رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379803

جزئیات پرداخت بیمه حوادث به مددجویان/ توزیع 50 هزار بسته لوازم‌ التحریر بین دانش‌آموزان مناطق محروم

ساعت24-مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد با اشاره به جزئیات خدمات بیمه‌ای حوادث به مددجویان این نهاد، گفت: هر ساله 50 هزار بسته لوازم التحریر بین دانش‌آموزان مناطق محروم توضیح می‌شود.

آذر اسماعیلی، مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه‌های این اداره کل در محرومیت زدایی و ارتقای سطح زندگی مددجویان این نهاد، اظهار داشت: در بحث مدیریت بحران، حوادث را داریم و کار بیمه‌ای که در این حوزه انجام می‌شود و هر اتفاقی که در هر کجای کشور اتفاق بیفتد ما نیز مثل هلال احمر حضور فعالی داریم؛ البته حضورمان به این معنی نیست که فقط مددجویان ما در اولویت هستند بلکه در زمان وقوع حادثه و رسیدگی اولیه به عنوان سازمان حمایتی حضور داریم.

وی ادامه داد: تمام مددجویان کمیته امداد بیمه حوادث و آتش سوزی هستند، یعنی مقابل سیل، طوفان و بلایای طبیعی بیمه شده‌اند و در صورت وقوع حوادث موضوع بررسی و پرداخت غرامت می‌شود.

*بیمه حوادث در روستاها 35 میلیون و در شهرها 45 میلیون تومان

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد افزود: در روستاها تا سقف 35 میلیون و در شهرها تا سقف 45 میلیون تومان و غرامت فوت تا سقف 8 میلیون تومان پرداخت می‌شود. در حوزه حوادث مبلغی را به کل استانها اختصاص داده‌ایم و گفته‌ایم اگر مددجوی ما در هر مکان و زمانی دچار حادثه شد تا سقف مشخصی می‌توانید غرامت پرداخت کنید و برای این موضوع 2 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

*پرداخت غرامت 8 میلیونی به دانش آموزان حادثه دیده در خوابگاه‌های کمیته امداد

اسماعیلی بیان داشت: بیمه دیگری تحت عنوان بیمه دانش‌آموزان مستقر در خوابگاه‌هاست و برای دانش‌آموزانی که در خوابگاه‌های کمیته امداد هستند، در صورت وقوع حادثه تا سقف 8 میلیون تومان به آنها پرداخت می‌شود. در واقع نگاه ما بر این بوده است به دلیل اینکه افرادی که تحت پوشش ما هستند نمی‌توانند بیمه را در نظر گیرند و نیاز به اقدامات پیش گیرانه است، سه سال متوالی این کار را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: با ستاد بحران کشور و استانها همکاری لازم را داریم و در حوادثی که اتفاق می‌افتد جزء سازمان‌های فعال بوده‌ایم و تجارب خوبی را در این زمینه داریم و کوچکترین حادثه که در کشور بیفتد همکاران ما در آن حضور دارند.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد بیان داشت:بحث مناطق محروم در چند سال اخیر در اولویت عملکرد کمیته امداد بوده است؛ به دلیل اینکه ضرایب هشتگانه نیازمندی‌های بیشتری دارند. وزارت کشور از سال 88 براساس شاخص‌های توسعه، ضرایب چهارگانه شامل ضریب 8، 9، 7 ، 6 تقسیم بندی کرده است و همه اینها در دهستان‌های محروم و مرزی هستند و شامل این ضرایب می‌شوند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حدود بیست شاخص که عمدتاً زیر ساخت‌هایی مثل بهداشتی، فرهنگی ، آموزشی، جاده و شهرسازی است تقسیم بندی شده‌اند. برای نمونه روستاهایی که در ضرایت 8 و 9 ما قرار دارند، روستاهایی هستند که فاقد زیر ساخت جاده هستند یا ممکن است آب و برق و زیر ساخت بهداشتی نداشته یا دسترسی به آن مشکل است.

*حدود 37 درصد جمعیت مددجوی کمیته امداد در ضرایب چهارگانه مناطق محروم قرار دارند

وی با بیان اینکه این ضرایب هر 10 سال یکبار تغییر می‌کند،متذکر شد: حدود 37 درصد جمعیت مددجوی ما در این ضرایب چهارگانه است که مناطق محروم می‌شود. حدود 570 هزار خانوار ما در این ضرایب هستند که بیشترین آن در ضریب 6 و کمترین در ضریب 9 است؛ ضمن اینکه حدود 93 هزار خانوار تحت پوشش ما در نقاط مرزی قرار دارند و به دلیل شرایط خاص آنها یعنی عدم دسترسی به زیر ساخت‌ها، کمیته امداد هم حضور پررنگ تر دارد و هم جزو تکالیف خود می‌داند تا رسیدگی بیشتری به آنها داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد ادامه داد: در دوسال گذشته یک نیاز سنجی دقیقی را از نیازهای مختلف اینها مانند فرهنگی، مسکن، معیشت، اشتغال، گرمایشی ، سرمایشی و.. جمع آوری کردیم و و شروع به کمک رسانی کردیم.

اسماعیلی با اشاره به مصادیق امداد رسانی به مددجویان مناطق محروم، افزود:کمک‌هایی مثل تأمین منبع آب که این خانواده‌ها توان تهیه آن را ندارند و الان بخش عمده مشکل آب آنها مرتفع شده است یا در بخش گرمایشی در نقاط گرمسیر و سرمایشی در نقاط سردسیر اقدامات خوبی انجام شده است. در سال‌های 96 و 97 بیش از 120 هزار قلم جنس را در اختیار این خانواده‌ها قرار دادیم اما همچنان کمبودهایی وجود دارد.

*توزیع 50 هزار بسته لوازم التحریر بین دانش‌آموزان مناطق محروم

وی ابراز داشت: برای دانش‌آموزان مناطق محروم هر ساله 50 هزار بسته لوازم التحریر توضیح می‌شود. طبق الزامات بودجه کمیته امداد سرانه خدمت به مناطق محروم 20 درصد بیشتر از سایر مناطق است؛ یعنی هر خدمتی که در کمیته امداد داریم در مناطق محروم و مرزی سرانه خدمات 20 درصد بیشتر است.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد ادامه داد: به دلیل توجهی که از سال گذشته امداد به مناطق مرزی داشته است بودجه تخصیصی به این مناطق سه برابر افزایش داشته و از 132 میلیارد تومان به 430 میلیار دتومان افزایش داشته است.

اسماعیلی درباره «تعریف فقر مطلق»، یادآورشد: بعد از ضرایب 8 و 9 ما یک محرومیت عمومی را داریم و در برخی از این روستاها خیلی از افراد وضعیت مشابهی دارند؛ چراکه وقتی زیر ساخت‌های مختلف بهداشتی و.. نیست، این موضوع بین همه افراد ساکن مشترک است اما در آنجا عده‌ای دارای سرپرست و جمعی بدون سرپرست هستند و تلاش شده به این افراد توجه شود و آنچه مزید بر علت شده پراکندگی این روستاهاست.

وی عنوان کرد: در حوزه‌های حمایتی که ما نیز جزء آن دسته سازمان‌ها هستیم حضور کمیته امداد پر رنگ تر از سازمان‌های دیگر در این مناطق است.

مدیرکل مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد درباره اینکه «آیا میزان درآمد افراد هم برای شما شاخص است‌؟»گفت: برای ما نه، بلکه طبق ضوابط هر خانواده‌ای که فاقد سرپرست بوده یا دارای سرپرست از کار افتاده باشد تحت پوشش قرار می‌گیرد. سعی کرده‌ایم تمرکز فعالیت‌ها و خدمت رسانی در مناطق محروم بیشتر از مناطق برخوردار باشد و در تخصیص بودجه این موضوع لحاظ شده است و تلاش کرده ایم این افراد با کمک‌های که به آنها داده می‌شود گیرد شرایط بهتری داشته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها