رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 381524

خواص دم شیر | با فواید دم شیر برای سلامت قلب آشنا شوید

هر آنچه از فواید شگفت انگیز دم شیر برایتان بگوییم بازهم کم است بسیاری از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در خصوص عجایب دم شیر را برای شما شرح دهیم.

دم شیر
html>

نام این گیاه leonurus از زبان یونانی اقتباس شده و به معنای دم شیر است. دم شیر یکی از کهن ترین گیاهان مورد مصرف انسانها می باشد .این گیاه گونه ای گیاه یک ساله می باشد، علفی و پایا است که به خانواده نعنایان مربوط می شود. بیشتر گیاه شناسان اعتقاد دارند که منشأ این گیاه مناطق مدیترانه‌ ای و آسیایی هستند.

این گیاه از ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر رشد می یابد. همچنین برای تولید عسل از این گیاه استفاده میکنند زنبورداران به جهت این خاصیت گیاه برای زنبورها این گیاه را می کارند.گل های آن صورتی ،یاسی یا بنفش است. میوه این گیاه 4 حفره دارد و در پاییز بیرون می آید.

دم شیر ،گیاهی دارویی و معطر و با دوامی‌ می باشد که‌ دارای بوی‌ تند ادویه‌ مانندی‌ است و در نواحی کوهستانی و مرتفع کشور ، مانند دماوند قابل مشاهده است.

خواص دم شیر

خواص دم شیر

این گیاه در طب سنتی اقوام مختلف جایگاه مخصوصی دارد. خاصیت های ضد اسپاسم، ضد فشار خون، تحریک کننده و دیورتیک این گیاه موجب این موضوع گردیده که از آن در ساخت و تهیه بسیاری از داروها بهره ببرند.

سال‌های گذشته دانشمندان اثبات نموده اند که برگ‌های این گیاه یک منبع سرشار از:

آنتی اکسیدان اسید اولئیک
فلاونوئید ترپنوئید
اسید مالیک آلکالوئیدها

به سبب وجود تانن‌ در سر شاخه‌های‌ گل‌دار گیاه‌ دم‌ شیر یک‌ قابض‌ خوب‌ نامیده می گردد.

بیشترین مصرف از گیاه دم شیر برای معالجه بیماری های عصبی قلب می باشد و گاهی اوقات نیز به عنوان دارویی برای معالجه مکمل پرکاری تیروئید مصرف می گردد.

همچنین این گیاه موجب خروج مواد داخل رحم پس از زایمان می گردد و محرک ترشحات ماهیانه و افزایش دهنده ترشحات می باشد و در موارد تأخیر یا قطع عادت ماهیانه در زنان جوان موثر استو مصرف گیاه دم شیر ترشّح‌ عرق‌ را افزایش می دهد و آن را خوشبو می نماید

خواص دم شیر برای سلامت قلب

دم‌ شیر در از بین بردن بیماری های‌ فیزیکی‌ و احساسی‌ قلبی‌ نظیر طپش‌ قلب‌ و دپرسیون مفید است

این خاصیت بی مثال دم شیر موجب گردیده است تا سازمان حمایت از بیماران قلبی، این گیاه را در میان 10 ماده برتر غذایی، جهت بیماری‌های قلبی نامگذاری کند. دکتر استیون برندج، متخصص گیاهان دارویی در دانشکده پزشکی سن دیگو اعلام کردند که مصرف این ماده نقشی اساسی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

خواص دم شیر برای سلامت قلب

نحوه مصرف دم شیر

بخش های مورد مصرف آن عصاره، سر شاخه‌های گل‌دار و برگ‌ دم‌ شیر می باشد.

برای استفاده به صورت چای می بایست از ۴-۲ گرم گیاه خشک در آب جوش بهره برد مقدار استفاده سه بار در روز می باشد.

استفاده روزانه ۴/۵ گرم از این گیاه یا مقدار معادل آن از محصولات دیگر دم شیر توصیه شده است.

این گیاه بیشتر یکی از اجزای موجود در چای های دارویی قلبی عروقی می باشد.

همچنین می توان مخلوطی از روغن های فرار موجود در عصاره دم شیر بصورت موضعی بروی بخش های خاصی در اطراف قلب مصرف نمایید.

خواص دم شیر در دمان بی خوابی

یکی از نیازهای اصلی بدن انسان، خواب کافی می باشد. اگر فردی در طول شبانه روز خواب کافی نداشته باشد دچار اختلالات زیادی در بدن خود می شود. آمارهایی که موسسه بهداشت و سلامت عمومی ایالات متحده آمریکا ارائه می کند، بدین گونه است که 42 درصد از مردم آمریکا دچار بی‌خوابی می باشند. استفاده از یک فنجان چای دم شیر باعث می شود اضطراب و استرس شما کاهش یابد و ذهن آرامی داشته باشید و به همین متد به شما در خوابیدن یاری می رساند.

خواص دم شیر در درمان سرطان

سرطان یکی از بیماری‌های مزمن بسیار خطرناک می باشد این بیماری تا به حال باعث شده بیش از 200 میلیون نفر از آن جان خود را از دست بدهند. متاسفانه در عصر امروز به دلیل تغییر عادت‌های صحیح سبک زندگی، این بیماریدر حال افزایش است. بیماری سرطان به علت رشد بیش از اندازه سلول‌های سالم بدن به وجود می آید. مهم‌ترین فاکتوری که در این زمینه موثر است، رادیکال‌های آزاد می باشند که سلول‌ها را اکسیده می‌نماید. آنتی اکسیدان های موجود در دم شیر می توانند تا فعالیت این رادیکال‌ها را کم کنند و در نهایت به جلوگیری از سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن منتهی گردد.

نحوه مصرف دم شیر

مضرات دم شیر

مصرف گیاه دم شیر در دوران بارداری ممنوع است و موجب سقط جنین می گردد.

نحوه کاشت و مراقبت از گیاه دم شیر

گیاه دم شیر گیاه بسیار جذابی است که می توان آن را با استفاده از وسایل ساده پرورش داد. اگر این گیاه در باغ پرورش یابد ، زنبورهای عسل به طور خاص از شما تشکر می کنند ، که گیاه منبع غذایی خوبی برای آنهاست. این یک مرتع معمولی زنبور عسل محسوب می شود .

محل سکونت: Motherwort مخصوصاً مکانهای آفتابی و گرم با خاکهای نسبتاً غنی ازت ، مرطوب و قابل نفوذ را دوست دارد. خاک های لومی را باید قبل از کاشت با سنگدانه هایی مانند شن کوارتز یا شن گدازه مخلوط کرد تا ساختار خاک سست شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها