رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 382440

احمد خاتمی:در دی ۹۶ اصل نظام اسلامی مورد هجمه قرار داشت/ قصه، قصه اصلاح طلب و اصولگرا نبود

ساعت24-سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اشاره به اعتراضات دی ماه سال ۹۶، گفت: این جمعیت قلیل ۴۰ هزار نفری از جمعیت ۸۰ میلیونی، از چه جنایتکارانی تجلیل و تکریم کردند و در برابر چه کسانی موضع گرفتند؟ لذا قصه قصه اصلاح طلب و اصولگرا نبود و اصل نظام اسلامی مورد هجمه قرار داشت و مسئولان این مهم را مد نظر قرار دهند.

احمد خاتمی.jpg
حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی امروز در همایش «بررسی ویژگی کارگزار جمهوری اسلامی» که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در سالن اجتماعات بانک صادرات استان گیلان برگزار شد، با تاکید بر اینکه عید غدیر باید بزرگ داشته شود، اظهار کرد: در طی روزهای سال هیچ روزی را سراغ نداریم که به اندازه عید غدیر دعوت به مظاهر شادی شده باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، افزود: این دو دولتمرد شهید الگوی افتخار هستند و امام خمینی(ره) در وصف ایشان فرمود «ریاست عوضشان نکرد» و نشان دهنده ظرفیت بالاست که کسی رئیس جمهور و نخست وزیر باشد، اما خودش را همان فرد سابق ببیند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام مبتنی بر اسلام در کشور، تصریح کرد: این نظام همانند دیگر نظام ها نیست، زیرا صبغه اسلامی دارد، یعنی همه چیزش اعم از قوه مجریه، قوه قضاییه، قوه مقننه، نهادهای نیروهای مسلح و... بایستی در تراز نظام اسلامی باشد. خدا را شاکریم که در طول این چهل سال جلوه های برجسته ای از این تراز را دیده ایم و از خدا می خواهیم همچنان این تراز را شاهد باشیم.

خاتمی، با اشاره به ویژگی های دولت و دولتمردان در تراز نظام اسلامی، به تبیین دیدگاه مولا علی(ع) درباره کارگزاران در تراز نظام اسلامی پرداخت و گفت: ۷۹ نامه در نهج البلاغه وجود دارد که تعداد زیادی از این نامه ها مربوط به کارگزاران نظام اسلامی است و معروف ترین آنها «عهد مالک اشتر» می باشد. همچنین دو جلد از هشت جلد کتاب «مکاتب الائمه» شامل نامه های امیرالمومنین علی(ع) به کارگزاران نظام اسلامی است.

وی بینش را نخستین ویژگی کارگزار نظام اسلامی در کلام مولا علی دانست و عنوان کرد: انسان براساس بینش خود عمل می کند و منش منطبق با بینش است. بینش کارگزار در نظام اسلامی بینش امانتداری است و امام علی(ع) در بیش از ۱۰ مورد در نهج البلاغه از مسئولیت تعبیر به امانت می کند. اگر بیش انسان بینش امانت باشد، قانون مدارانه عمل می شود، اما اگر بینش لقمه چرب باشد، عملکرد قبیله مدارانه، حزب مدارانه و باندمدارانه خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه در بینش امانت شایسته سالاری حرف اول را می زند، تاکید کرد: اگر بینش لقمه چرب بود، شایسته سالاری و لیاقت به کلی کنار می رود، اما اگر بینش امانت و مسئول امانتدار بود، مسئله حقوق های نجومی پیش نمی آمد. مسئولی که خود را ژن برتر می داند و حقوق ۲۰۰ میلیونی می گیرد، در حالی که جوانان بیکار هستند و کارگران دستمزد خودشان را دریافت نکرده اند، با بینش امانتداری سازگاری ندارد. بی تردید اگر بینش امانت حاکم شود، اختلاس که در شان جمهوری اسلامی نیست، دیگر وجود نخواهد داشت.

خاتمی، بینش مسئولان نظام علوی را بینش امانت دانست که با وجود امکانات فراوان براساس آیین نامه مصرف می کنند و ادامه داد: دومین ویژگی کارگزاران نظام اسلامی این است که دغدغه به صحنه آوردن دین و ارزش های دینی را دارند. خداوند در آیه «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ...» این ویژگی را متذکر می شود. یاران خدا وقتی به قدرت و امکانات می رسند، تمام دغدغه شان دین است و امام علی(ع) نیز هدف از حکومت را نه صرفا برای حکمرانی، بلکه برای اجرای قوانین دین، ساماندهی شهرهای اسلامی و دادخواهی از مظلومان می داند . وی دعای افتتاح را دعای امام زمان(عج) دانست و متذکر شد: براساس عبارت «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فی دَوْلَةٍ کَریمَةٍ...» ما در انتظار دولت کریمه ای هستیم که اسلام و اهل اسلام در سایه این دولت عزیز و نفاق و اهل نفاق در آن ذلیل شوند. در واقع ما در دعای افتتاح می خواهیم که از دعوت کنندگان و از جلوداران راه خدا باشیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به امتیاز نظام اسلامی در مقایسه با سایر نظام ها و چرایی درگیری استکبار با نظام ما، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی نظام دینی است و دنیای استکبار نمی تواند نظام دینی را در این منطقه استراتژیک تحمل کند لذا قصه قصه بمب اتم نیست، زیرا آمریکا بمب اتم آزمایش می کند و رژیم صهیونیستی ۴۰۰ کلاهک اتمی دارد و لذا دلشان برای بشریت نمی سوزد. جمهوری اسلامی ایران بمب اتم نمی سازد؛ نه از روی ترس از استکبار، بلکه سلاح کشتار جمعی در دکترین دفاعی دین ما جا ندارد.

وی با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل در خط مقدم کشورهایی هستند که حقوق بشر در آنجا زیر پا گذاشته می شود، گفت: قصه قصه حقوق بشر نیست، زیرا هنوز غزه در محاصره صهیونیست هاست و یک پلیس آمریکایی در مقابل دوربین ها شهروند سیاه پوست را می کشد و آب از آب تکان نمی خورد. قصه تروریسم هم مطرح نیست، زیرا استکبار جهانی صادرکننده تروریسم است و تروریست های سوریه با پول های آمریکا تغذیه می شوند. ما هشت سال جنگ را پشت سر گذاشته ایم و می دانیم که اداره یک جنگ چقدر سخت و هزینه بردار است لذا استکبار جهانی همه هزینه های تروریست ها را تامین می کنند و خودشان تروریست پرور هستند.

خاتمی، از کارگزاران نظام اسلامی خواست هر کجا که هستند ارزش های دینی را به صحنه بیاورند و تصریح کرد: دشمنان می خواهند که نظام اسلامی در منطقه نباشد.

امام جمعه موقت تهران، نگاه دولتمردان نظام اسلامی به مردم را نگاه خادم به مخدوم دانست و اظهار کرد: این سومین ویژگی کارگزاران در نظام اسلامی است که مردم را مخدوم و خود را خادم می دانند. امام علی(ع) در عهد مالک اشتر این نگاه را تبیین می کند، زیرا در کلام مولا عموم مردم ستون خیمه دین و محور اجتماع مسلمین هستند و در مقابل دشمن مقاومت می کنند لذا باید حرف مردم را شنید و به دنبال کارهایی بود که رضایت مردم را در پی دارد، اما دشمن در نقطه مقابل ایستاده و هدفش این است که مردم را از انقلاب جدا کند.

وی با بیان اینکه تحریم ها و جنگ روانی دشمن می خواهد به عقبه مردمی نظام آسیب وارد کند، یادآور شد: بصیرت مردم و عملکرد درست مسئولان دشمن را در این هدف ناکام می گذارد. البته مردم این بصیرت را دارند و نشانه آن حضور باشکوه در راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس و دیگر مناسبت های انقلاب با وجود مشکلات اقتصادی فراوان است. در واقع مردم اعلام می کنند که اصل نظام اسلامی را دوست دارند و می دانند که بخشی از مشکلات مربوط به دشمن و بخشی دیگر نتیجه سوءمدیریت است؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری در بیاناتشان عمده مشکلات را داخلی عنوان فرمودند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عملکرد دولتمردان را تابلوی نظام اسلامی دانست و عنوان کرد: مردم مسئولان تراز اول کشور را پیوسته از نزدیک نمی بینند لذا این مسئولان ادارات هستند که با مردم سر و کار دارند و بی تردید عملکرد خوبشان در سبد نظام ریخته و عملکرد بدشان به پای نظام تمام می شود. شهید بهشتی عمده ترین عامل سقوط رژیم شاه را فساد نظام اداری می دانست و لذا این هشدار جدی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی چنان تلقی می کنند که تار و پود نظام را فساد گرفته است، اما چنین نیست، بلکه در هر سه قوه پاکان فراوانی داریم که اصلا لقمه حرام به دهانشان آشنا نیست. تفکر فراگیری فساد، فسادانگیز بوده و یک جنگ روانی است؛ اینکه هزاران انسان پاک را که مخلصانه در بدنه نظام کار می کنند را متهم به فساد کنیم. البته یک مورد هم فساد زیاد است، اما بزرگنمایی دروغ و خلاف واقع می باشد.

خاتمی، رفتار قانون مدارانه را چهارمین ویژگی کارگزاران در نظام اسلامی دانست و متذکر شد: قانون آیین نامه نظام بوده و دولتمرد در تراز نظام اسلامی در خط مقدم عمل به قانون است. بی تردید نقطه مقابل قانون مداری، رانت، ویژه خواری و امتیازطلبی است. این امتیازطلبی فقط مادی نیست و گاهی مسئولی از اقوام خود در فرصت های شغلی استفاده می کند؛ در حالی که براساس آیین نامه نظام فرصت های شغلی باید اعلام عمومی شود و گزینش افراد صورت بگیرد. قبیله سالاری، باندسالاری و حزب سالاری ضد قانون مداری است.

امام جمعه موقت تهران، به امتیازطلبی عقیل در دوره حکومت مولا علی(ع) اشاره کرد و گفت: عقیل سه بار از حضرت درخواست امتیاز ویژه کرد، اما با وجود اینکه برادر بزرگتر بود، هر سه بار جواب رد شنید. در واقع تبعیض نژادی و ویژه خواری در حکومت علی معنا نداشت. ما نیز از حکومت ایده آل برای مردم سخن گفتیم و مردم به این حکومت رای دادند لذا اگر خلاف این مهم رخ داد، نباید به پای اسلام و انقلاب گذاشته شود.

وی با بیان اینکه زندگی مسئولان باید در سطح زندگی مردم باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان ویژگی پنجم در تفسیر نامه ۴۵ نهج البلاغه، کارگزاران در نظام اسلامی نه تنها نباید از بیت المال بر حجم زندگی شان بی افزایند، بلکه در دارایی شخصی و حلال خود نیز باید مراعات کنند و به گونه ای نباشد که زیرمجموعه آنان در مملکت اسلامی آه بکشد لذا مسئولان زندگی خود را در سطح مردم قرار دهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، از بصیرت به عنوان ششمین ویژگی یاد کرد و افزود: بصیرت بخشی از حوزه عملکرد مسئولان است. مسئول در نظام اسلامی علمدار دین بوده و بی طرف نیست لذا کسانی می توانند در این عرصه درخشان باشند که اهل بصیرت، اهل صبر و اهل علم به مواضع حق باشند. امروز در کشور اصلاح طلب و اصولگرا و سلایق سیاسی مختلف دیگر داریم، اما دشمنان اسلام هیچ کدام از شماها را نمی خواهند. در واقع دشمنانی که در پی براندازی هستند، اصلاح طلب و اصولگرا برایشان فرقی ندارد.

وی با اشاره به اعتراضات دی ماه سال ۹۶، گفت: این جمعیت قلیل ۴۰ هزار نفری از جمعیت ۸۰ میلیونی، از چه جنایتکارانی تجلیل و تکریم کردند و در برابر چه کسانی موضع گرفتند؟ لذا قصه قصه اصلاح طلب و اصولگرا نبود و اصل نظام اسلامی مورد هجمه قرار داشت. مسئولان این مهم را مد نظر قرار دهند.

خاتمی، نگاه وحدت گرایانه را هفتمین ویژگی کارگزاران در نظام اسلامی دانست و عنوان کرد: در کلام مولا علی(ع)، جامعه ای که با وحدت زندگی کند عزیز می شود، اما اگر تفرقه در جامعه به وجود بیاید، آسیب به دنبال خواهد داشت، زیرا تفرقه مایه سستی است. دولتمرد در نظام اسلامی باید توجه داشته باشد که ارباب رجوعش دارای سلایق مختلف است. همچنین در نماز جمعه نباید حرف های جناحی مطرح شود. البته بیان حرف های ولایت جناحی نیست، زیرا نماز جمعه نماز ولایت است و خطیب نماز جمعه، نماینده ولی فقیه است. اگر امام جمعه یک سلیقه مخصوص دارد، در مصاحبه ها و سخنرانی ها اعلام کند، اما جایگاه نماز جمعه جایگاه وحدت است.

امام جمعه موقت تهران، با بیان اینکه تمام صاحبان سلیقه درون نظام خودی هستند، تاکید کرد: باید لیاقت و شایستگی همه را حساب کنیم و این رویه جامعه را به وحدت می رساند لذا از دولتمردان نیز می خواهیم این نگاه وحدت گرایانه را که نگاه دولتمردان در تراز نظام اسلامی است، داشته باشند.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها