رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379686

سرای تاریخی وکیل‌التجار در قلب بازار تهران پاتوق فرهنگی شد

ساعت24-سرای تاریخی "وکیل التجار" با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران شهری و میراث فرهنگی و فعالان حوزه گردشگری افتتاح شد.

مرمت این بنای تاریخی از سال ٩٠ شروع شده و تا سال ٩٦ ادامه پیدا کرده و پس از آن به عنوان یک مجموعه فرهنگی گردشگری با کاربری پذیرایی تغییر کاربری داده است.

سرای وکیل التجار توسط نوادگان مرحوم «محمد‌باقر میزانی »مرمت و احیا شده و به سرای میزانی نیز معروف است. این بنا که در شمال غرب میدان محمدیه تهران (میدان اعدام سابق) واقع شده در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شماره۳۹۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مراسم افتتاحیه سرای وکیل التجار، با اجرای برنامه توسط اردشیر رستمی هنرمند فرهیخته و خیر مقدم توسط مدیر مجموعه آقای رمضان شروع شد و در ادامه مهندس معمار زاده توضیحاتی در خصوص تاریخچه این بناو چگونگی مرمت آن دادند پس ازآن گروه موسیقی به نوازندگی کیوان ساکت و خوانش وحید تاج، قطعاتی را برای حاضرین در مراسم اجرا کردند که تشویق و استقبال پرشور حاضرین در سرای وکیل التجار را به دنبال داشت.

در پایان از رضا کیانیان، هنرمند محبوب کشورمان، دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و پیمان حسین محسنی، شهردار منطقه ١٢ تهران دعوت شد تا با حضور روی صحنه و بریدن کیک افتتاحیه این سرای تاریخی، از مدیران و بانیان مرمت و احیای مجموعه وکیل التجار تقدیر کنند.

برادران رمضان که این سرا نسل به نسل به آن ها منتقل شده و تا امروز با تلاش بسیار، به حفظ این بنای تاریخی به جا مانده ازاجداد خود پرداخته اند، اظهار امیدواری کردند که این مجموعه بتواند میزبان خوبی برای شهروندان و گردشگران باشد.

مهندس مهدی معمارزاده، مسئولیت نظارت فنی مرمت پروژه وکیل التجار را از طرف سازمان میراث فرهنگی به عهده داشته است.

این سرا در سال های دور با عنوان سرایی برای تجارت خشکبارتاسیس شد که در دوره ای بدون کاربری باقی ماند.

سرای وکیل التجار به عنوان یک مقصد گردشگری و تهرانگردی، شامل رستوران، شربتخانه وکتابخانه است و قرار است از این پس میزبان رویدادهای فرهنگی-هنری شهر تهران باشد.



تاریخچه سرای وکیل التجار

نام سرای وکیل التجار یا میزانی از میرزا محمد میزانی ملقب به وکیل التجار تهرانی گرفته شده است. در سال های دور این سرا مکانی برای فروش خشکبار و موادغذایی خشک بوده است.

لقب وکیل التجار، لقب رسمی دولتی است که از دوره قاجار به محمدمیزانی داده شده و دلیل آن اعتبار و حسن شهرت او در میان تجار تهران بوده است.

بعد از او، میرزا محمدباقر میزانی در سال ١٣٠٨، بنای فعلی را تجدید بنا کرد. بنای قبلی متعلق به دوره قاجار بوده که به علت تعریض میدان محمدیه(اعدام سابق) بخشی از آن تخریب شد. اما میرزا محمد باقر میزانی، این بنا را در سال ١٣٠٨ شمسی تجدیدکرد و مجددا همان کسب و کار پدر را پیش گرفت.

بعد از او، پسرش حاج هاشم میزانی اداره سرای وکیل التجار را با ادامه دادن همان حرفه پدر عهده دار شد، البته زمانی نیزدر این سرا کارگاه قندریزی شکل گرفت .
بعد از حاج هاشم میزانی، این سرا به دست ورثه افتاد و در این زمان، در سرا دیگر فعالیتی صورت نگرفت و تبدیل به انبار خانوادگی شد. تا این که این بنا در تاریخ ١٠/٧/١٣٨٠ توسط سازمان میراث فرهنگی، در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مرمت این بنا، که توسط استادکاران ماهر در حوزه معماری سنتی ایران و کاشیکاری و نجاری انجام شده، به مدت شش سال طول کشیده است که از این پس با کاربری پذیرایی و فرهنگی در خدمت شهروندان خواهد بود.


خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها