رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380548

وزیر خارجه انگلیس: به نفع ایران است که برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند

ساعت24-وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با رادیو «بی. بی. سی» گفت به نفع ایران است که برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند، چراکه کشورهای اروپایی همچنان به این توافق پایبند هستند.

laquo;جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه با متهم کردن ایران به انجام فعالیت‌های ثبات‌زدا در غرب آسیا، گفت به نفع ایران است که برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند.

هانت که با رادیو «بی. بی. سی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا می‌تواند تبعات خروج آمریکا از برجام را کاهش دهد یا نه، از پاسخ مستقیم طفره رفت و گفت: «فکر می‌کنم گفتنش دشوار است. این یک نمونه از مواردی است که ما با رئیس‌جمهور ترامپ دچار اختلاف هستیم، و کاملا به صراحت هم اعلام کرده‌ایم که در این موضوع با او موافق نیستیم.»

وی افزود: «اما اینکه تصور می‌شد که "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری است که ایالات متحده را از عرصه بین‌المللی عقب می‌کشد، اینطور نیست. او ریسک سیاسی بزرگی کرد و با «کیم جونگ اون» [رهبر کره شمالی] دیدار کرد، او با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] دیدار کرد، او کسی است که قدرت دلار را درک می‌کند.»

وزیر خارجه انگلستان در پاسخ به اصرار مجری درباره برجام و اینکه آیا با وجود خروج شرکت‌های بزرگ از ایران عملا امکان حفظ این توافق هست یا نه، گفت: «فکر می‌کنم برای پاسخ دادن به این سوال هنوز خیلی زود است. اما آنچه الان می‌گویم، این است که به نفع ایران است که برنامه هسته‌ای خود را احیا نکند، چراکه کشورهای اروپایی همچنان به این توافق پایبند هستند.»

هانت ادامه داد: «در عین حال آن‌ها فشار تحریم‌های ایالات متحده را احساس می‌کنند، که دلیلش فعالیت‌هایی است که آن‌ها در دیگر نقاط خاورمیانه انجام می‌دهند که فوق‌العاده ثبات‌زدا هستند. بنابراین تا حد مشخصی، وضعیتی که اکنون در آن هستیم، فشار حداکثری به ایران وارد می‌کند.»

وزیر خارجه انگلستان سپس سرنوشت برجام را به موضوعات داخلی ایران مرتبط دانست و گفت: «اما نگرانی ما این است که اگر توافق به کلی از بین برود، ممکن است شاهد انتخاب یک فرد تندروتر در ایران باشیم، که می‌تواند وضعیت را خطرناک‌تر کند. ما در گفت‌وگو با دوستان آمریکایی خود کاملا صریح بوده‌ایم و نظر خود را درباره سودمندی این توافق مشخص، مطرح کرده‌ایم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت ماه امسال با «وحشتناک» خواندن توافق هسته‌ای با ایران، اعلام کرد که ایالات متحده رسما از این توافق خارج می‌شود. وی همزمان فرمان‌هایی را برای احیای تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌شده ذیل برجام، امضا کرد. این اقدام آمریکا با مخالفت اتحادیه اروپا، روسیه و چین مواجه شده و این کشورها گفته‌اند که قصد دارند با حفظ روابط اقتصادی با ایران، برجام را حفظ کنند. با این وجود، در ماه‌های گذشته شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا، بازار ایران را ترک کرده‌اند.

طرح دوباره اعطای مصونیت دیپلماتیک به «نازنین زاغری»

هانت در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت «نازنین زاغری» شهروند دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی که از سال ۱۳۹۵ به جرم همکاری با موسسات معاند و حضور در فعالیت‌های براندازی نرم در ایران در زندان به سر می‌برد، گفت امروز با «ریچارد راتکلیف» همسر زاغری دیدار کرده است.

در حالی که ایران پیش از این اعطای مصونیت دیپلماتیک به زاغری را غیرقابل قبول خوانده بود، اما در این مصاحبه بار دیگر این مسئله مطرح شد و مجری از هانت پرسید که آیا لندن حاضر است به این فرد مصونیت دیپلماتیک بدهد یا نه.

وزیر خارجه انگلستان با تکرار اینکه به تلاش برای آزادی این زندانی امنیتی متعهد است، گفت هنوز درباره اعطای مصونیت دیپلماتیک به او «به تصمیم نرسیده‌ایم.»

وی با بیان اینکه «بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلیس این پرونده را تا حد زیادی پیش برده، گفت تلاش می‌کند که مسیری را که او پیش گرفته بود، ادامه دهد. او درباره اثرگذاری اعطای مصونیت دیپلماتیک برای تحت فشار قرار دادن ایران برای آزادی زاغری، گفت: «فکر می‌کنم این کار نکات مثبت و منفی‌ای دارد و اولویت این است که کار درست را انجام دهیم.»

دفاع تمام قد هانت از ترامپ

وزیر خارجه انگلستان در بخش دیگری از این مصاحبه به دفاع از عملکرد ترامپ پرداخت و گفت او نه انزواطلب است و نه آنطور که رسانه‌ها می‌گویند مواضع او الزاما نادرست است.

وی گفت: «هر جنجالی که حول ترامپ هست، اما او آن رئیس‌جمهور انزواطلبی که همه تصور می‌کردند، نیست... برداشت من از رئیس‌جمهور ترامپ، در ملاقات کوتاهی که با او در ماه جولای که به انگلستان آمده بود، داشتم، این است که کسی که واقعا معتقد است که باید یک نظم بین‌المللی قانون‌محور وجود داشته باشد. او کسی است که به عنوان یک تاجر در سرتاسر جهان تجارت انجام داده است.»

هانت با اشاره به اختلاف نظر پیش آمده در نشست اخیر ناتو، ادامه داد: «او در مسئله ناتو، نکته درستی را مطرح می‌کند، اینکه نمی‌شود در بلندمدت یک کشور 4 درصد تولید ناخالص داخلی خود را هزینه کند و برخی از کشورها یک درصد هم هزینه نکنند.»

در ادامه مجری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آلمان که گفته دیگر نمی‌توان به آمریکا متکی بود، از هانت پرسید که آیا او هم معتقد است که انگلستان نباید به آمریکا اتکا کند؟

وی در پاسخ گفت: «معتقدم که آمریکا نزدیک‌ترین متحد ماست و فکر می‌کنم اگر به رفاه و صلح فوق‌العاده‌ای که از سال ۱۹۴۵ در اروپا داشته‌ایم، نگاهی بیاندازید، شراکت میان اروپا و ایالات متحده، که انگلستان نقشی مرکزی ایفا کرده، اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است. وظیفه ما تعامل با آن دولت و نشان دادن ارزش این اتحاد است.»

ترامپ در نشست اخیر سران ناتو آلمان را «اسیر روسیه» خواند و گفت برلین باید از پروژه واردات گاز از روسیه صرف نظر کند. هانت در این مصاحبه، اظهارات ترامپ درباره آلمان را منطقی توصیف کرد و گفت برلین نمی‌تواند از یک سو از آمریکا بخواهد که بودجه بیشتری برای حمایت از اروپا تخصیص دهد و از سوی دیگر گاز خود را از روسیه تأمین کند.

وی گفت: «پروژه "نورد استریم ۲" یکی از مسائلی است که ما از آن نگران هستیم و این نگرانی را نیز به صراحت به دوستان آلمانی خود منتقل کرده‌ایم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها