رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380251

محدود شدن یک نهاد مهم مذهبی عربستان در موسم حج امسال

ساعت24-مشاهدات عینی در موسم حج امسال در عربستان، از محدود شدن قابل توجه اختیارات «هیات امر به معروف و نهی از منکر» یکی از نهادهای قدرتمند مذهبی در این کشور حکایت دارد.

نهاد دینی «هیأت امر به معروف و نهی از منکر» که از نمادهای قدرت (روحانیون) وهابیت در عربستان سعودی به شمار می‌رود، در مقایسه با سال‌های گذشته در مراسم حج امسال، حضور بسیار کم رنگی دارد.

به نوشته پایگاه خبری «الخلیج الجدید»، در مراسم حج امسال مشاهده می‌شود که حضور و بروز «هیأ‌ت امر به معروف و نهی از منکر» صرفا در دفاتر اداری است و اعضای آن از گشت‌زنی در خیابان‌ها منع و فعالیتشان صرفا به کارهای تبلیغی محدود شده‌ است.

طبق این گزارش، اعضای این نهاد دینی دیگر نمی‌توانند (مانند گذشته) در حرمین شریفین در مکه و مدینه و مکان‌های اطراف آن گشت‌زنی کنند و صرفا باید در دفاتر مخصوص خود نشسته و بروشورهای دینی و تبلیغاتی میان حجاج پخش کنند و همچنین می‌توانند در نظم‌دهی به حرکت حجاج به افراد انتظامات کمک کنند.

«خالد بن عبدالعزیز الدخیل» مدیر امور قانونی در ریاست هیأت امر به معروف و نهی از منکر، در این خصوص می‌گوید: «هیأت در صدد اقامه شعار امر به معروف و نهی از منکر از خلال تذکر و تبلیغات دینی است».

«الدخیل» اما اشاره نکرده است که آیا اعضای هیأت بار دیگر به زنان در خصوص پوششان تذکر خواهند داد یا دیگر مذاهب اسلامی از جمله شیعیان را از زیارت قبرستان بقیع و تبرک جستن منع خواهد کرد یا نه.

دخالت‌ها و سخت‌گیری‌های هیأت امر به معروف و نهی از منکر که گاهی احساس می‌شد قدرتی فراتر از نهادهای دولتی در عربستان دارد، نه تنها بسیاری از حجاج را بلکه شهروندان عربستان سعودی را در تنگنا قرار داده بود.

از زمانی که محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان به قدرت رسیده (۲۰۱۶)، اخبار رسیده از این کشور حاکی از مبارزه این شاهزاده با مظاهر دینی و مذهبی (فرقه وهابیت) دارد.

هرچند بن سلمان سال گذشته (۲۰۱۷) در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» آمریکا، اعلام کرد که ریاض، به درخواست متحدان غربی خود، وهابیت را برای مبارزه با شوروی توسعه داد، اما او در گفت‌وگو با نشریه «تایم» گفته که نمی‌داند وهابیت چیست. این تناقض گفته‌های بن سلمان درباره وهابیت، ناشی از تمایل او برای جداکردن دین از سیاست در کشورش است.

آوریل گذشته، وبسایت شبکه بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی با عنوان «آیا وهابیت در عربستان رو به افول است؟» نوشت که عربستان در دوره زمامداری سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان با اقداماتی نظیر تعدیل اختیارات هیئت امر به معروف و تلاش برای «پاکسازی حدیث نبوی از نصوص و تأویلات مروج خشونت و کشتار»، در صدد «خط بطلان کشیدن بر میراث وهابیت» است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها