رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379935

تشریح آخرین جزئیات طرح «نذر آب» برای آبرسانی به مناطق دچار خشکسالی

ساعت 24-دبیرکل جمعیت هلال احمر به تشریح آخرین جزئیات طرح «نذر آب» در استان سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: استان‌هایی که شبکه آبرسانی آنها مختل شده بود شناسایی شده و آبرسانی به این مناطق در حال انجام است.

محمود محمدی نسب در نشست خبری که امروز در ساختمان صلح جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهارکرد: در حال حاضر ما در جمعیت درگیر چند کار ویژه هستیم. در موضوع حج در حال حاضر مرکز پزشکی ما در حال خدمت رسانی به زائران است. سازمان جوانان ما نیز درگیر اردوهای تابستانی است که در استان‌های مختلف برای رده‌های سنی متفاوت برقرار است. در سازمان امداد و نجات نیز به دلیل اوج سفرهای تابستانی، امداد جاده‌ای نیز با توان بیشتری دنبال می‌شود. یکی دیگر از فعالیت‌های ما نیز مربوط به کمپین نذر آب سازمان داوطلبان برای کمک به حل بعضی از عوارض مسئله خشکسالی است که در بعضی مناطق از جمله سیستان و بلوچستان بسیار جدی است که ما در حوزه مشکلات آب شرب ورود کرده‌ایم.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با تشریح طرح نذر آب گفت: این طرح ملی و کشوری است که در سیستان و بلوچستان شروع شده و به مناطق دیگر از جمله استان‌های کرمان، هرمزگان، بوشهر و خراسان جنوبی ادامه پیدا خواهد کرد. در بخش‌هایی از این استان‌ها با مشکلات آب شرب و سایر عوارض خشکسالی مواجه‌ایم که تاکید ما بر آب شرب است.

وی اضافه کرد: مناطق شناسایی شده استان سیستان و بلوچستان را به 19 بخش تقسیم کردیم و هر بخش به یکی از استان‌های کشور سپرده شده است تا بتواند ورود کند. در واقع دو سوم از جمعیت‌های استان‌های کشور در طرح مشارکت دارند و کمک می‌کنند که این مسئله حل شود. اگر کمک‌های مردمی هم بیشتر بشود با تامین منابع مالی بیشتر می‌توانیم بستر مناسبی را ایجاد کنیم و در سایر استان‌ها نیز خدمت رسانی کنیم.

محمدی نسب در مورد فعالیت‌هایی که در رابطه با طرح نذر آب در استان سیستان و بلوچستان انجام شده گفت: ما 521 روستا را شناسایی کردیم که یا شبکه آبرسانی در این روستاها وجود نداشت یا اگر بود در این شبکه آبرسانی نمی‌شد و این افراد برای تامین آب باید کیلومترها را طی می‌کردند. ما روی راه اندازی شبکه آب تمرکز کردیم و این شبکه متناسب با جمعیت هر روستا در نظر گرفته شد و مخازنی تهیه شد و این مخازن به صورت متناوب آبرسانی می‌شوند و بر اساس میزان نیاز هر منطقه پر می‌شوند. به عنوان مثال اگر منطقه‌ای 100 نفر جمعیت داشته باشد هر پنج روز یکبار مخازن 10 هزار لیتری پر می‌شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: این شبکه مستقر شده و برای تداوم این کار نیازمند تامین منابع مالی هستیم. 70 تانکر در طول پنج ماه از سال باید این کار را انجام دهند و برای تامین منابع مالی آن نیازمند کمک مردم هستیم و در صورتی که مردم کمک بیشتری داشته باشند می‌توانیم این کار را به سایر استان‌ها که گسترش دهیم.

محمدی نسب در مورد نحوه کمک‌های مردمی گفت: منظور ما کمک‌های مالی است زیرا بطری‌ها و یا ظرف‌های آب توزیع نمی‌کنیم و با این کمک‌ها این شبکه می‌تواند راه بیفتد و سرپا نگهداشته شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از نشست خبری در مورد امداد ساحلی و حضور امدادگران جمعیت در سواحل نیز گفت: در استان‌های شمالی کشور متولی ساماندهی سواحل خود شهرداری‌ها هستند و آنجا کاری که انجام می‌دهیم در دو بخش است. یکی اینکه در بعضی از استان‌ها مانند مازندران شهرداری‌ها سراغ جمعیت هلال احمر آمدند و تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده و به نیابت شهرداری‌ها کار ایمن سازی را انجام می‌دهند. بخش‌های دیگری هم وجود دارد که بیشتر شامل مناطق بیرون شهرهاست که در آن نقاط هم امدادگران حضور دارند؛ البته حجم کار آنجا کمتر است. همچنین در استان‌های جنوبی نیز چندین مرکز امداد دریایی داریم که به همین صورت فعالیت می‌کنند و متولی کار شهرداری‌ها هستند که در بعضی از بخش‌ها در بعضی از شهرها به آنها کمک می‌کنیم و در بعضی از مناطق نیز مستقیما خودشان ورود می‌کنند.

محمدی نسب در مورد اینکه آیا هلال احمر در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان که درگیر گرد و غبارند فعالیتی انجام می‌دهد یا خیر؟ گفت: در مورد ریزگردها هلال احمر ورود مستقیم ندارد و زمانی که اوضاع حاد می‌شود کارهای مختصری از جمله توزیع ماسک میان مردم انجام می‌شود. در مجموع این مطالب دغدغه مستقیم ما هست ولی ورود مستقیم نداریم.

وی همچنین در مورد اقدامات جمعیت هلال احمر در حج امسال نیز گفت: در مکه و مدینه پزشکان در درمانگاه‌ها و بیمارستان خدمات لازم را به زائران ارائه می‌دهند و اگر نیاز به خدمات جراحی باشد به بیمارستان ارجاع می‌شود. در ایام تشریق در مناسک حج نیز مراکز درمانی ما مستقر هستند و به هموطنان ارائه خدمت می‌کنند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین گفت: تا 48 ساعت گذشته 8000 ویزیت تخصصی در مکه انجام شده است و مجموعا در این مدت 25 هزار و 600 خدمات ارائه شده است و 9 نفر نیز به بیمارستان‌های سعودی ارجاع داده شده است. همچنین یک نفر از زائران نیز فوت کرده است.

محمدی نصب اضافه کرد: امسال تیم درمانی ما متشکل از 200 نفر است که خدمات درمانی را ارائه می‌کند.

وی در مورد نحوه مشارکت مردم در طرح نذر آب نیز گفت: چند روش برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی وجود دارد که یکی از آنها شماره حساب جمعیت به شماره 66666 است. همچنین با ارسال عدد 4 به سامانه 2099999 می‌توانند روزانه تا هر زمانی که خواستند 500 تومان به کمپین کمک کنند. همچنین کد USSD برای این کار در نظر گرفته شده است که در آینده در این زمینه اطلاع رسانی بیشتری خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد این کمپین گفت: در راستای طرح نذر آب مخازن آب را در 521 روستا نصب کرده‌ایم که این مخازن با آب شرب مناسب پر می‌شود تا بعد از آن مردم بتوانند با گالن‌ها و یا ظرف‌ها آب را برای مصرف به خانه ببرند.

محمدی نصب با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر علاوه بر انجام این فعالیت‌ها باید مطالبه گری را هم لحاظ کند، گفت: این مطالبه گری یکی از وظایف ذاتی هلال احمر است و طبق اسناد بالادستی نهضت صلیب سرخ و هلال احمر یکی از وظایف ما این است که کنار محرومان قرار بگیریم و صدای آنها باشیم و در این کمپین بر نقش مطالبه گری خود تاکید زیادی داریم. ما به سراغ شبکه آب و فاضلاب، شبکه بهداشت و استاندار سیستان و بلوچستان رفتیم که الحق تا کنون همکاری بسیار خوبی داشتند اما با این حال در اجرا و تداوم کار و نقش مطالبه گری خود پافشاری داریم و کار آبرسانی به روستاها به عهده سازمان آب و فاضلاب است و این مطالبه‌ای است که ما از این سازمان داریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد ورود جمعیت به این کار در زمان فعلی اظهار کرد: ساختار جمعیت هلال احمر داوطلبانه است و در مقوله آب و خشکسالی نیز می‌توانید داوطلبانه ورود داشته باشید و اگر این کار را انجام نمی‌دادیم کسی سراغ ما نمی‌آمد که بگوید چرا در این منطقه مشکل آب شرب وجود دارد. ما امسال در این کار ورود کردیم و آمدیم تا به مدیران و حاکمیت و مردم بگوییم که این مشکل وجود دارد و باید کمک کنید. اگر سوال پرسیده شود که چرا سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده است من می‌گویم که ای کاش این اتفاق زودتر رخ می‌داد. در هر حال امسال با توجه به گزارش‌هایی که داشتیم و بسیار هم دردناک بودند تلاش کردیم که به این موضوع ورود کنیم و در این راه نیاز به مشارکت مردم داریم. آن هم نه تنها در بخش مالی بلکه باید حساسیت و مطالبه کافی داشته باشد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از صحبت‌هایش که مربوط به پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با اینکه برخی از مردم منطقه با ورود جمعیت هلال احمر فعالیت‌های جمعیت را به عنوان نماینده دولت می‌انگارند، گفت: اینکه بگوییم نگاه مردم به جمعیت هلال احمر دولتی است گزاره درستی است و خیلی‌ها فکر می‌کنند ما بخشی از دولت هستیم ولی واقعیت اینگونه نیست و ما یک نهاد عمومی غیر دولتی هستیم و این نگاه باید اصلاح شود. در این شهرستان‌هایی که حضور پیدا کردیم نیز هر گاه فرصت ارتباط رو در رو با مردم پیش آمد تاکید کردیم که ما بخشی از خود شما هستیم و افرادی که در اینجا فعالیت می‌کنند نیز افرادی مانند بچه‌های خود شما هستند که داوطلبانه کمک می‌کنند. به هر حال این نگاه باید اصلاح شود و ما بخشی از دولت نیستیم.

محمدی نسب در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد هزینه‌هایی که برای حضور در مناطق سیستان و بلوچستان شد گفت: ما در سه بخش هزینه کردیم که یکی راه اندازی شبکه آب در 521 روستا و تامین 1271 تانکر بود که البته تعدادی تانکر از قبل داشتیم و آنها را تعمیر و به روز رسانی کردیم که در این زمینه تا به امروز نزدیک به پنج میلیارد تومان هزینه شده است. کار دیگری که انجام دادیم حضور تیم‌های داوطلبانه درمانی از 19 استان بود که پزشکان فوق تخصص، متخصص، پرستاران و ... به صورت داوطلبانه به منطقه اعزام شدند و در زمان حضور آنها در 19 نقطه استان سیستان و بلوچستان با برآورد دارو و تجهیزات و هزینه‌هایی مانند ایاب و ذهاب نزدیک چهار میلیارد تومان هزینه شد. خدمت سومی که در کنار طرح نذر آب ارائه کردیم توزیع بسته‌های غذایی بود که میان 50 هزار خانوار توزیع شد و ارزش هر کدام از آنها حدود 400 هزار تومان بود که مجموعا 20 میلیارد تومان می‌شود. در مجموع برای طرح نذر آب و خدمات دیگری که در کنار آن ارائه شد مجموعا نزدیک به 29 میلیارد تومان هزینه شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه دولت برای پرداخت مبلغی به خانواده‌های زلزله زده در کرمانشاه که بعضی از آنها جان باخته‌اند، گفت: جمعیت هلال احمر پیش از این به بازماندگان 620 نفری که در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست داده بودند پنج میلیون تومان هدیه داده بود و حالا پس از این اتفاق یک هفته قبل دولت به واسطه استانداری سه میلیون و 100 هزار تومان دیگر به جمعیت هلال احمر پرداخت کرد تا پنج میلیون دیگر به حساب این 620 خانواده واریز شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها