رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 382098

ماجرای دختری چند هزار ساله که مثل دختران امروزی لباس می پوشید! + تصویر

ساعت24-آیا می دانید که خوشتیپ ترین و مد روز ترین شخص عصر برنز در اروپا چه کسی بود؟! بگذارید کمی شما را راهنمایی کنیم. این شخص در دانمارک دفن شده، ولی ممکن است که در آلمان به دنیا آمده باشد. لباسی که او چند هزار سال قبل به تن می کرد، بارها در طول تاریخ مورد استفاده افراد خوشتیپ دیگری قرار گرفته است!

2

ماجرای دختر خوشتیپ چند هزار ساله

دختر خوشتیپ چند هزار ساله مد نظر ما در دنیای باستان شناسی به Egtved Girl شهرت دارد. این شخص در سن ۱۷ سالگی از دنیا رفت. Egtved Girl در زمان کشفش یک لباس کوتاه بسیار مدرن پشمی و یک دامن کوتاه پشمی چین دار به تن داشته است. در واقع پس از اینکه او در اثر یک بیماری سخت می میرد، بازماندگانش او را با همان لباس های تنش در حدود سال ۱۳۷۰ قبل از میلاد دفن می کنند. بقایای این دختر در یک تابوت از جنس چوب بلوط در نزدیکی روستای Egtved در دانمارک از دل خاک بیرون آمد و به همین خاطر نام او را دختر Egtved نهادند.

لباس های دختر Egtved

علاوه بر لباس های زیبا و دیگر وسایلی که به همراه این شخص دفن شده بودند، مقداری از بدن او از جمله موها، ناخن ها، دندان ها و کمی از پوستش هم درون تابوت سالم باقی مانده بودند. همه این موارد برای دانشمندان امروزی کافی بودند تا بتوانند داستان زندگی این دختر خوشتیپ چند هزار ساله را کشف کنند. داستان زندگی دختر Egtved بسیار جذاب و شنیدنیست و با دنیای مد هم ارتباط نزدیکی دارد. خیلی ها اعتقاد دارند که این دختر، یک فرد روحانی، مستقل و دارای قدرتی عجیب و غریب بوده است. یک کمر بند بسیار شکیل و زیبا هم درون این تابوت و روی شکم این دختر کشف شده است. مسئولان موزه ملی دانمارک عقیده دارند که ممکن است سگک این کمربند نمادی از خورشید باشد، خورشید در دوران عصر برنز جایگاهی بسیار رفیع داشت.

لباس های دختر خوشتیپ

این دختر بازوبندهایی برنزی به بازو بسته بود و در کنار سرش هم یک جعبه پوستی وجود داشت که دورنش یک تور موی سر و یک درفش برنزی بود. در کنار پاهای این دختر جوان یک بشکه کوچک کشف شده که گویا در آن دوران دورنش نوعی نوشیدنی ریخته بودند. همچنین یک بقچه کوچک لباس حاوی خاکستر یک بچه حدود ۶ ساله در مجاورت بدن این دختر کشف شد. اگرچه باستان شناسان قبر این دختر خوشتیپ چند هزار ساله را در سال ۱۹۲۱ کشف کردند، اما ده ها سال طول کشید تا بتوانند جزئیات و اطلاعات زندگی و مرگ او را بدست بیاورند. آن ها به این منظور، دندان ها، موها و تکه ای از پوست این دخترک را مورد آزمایش استرونتیوم قرار دادند. این آزمایش ها محققان را یاری کردند تا بفهمند که این دختر در سال های آخر زندگی اش به چه کاری مشغول بوده است.

بر اساس یک مقاله علمی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، دختر Egtved احتمالا در جنوب غربی کشور آلمان به دنیا آمده است. محققان این پژوهش اعتقاد دارند که پیش از مرگش حداقل دوباره بین محل تولدش و کشور آلمان مسافرت کرده است. او تنها چند ماه قبل از مرگش دوباره به کشور دانمارک امروزی بازگشته است.

کمربند دختر خوشتیپ

تپه ای که دختر خوشتیپ چند هزار ساله در آن کشف شد، توسط علف های هرز و گیاهان مختلف پوشیده شده بود و باستان شناسان کار سختی برای کشف و همچنین خارج کردن تابوت او از دل زمین داشتند. دانشمندان علاوه بر اجزای بدن این دخترک، پشم لباس های او را هم مورد آزمایش های علمی قرار دادند و از طریق آن به نتایج مهمی دست یافتند.

لوازم دختر خوشتیپ

چرا دختر Egtved بین آلمان و دانمارک سفر می کرد؟

درباره سفرهای پیاپی این دختر بین آلمان و دانمارک امروزی، تئوری های مختلفی گفته اند. برخی از محققان عقیده دارند که این شخص به منظور تجارت و به تنهایی سفر می کرده است. برخی نیز عقیده دارند که این دختر از یک خاندان مهم بوده و به دلیل اینکه برادری نداشته، به عنوان نماینده خانواده سفر می کرده است. به هر حال دلیل سفرهای این دختر هرچه که باشد، نشان از قدرت و مستقل بودن او در چند هزار سال قبل دارد.

بر اساس مستندی از نشنال جغرافی، ممکن است که این دختر به عنوان عروس و برای اتحاد بین دو قوم بزرگ آن دوران به دانمارک رفته باشد. اتحادی که در نهایت به تجارت و رونق اقتصادی جوامع آن دوران منجر می شد. هر دو منطقه آلمان و دانمارک در دوران برنز، جوامعی با قدرت و نفوذ بودند. اقلامی که دورن قبر این دختر پیدا شدند، رونق تجارت در آن دوران را نشان می دهند. به عنوان مثال، کمربند برنزی این دختر احتمالا در جایی در کوه های آلپ خلق شده است.

ماجرای دختر عصر برنز

امروزه بقایای باقی مانده از این دختر خوشتیپ چند هزار ساله و همچنین ورژن کپی شده لباس های او را می توان در موزه ملی دانمارک (National museum of Denmark) مشاهده کرد. همچنین یک کپی از لباس های این دختر هم در موزه کوچک محل کشف او در روستای Egtved در معرض نمایش به عموم قرار دارد. پیرامون بقایای خاکستر کودکی که در مجاورت این دختر پیدا شده، هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست و دانشمندان در حال مطالعه بر روی آن هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها