رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 38123

پوکی استخوان نخستین عارضه‌ دگزامتازون

ساعت24- کورتون مانع رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و فرآیند استخوان‌سازی را کاهش می‌دهد/ متاسفانه پزشکان و بیماران علاقه‌ خاصی به این دارو دارند.

پوکی استخوان نخستین عارضه‌ دگزامتازون
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه با بیان اینکه نخستین عارضه‌ دگزامتازون پوکی استخوان است، گفت: فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از دیگر عوارض دگزامتازون است.

کامران دهقان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ارومیه ضمن توصیه به مردم جهت انجام دستورات پزشکان در به حداقل رساندن مصرف داروهای تزریقی گفت: دگزا متازون یا آنطور که بعضا گفته می‌شود دگزا، یکی از داروهایی است که در اشکال مختلف خود (شربت، قرص، قطره، آمپول و پماد و محلولها) یکی از پرکاربردترین داروهاست. دگزامتازون یک دارو از دسته کورتیکو استروئیدهاست. از داروهای معروف دیگر در این دسته می‌توان به بتامتازون– کورتیزون –پردنیزولون و هیدروکورتیزون اشاره کرد. کورتیکواستروئیدها یا همان کورتون‌ها داراری اثرات گسترده‌ای در قسمت‌های مختلف بدن هستند که این اثرات گسترده همانطور که می‌توانند در درمان طیف زیادی از بیماری‌ها مفید باشند، می توانند عوارض جانبی زیادی هم به جا بگذارند.

دهقان در رابطه با عوارض داروی دگزامتازون اظهار داشت: متأسفانه پزشکان و بیماران علاقه‌ خاصی به این دارو دارند، چون به سرعت التهاب، تب و عوارض کوفتگی عضلانی را از بین می‌برد، داروی بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، داروهای تزریقی کورتون‌دار است، این دارو مانند شمشیر دو لبه عمل کرده و عوارض خطرناکی به سیستم ایمنی بدن وارد می سازد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: کورتون هرچند علائم بیماری را کاهش می‌دهد اما بیماری را از میان نمی‌برد.

دهقان نخستین عارضه‌ی دگزامتازون را پوکی استخوان دانست و گفت: کورتون مانع رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و فرآیند استخوان‌سازی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از دیگر عوارض دگزامتازون است

معاون غذا و داروی دانشگاه در رابطه با افرادی که از دیابت و فشار خون رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: این افراد پیش از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنند.

به گزارش ساعت24 به نقل از ایلنا، دهقان خاطرنشان کرد: پزشکان و مردم مصرف داروهای تزریقی را به حداقل برسانند و بیشتر از داروهای خوراکی مصرف کنند.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها