رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380140

رفتار و گفتار جذاب رییس اتاق ایران دربرابر سیل انتقادها وخشم بازرگانان

شافعی : حق دارید برسر ما فریاد بکشید وممنون از مدارایتان

ساعت24-مناسبات دولت دوازدهم با بخش خصوصی ایران هرروزی که از سال جدیدسپری می شود تیره تر و ناسازگارتر می شود. درپس اندیشه برنامه ریزان اصلی اقتصادی در دولت دوازدهم که گفته می شود محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه یکی از افراد ثابت آن است ، در حوزه سیاست گذاری ارزی ، جبران کردن رانتی است که بر اثر غفلت یا ندانم کاری یا هرانگیزه دیگری با اختصاص دلار 4200 تومانی به واردکنندگان داده است .

خبر
دولت در 22 فروردین برای مهار تقاضای ارز اعلام کرد توانایی پرداخت هرمیزان دلار با نرخ 4200 تومان را دارد و با توجه به اینکه این نرخ حتی کمتر از 50درصد نرخ دلار در بازار ارزهم نبود روند فزاینده تقاضا شکل گرفت و نزدیک به 15 میلیارد دلار گشایش اعتبار ارزی برای واردات انجام شد. . اما حالا دولت برای اینکه بتواند از این محل نیز درآمدی داشته باشد دستور اکید داد ه است کالاهای وارد شده به ایران برای ترخیص از گمرک های کشور باید مابه التفاوت دلار 4200 تومان تا دلار نزدیک به 8000تومان را پرداخت کنند. این خواست دولت با خشم بازرگانان مواجه شده است . دیروز یکشنبه 28 مرداد 1397 بازرگانان عضو اتاق بازرگانی ایران در نشست هیات نمایندگان به این داستان نتقاد کرده و اعتراض دامنه دار خود را به دولت نشان دادند. ناراحتی بازرگانان از عهد شکنی دولت در این باره و در باره اینکه چرا دولت ماده 2 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کاررا به رغم صراحت قانون رعایت نمی کند و سرانجام بی برنامه بودن دولت در عرصه اقتصاد بود. برخی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران با ناراختی و خشم خواستار کنارگذاشتن روش محافظه کارانه در برابر دولت بودند. یکی از بازرگانان قدیمی شیراز تاجایی پیش رفت که تصمیم تازه اتاق برای دوماهه کردن نشستها را نوعی سکوت اجباری تلقی کرد و تفسیرخودش را از این تصمیم، سازش دربرابر دولت دانست و گفت تنها تریبونی که کمی در آن انتقاد از دولت بود نیز به سکوت کشده می شود. به گزارش ساعت 24 بازرگانان و صنعتگران حاضر درنشست که درانتهای برنامه همیشگی هیات نمایندگان که درآن مجازهستند دریک دقیقه تذکرات خود را به هیات رییسه اعلام کنند دیروز یکشنبه تقریبا اکثریتشان خواستار برخورد قوی تر با دولت بودند. اما در پایان نشست غلامحسین شافعی با تاییدانتقاد، اعتراض وخشم بازرگانان و همراهی با آنها دربرابر رفتار عهد شکنانه دو لت گفت، من از شما تشکر می کنم که با من و هیات رییسه اتاق مهربان هستید و مدارا می کنید و برسر ما فریاد نمی کشید. من به شما حق می دهم بیشتر از این عصبانی باشید. لحن آرام و اندوهگین شافعی و پذیرش این رفتاروگفتارش از سوی بازرگانان موجب شد آنها به نشانه قبول حرفهایش برای او کف و دست بزنند. این درحالی است که برخی اعضای هیات نمایندگان حاضر در اتاق تاکیدداشتند سخنانشروع نشست شافعی بویی از مماشات و محافظه کاری نداشت.


شافعی دیروزگفت :بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار نظرخواهی کتبی از اعضای اتاق‌ها و تشکل‌های مربوطه یک الزام قانونی است.در تصمیم‌گیری‌های اخیر مرتبط باسیاست‌های ارزی شاهد بودیم که اتخاذ سیاست‌هایی بدون توجه به نظرات بخش خصوصی، این بخش را دچار خسارت فراوانی کرده است. هرچند طی نامه‌ سرگشاده اتاق ایران در تصمیم‌گیری‌های بعدی تا حدی به نظرات توجه شد. اما انتظار می‌رفت که از ابتدای تصمیم‌گیری‌ها به نظرات توجه می‌شد. در این زمینه انتظار می‌رود رویه‌های گذشته اصلاح شود.متأسفانه هنگامی‌که دولت از بخش خصوصی در اقتصاد کشور سخن می‌گوید منظور سرمایه‌گذاری این بخش و اشتغال است. اما حضور فعال بخش خصوصی تنها با سرمایه‌گذاری و اشتغال به دست نمی‌آید. بلکه بخش خصوصی باید هم در سیاست‌گذاری‌ها و هم در تصمیم‌سازی و نحوه اجرای آن مشارکت داشته باشد.نمی‌شود درروند اجرای سیاست‌ها و سیاست‌گذاری‌ها به بخش خصوصی توجه نکرد و نظرات نمایندگان این بخش را جویا نشد، اما خواهان سرمایه‌گذاری یا ایجاد اشتغال گسترده از سوی این بخش در اقتصاد کشور بود. بالطبع سیاست‌هایی که برآمده از نظر کارشناسان بخش خصوصی به‌عنوان مجری سیاست‌ها همراه با نظرات نمایندگان بخش دولتی باشد، می‌تواند سیاست‌های بهتر و مؤثرتری باشد.نباید تنها از بخش خصوصی خواست که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور به‌عنوان مجری عمل کند. باید این جاده یک‌طرفه میان دولت و بخش خصوصی را اصلاح کرد تا مسائل به‌صورت رفت و برگشتی وجود داشته باشد. نمی‌شود بخش خصوصی مجری برخی سیاست‌هایی باشد که آن‌ها را مشکل‌آفرین می‌داند و در بخشی هم اعتقاد چندانی به اجرای آن‌ها ندارد. نباید فضا به گونه‌ای باشد که فعال اقتصادی به جای اینکه روزنه جدیدی در مقابل تحریم‌‎ها باشد، نگران این موضوع باشد که فردا با چه مشکل جدیدی مواجه خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها