌توانند مطالباتشان را حل و فصل کنند.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها