رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380049

وزیر آب عراق: مشکل کم آبی از ایران نیست

ساعت 24- وزیر منابع آب عراق به ادعاهای چند ماه اخیر مبنی بر نقش ایران در بستن سرچشمه های رودهای سرازیر شده به اراضی عراق پایان داد و تاکید کرد که مشکل اصلی کم آبی عراق از ترکیه و نه جمهوری اسلامی ایران است.

style="text-align:justify"> وزیر منابع آب عراق به ادعاهای چند ماه اخیر مبنی بر نقش ایران در بستن سرچشمه های رودهای سرازیر شده به اراضی عراق پایان داد و تاکید کرد که مشکل اصلی کم آبی عراق از ترکیه و نه جمهوری اسلامی ایران است.

'حسن الجنابی' روز یکشنبه به روزنامه دولتی 'الصباح' چاپ بغداد گفته است که 70 درصد منابع آبی دو رودخانه دجله و فرات از ترکیه و درصدی هم از سوریه تامین می شود و ایران در این خصوص سهم ناچیزی دارد.

وی اضافه کرد که فقط دو رود مرزی 'زاب کوچک' و 'دیاله' از اراضی ایران سرچشمه می گیرند و به دجله می ریزند که ایران در طول 10 سال گذشته با ایجاد سدهای کوچک بر روی رودهای تغذیه کننده این دو رود مرزی باعث، پایین آمدن سطح آب این دو رود شده است.

مقامات ایرانی می گویند کاهش خروجی آب به کاهش بارش ها بازمی گردد.

وی خاطرنشان ساخت که بیشترین مشکل عراق در بحث سهم آبه به کشور ترکیه و بخشی به سوریه بر می گردد.

وزیر منابع آب عراق اضافه کرد که ترکیه بر روی رودخانه فرات سدهای مختلف فراتر از ظرفیت این رودخانه بنا کرده و علاوه بر آن سوریه نیز سد 'الطبقه' را بر این رودخانه ساخته و این دو کشور می توانند، آب فرات را به طور کامل از عراق قطع کنند.

الجنابی ادامه داد که ترکیه همچنین بر رودخانه دجله سدهای مختلف ساخته که آخرین آنها سد الیسو است.

وی از سفر احتمالی خود به ترکیه در نوامبر آینده به منظور رایزنی در خصوص نحوه آب گیری سد الیسو در زمستان امسال خبر داد و تاکید کرد که هنوز ترکیه آبگیری سد الیسو را آغاز نکرده است.

وی بر ضرورت امضای توافقنامه های بلند مدت با آنکارا در خصوص تعیین سهم آبه با توجه به اینکه سرچشمه اصلی رودهای دجله و فرات از ترکیه هستند، تاکید کرد.

پیشتر برخی از رسانه های عراق مدعی شده بودند که کاهش آب رودخانه دجله در نتیجه قطع رودهای تغذیه کننده دجله از اراضی ایران است که سفارت ایران در بغداد این ادعا را دروغ خواند و امروز وزیر منابع آب عراق نیز بر این نظر سفارت ایران صحه گذاشته است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها