رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 382134

آیا بیش از حد فرزند خود را تحت فشار می گذارید ؟

ساعت 24-آیا انتظارات شما از کودک منطقی است .در حالی که توقع بالا از کودک می تواند مفید واقع شود اما تحت فشار قرار دادن بیش ازحد نتیجه عکس دارد.

تحت فشار قرار دادن کودک
dir="RTL">آیا انتظارات شما از کودک منطقی است .در حالی که توقع بالا از کودک می تواند مفید واقع شود اما تحت فشار قرار دادن بیش ازحد نتیجه عکس دارد. وقتی انتظارات شما منطقی است کودک به خواست شما عمل می کند اما اگر انتظارات شما بیش از حد توانایی او باشد کودک آن کار را رها می کند و ممکن است نشانه های استرس در کودک دیده شود این نشانه ها می تواند جسمی یا روانی باشد . پنج علامت که نشان می دهد فرزند خود را بیش از حد تحت فشار قرار می دهید .

1 -انتقاد بیش از تشویق

تمرکز شما بر همه کارهایی که کودک اشتباه انجام می دهد به این معنی است که کارهای درست کودک را نادیده می گیرید . هنوز هم بسیاری از والدین رفتارهای مثبت کودک را نادیده می گیرند و توجه ندارند که باید برای رفتارهای خوب ارزش بگذارند و گمان می کنند برای اینکه رفتار کودک عالی شود نیاز به فشار بیشتر است .

بهر حال انتقاد بیش از حد ایجاد انگیزه در کودک نخواهد کرد. هیچکس دوست ندارد مدام کارهای اشتباهش مطرح شود. سعی کنید در تمام مراحل زندگی کودک به جای انتقاد بیشتر تشویق کنید .

2 -کنترل همه کارهای کودک

والدینی که کودک خود را بیش از حد تحت فشار قرار می دهند به احتمال زیاد تبدیل به والدین کنترل گر خواهند شد . اگر شما در باره همه فعالیت های روزانه کودک مانند تکالیف ، کارهای عادی روزانه و بازی کودک می خواهید اطمینان پیدا کنید که به درستی انجام داده است ، احتمالا شما به کودک فشار زیادی وارد خواهید کرد .

اگر می خواهید کودک شما عمل کرد خوبی داشته باشد در وقت مناسب به او اجازه دهید اشتباه کند و با پی آمد طبیعی آن مواجه شود. اگر چه برای شما سخت است ببینید فرزندتان بدون تلاش فرصتی را از دست می دهد اما شاید نتیجه ای که کودک کسب می کند بهترین درس زندگی اش باشد .

3 -تصور می کنید هر موقعیتی تغییر در زندگی ایجاد می کند

اگر با دادن کارهای زیاد به کودک می گویید این کارها را باید یا انجام دهی یا بمیری ، مطمئنا شما فشار زیادی به او وارد می کنید.

مثلا اگر به کودک می گویید این تنها شانس توست روی مربی خود تاثیربگذاری و در بهترین تیم ها وارد شوید ، یا اینکه بگویید نمره باید نمره 20از این آزمون بگیری تا بتوانی اولین نفر شرکت باشی ، گفتن چنین حرف هایی این پیام را به کودکان می دهد که این تنها شانس زندگی شماست .

بسیاری از والدین عادت دارند هر امتحان ؛ رقابت و اجرایی را موضوع مهم تلقی می کنند . سعی کنید به خود و فرزندتان یادآوری کنید که فرصت های بسیاری در زندگی پیش می آید که می توان درخشید و بیشتر رخدادها لزوما سبب تغییر در زندگی نمی شوند .

4- مقایسه با کودکان دیگر

به رخ کشیدن موفقیت های خواهر و برادر کودک یا دیگران و گفتند اینکه اگر شما بیشتر تلاش می کردی امتیازی بیش از دوستت کسب می کردی . مقایسه کودک با کودکان دیگر او را به رقابت همیشگی با اطرافیان سوق می دهد و به توانایی شخصی بی توجه می شود .

مقایسه کودک با دیگران فشار زیادی بر کودک وارد می کند و وقتی کارها خیلی خوب انجام نمی گیرد سبب کاهش رضایت کودک از انجام کار ها می شود . ممکن است کودک چون بهترین دونده تیم نیست فوتبال را رها کند یا چون باهوش ترین فرد نیست کمتر شطرنج بازی کند .

کودک خود را تشویق کنید برای بهتر شدن با خودش رقابت کند در باره اهمییت یادگیری و تمرین صحبت کنید که بدون توجه به افرادی که در اطراف او هستند امروز او بهتر از دیروز می تواند باشد

5- اغلب خونسردی خود را از دست می دهید

اگر کودکان تحت فشار باشند به این معنی است که شما خونسردی خود را زود از دست می دهید . وقتی کودکان انتظارات والدین را عملی نمی کنند ، والدین نا امیدمی شوند .اگر شما زود کنترل خود را از دست دهید کودک نمی تواند خواسته شما را به خوبی عملی کند و شما ممکن است کودک را در فشار زیادی قرار داده اید . ممکن است فرزند شما هرگز ستاره یا دانشجوی ممتاز کلاس نباشد . تحت فشار قرار دادن کودک به کاری که علاقه ندارد فقط سبب ایجاد استرس می شود

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها