رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379594

پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان از بازار ارز/ بازار ارز چه زمانی به آرامش میرسد

ساعت24- دبیرکل کانون صرافان ایران با تاکید بر اینکه «هنوز تقاضاهای اصلی در بازار ارز، غیرواقعی است»، گفت: اگر این تقاضاها کنار گذاشته شود، بازار تا دو هفته آینده به پایداری می رسد و می تواند به تقاضاهای ارز خدماتی پاسخ دهد.

رضا ترکاشوند، اثر تحریم های پیش رو بسیار کمتر از تحریم هایی دانست که در سال های 1390 و 1391 مردم ایران تجربه کردند.

دبیرکل کانون صرافان در ارزیابی خود از آنچه از 21 فروردین بر بازار ارز گذشته است، اظهار داشت: در این مدت فعالیت های شفاف و روی زمین، به بازار دلالی و زیرزمینی سپرده شد؛ هرچند علت اعمال این سیاست را نمی دانم اما اگر می خواهیم بازار را به شرایط گذشته بازگردانیم، باید صبر کنیم صرافان خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.
ترکاشوند افزود: در این مدت برخی صرافان نیروهای خود را تعدیل یا فعالیت ها را راکد کردند؛ حداکثر 30 صراف در سامانه ارزی نیما فعال بودند و بقیه نتوانستند با نیما کار کنند و در نتیجه صراف ها به یک دوره تعطیلی و رکود وارد شدند.
این فعال ارزی ادامه داد: «در مدت چهار ماه، فرهنگ استفاده از بازار سیاه و دلالی رشد کرد؛ حتی امروز که نزدیک به دو هفته از بازگشایی صرافی ها می گذرد، هنوز تقاضاهای ارزی «زیرزمینی» است؛ یعنی ارز را برای خروج از سرمایه از کشور و یا برای حفظ ارزش دارایی های خود می خواهد که در بازار قاچاق انجام می شود و صراف ها نمی توانند به این درخواست ها پاسخ دهند.

تقاضاهای اصلی بازار غیرواقعی است

دبیرکل کانون صرافان ایران درباره اینکه چرا هنوز بازار ارز پس از بازگشایی صرافی ها به تعادل مورد نظر نرسیده است، گفت: هنوز تقاضای اصلی در بازار، تقاضاهای غیرواقعی است؛ یعنی ارز را برای انتقال سرمایه از کشور و نگهداشت سرمایه می خواهند.
ترکاشوند تاکید کرد: این مشکل ریشه در مباحث سیاسی و اجتماعی داشته و ربطی به اقتصاد ندارد؛ اگر این دو تقاضا را از بازار کنار بگذاریم، حجم تقاضا برای ارز خدماتی اعم از مسافری، دانشجویی و درمانی تغییری نکرده است.
وی گفت: اگر این خواسته های غیرواقعی از بازار کنار گذاشته شود، بازار تا یکی دو هفته دیگر به پایداری می رسد و می تواند به تقاضاها پاسخ دهد.
ترکاشوند تاکید کرد: منظور از پایداری بازار، پایداری در تامین ارز خدماتی که برعهده صرافی ها گذاشته شده است؛ اگر صرافان در مقابل سیستم های نظارتی و قضایی احساس امنیت کنند، خودشان ارز بازار را تامین می کنند.
وی توضیح داد: «این تضمین به صرافی ها داده شود که اگر فعالیتی برای تامین ارز بازار انجام دادند و به پایداری و بهبود اوضاع کمک کردند، فردا از سوی دستگاه های نظارتی و قضایی بازخواست نشوند که چه کاره بوده اید و ارز وارد کشور کرده اید.»
این مقام مسئول در کانون صرافان در پاسخ به اینکه چرا صرافی ها علاقه ای به تامین نیازهای خُرد شهروندان ندارند، گفت: بسیاری از آنها در این مدت تعدیل نیرو کرده اند؛ صراف باید همان عملیاتی که برای یک 100 دلاری انجام می دهد، همان را برای 100 هزار دلار انجام دهد و به همین دلیل چندان دنبال عملیات خرد نیست.

صراف فقط باید یک درصد سود کند
ترکاشوند درباره اینکه «گفته شده برخی صراف ها در حال خرید و ذخیره سازی ارز هستند»، گفت: طبق دستورالعمل بانک مرکزی، صراف فقط باید یک درصد از معاملات سود ببرد؛ در این شرایط عاقلانه این است که سریع ارز خود را بفروشد و خرید انجام دهد زیرا سرمایه نامحدود ندارد که خرید کند و ارز را نگه دارد.
ترکاشوند تاکید کرد: البته همین یک درصد نیز ابهام دارد و بانک مرکزی باید شفاف کند؛ برخی می گویند این سود یک درصدی برای معاملات نیماست و برای سنا کاربرد ندارد؛ نرخ ها در سنا با عرضه و تقاضا مشخص می شود اما به گفته برخی، هر دو یک درصد است که در این زمینه مکاتبه ای با بانک مرکزی انجام داده ایم تا وضعیت شفاف شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها