رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380240

وضعیت نیاز به مسکن در قزوین نسبت به میانگین کشور بهتر است

ساعت24-ضو هیات علمی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به واحدهای ساخته شده طی سال های اخیر، وضعیت نیاز به مسکن در استان قزوین نسبت به میانگین کشور بهتر است.

آتوسا آفاق پور روز دوشنبه در نشست ارایه طرح مطالعاتی تحلیل و برآورد ساختار تقاضای مسکن در مناطق شهری قزوین افزود: به دلیل تقاضا برای بازار مسکن و تشکیل خانوارهای جدید، عرضه مسکن هم به شکل توامان در این استان جریان دارد و به این زودی ها کمبود در این حوزه احساس نخواهد شد.

وی اضافه کرد: استان قزوین دارای 25 نقطه شهری است که بر خلاف این تصور که همگی آنها پر جمعیت هستند واقعیت این است که به دلایل متعددی قزوین یک مرکز شهر با تراکم زیاد و حاشیه ای با شهرهای کم جمعیت است.
آفاق پور با بیان اینکه در این استان فقط قزوین و تاکستان از نظر جمعیتی قبل توجه هستند،اضافه کرد: اساسا نوع مشکل مسکن در شهرهای کوچک مانند سیردان با نوع آن در شهرهای پرجمعیت تر مانند قزوین متفاوت است.
وی ادامه داد: سه چهارم جمعیت شهرنشین استان قزوین در مرکز قزوین و در شهرهای با فاصله زیر20 کیلومتری مرکز شهر ساکن هستند و این نقطه آغازی بر این است که باید بیشترین مشکل مسکن استان را در همین مناطق جست و جو کرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در پاسخ به اینکه چرا چنین جمعیتی در این وسعت کم از استان متمرکز شده باید ترکیبی از عوامل تاریخی، استقرار تعداد زیادی از صنایع در اطراف شهر قزوین و قرار گرفتن این شهر در مسیر ارتباطی بسیاری از استان ها را یاد کنیم.
وی اظهار داشت: قزوین از نظر تمرکز جمعیت شهرنشین در وسعتی نسبتا پایین، جزو استان های اول کشور است.
آفاق پور اظهار داشت: آنچه باعث ایجاد مشکل مسکن می شود جمعیت است و در جایی که تراکم جمعیت بالا باشد احتمال وجود مشکل بیشتر است.
وی، موضوع خانوار را مساله ای مهم و تعیین کننده در حوزه مسکن برشمرد و گفت: در سال 90 جمعیت شهری استان قزوین 860هزار نفر با 256هزار خانوار و تعداد واحدهای مسکونی 248هزار واحد بوده است، یعنی اینکه با کمبود هفت هزار و 600واحد مسکونی رو به رو بوده است.
آفاق پور با تاکید بر اینکه تعداد مسکن باید متناسب با تعداد خانوارها باشد و با بیان اینکه وضعیت کشور از نظر کمبود مسکن بدتر از قزوین است،گفت: در سال 95 کمبود واحد مسکونی در قزوین به پنج هزار و 900 واحد رسیده است.
وی اظهار داشت: آنچه باعث می شود که این رقم کمبود مسکن به راحتی قابل حذف حذف نباشد نرخ تشکیل خانوار یا رشد تعاد خانوار است که بر خلاف نرخ رشد منفی جمعیت، نرخ رشد خانوار با افزایش ازدواج ها مثبت شده و باید اذعان کرد هر خانوار یک متقاضی بالقوه مسکن است.
آفاق پور افزود: در بین سال های 90 تا 95 تعداد 38هزار خانوار به استان اضافه شده در حالی که افزایش واحدهای مسکونی متناسب با این تعداد نبوده است.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها