رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 380628

کتاب درسی جدیدالتالیف نخواهیم داشت

ساعت 24- سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: از سال ۹۰، هر سال نسبت به تغییر و همسوسازی محتوای کتب درسی 2 پایه تحصیلی اقدام شد و امسال کتب پایه دوازدهم تالیف شده است و تا سال 1400 کتاب جدید التالیفی نخواهیم داشت.

style="text-align:justify">حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تأثیر پذیری همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌های این سازمان، اظهار کرد: مصرف کننده اصلی تولیدات سازمان پژوهش، همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش هستند لذا برای موفقیت برنامه‌ها نیاز به هماهنگی، مشارکت و هم‌افزایی همه بخش‌هاست.

وی اضافه کرد: در این راستا 3 استراتژی مهم ماندگاری، انطباق بسته آموزشی با سند تحول و پایدارسازی کتاب درسی دنبال می‌شود که این 3 استراتژی با 3 راهبرد مرزگستری، چابُک سازی و سیاست چند تألیفی محقق می‌شود.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تشریح دلایل انتخاب این استراتژی‌ها افزود:

از سال 90 که نظام آموزشی 3-3-6 با شتاب مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هر سال نسبت به تغییر و همسوسازی محتوای کتب درسی 2 پایه تحصیلی اقدام کند لذا در سال اول همسوسازی کتاب‌های درسی پایه اول و تألیف کتب پایه ششم، در راستای اهداف سند تحول در دستور کار قرار گرفت و از آن پس هر سال کتاب‌های درسی 2 پایه تحصیلی همسو با سند تحول تغییر یافت و امسال با تألیف کتاب‌های پایه دوازدهم این اقدام به پایان می‌رسد و تا سال 1400 کتاب جدید التألیفی نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر ضرورت نقد و بررسی محتوای کتاب‌ها در جلسات مختلف کارشناسان و صاحب‌نظران، گفت: چون مشخص شد برخی تولیدات با اهداف و راهبردهای سند تحول منطبق نیست، لذا برآن شدیم تا ماندگاری محتوا، انطباق بسته آموزشی و پایداری کتاب درسی را در دستور کار قرار دهیم.

تورانی با تشبیه اقدامات سازمان پژوهش به یک تیم کوهنوردی، تصریح کرد: ما همه یک تیم هستیم. در مسابقات تیمی، نتیجه مسابقه را نفر «آخر» تعیین می‌کند، زیرا نفرات «پیشگام» باید صبر کنند تا آخرین نفر هم برسد، آنگاه پرچم پرافتخار فتح قله را به نام تیم برافرازند.

وی ادامه داد: معلم یا مدیر ناآگاه و آموزش ندیده و توجیه نشده بهترین محتوا را ضایع می‌کند اما معلم با تجربه و آگاه با تکیه بر دانش خود می‌تواند نقایص احتمالی کتاب را جبران کند لذا باید همه عناصر این سیستم به‌گونه معقول و منطقی به هم گره بخورد، تا سیستم بتواند در جهت اهداف تعیین شده حرکت کند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها