رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 382912

خواص شابیزک | فواید شابیزک در درمان آسم

شابیزک فواید بیشماری دارد که بسیاری از آن برای ما ناشناخته است در این مطلب هر آنچه در خصوص خواص اعجاب آور شابیزک میخواهید بدانید در این مطلب برای شما آماده کردیم.

شابیزک
html>

شابیزک چیست

بلادون که به اسامی شابیزک یا مهرگیاه هم معروف است ، با نام علمی Atropa belladonna گیاهی از خانواده سیب زمینی می باشد

بلادونا در زبان ایتالیایی به مفهوم زن زیبا رو می باشد. در زمان های کهن، زنان ایتالیا از عصاره میوه این گیاه به جهت ماده ای آرایشی برای زیبایی چشم های خود مصرف می کردند.

شابیزک به عنوان سمی‌ ترین گیاه موجود در نیم‌کره غربی زمین می باشد

این گیاه به ارتفاع حدود ۱/۵ متررشد می کند و ریشه زخیم حنائی رنگ دارد. ساقه آن استوانه ای و برگ های آن بیضوی و منفرد و نوک گلهای آن هم منفرد می باشد ودارای رنگ قهوه ای تیره مایلبه بنفش هستند. میوه اش هم اندازه میوه گیلاس است و آبدار می باشد و دانه های کوچک دارند.

نام‌های دیگر آن: لفاح، یبروح‌الصنم، مهرگیاه، مردم‌گیاه، لُفّاح، شابیزک، شابیزج، مَغد و یبروح سریانی هستند.

شابیزک گیاهی است که خود به خود رویش می کند و سنی چند صدساله دارد که در مناطق جنگلی در شمال و جنوب اروپا، شمال آمریکا، شمال آسیا و شمال آفریقا رشد می کند. این گیاه نادر، بومی انگلستان و ولز می باشد. شابیزک در مناطق شمالی ایران مانند گیلان دیده می شود. ریشه این گیاه خیلی بد مزه می باشد.

کاشت شابیزک در مناطق مرطوب ، موفقیت آمیز می باشد. گرما و نور زیاد نقش موثری در ازدیاد آلکالوئیدهای این گیاه دارا می باشد. اگر قسمت های مورد نظر در روزهای گرم و آفتابی برداشت کردند، میزان آلکالوئید آنها بطور چشم گیری زیاد می گردند.

به علت اهمیت بسزا این گیاه و همچنین اهمیت اقتصادی شابیزک، در هر سال در بسیاری ازکشورهای اروپایی زمین های بسیاری به کاشت این گیاه مشغول هستند

همه بخش های این گیاه به شدت سمی می باشد و امکان دارد کودکان میوه ی آن را که شبیه به میوه آلبالو است میل کنند و سبب مرگ آنها بشود.


خواص شابیزک

خواص شابیزک

در همه قسمت های ازجمله برگ ها، ریشه و گاهی از بذرهای این گیاه به ویژه در میوه آلکالوئیدهای سمی نظیر آتروپین و هیوسیامین موجود هستند که از حیث استفاده درمانی و داروئی مهم می باشد و در زمان نبودن آنتی بیوتیک ها پزشکان به سبب درمان بیماری های عفونی و همچنین بعضی از بیماری هایی که درمان آنها مشکل بود از این گیاه بهره می بردند.

از این گیاه ، در صنایع داروسازی به جهت معالجه ورم ملتحمه و بیماری های صفراوی و مجاری ادرار، تسکین دردهای شدید و همچنین برای درمان آسم مصرف می گردد

همچنین مسمومیت های که از استر اسید فسفریک (که به جهت سمپاشی گیاهان بر علیه آفات مصرف می گردد)، با ماده مؤثره آتروپین از بین می رود.

گیاه شابیزک ترشحات غدد بزاقی و عرق را کم می نماید و باعث انبساط مردمک می گردد.

اگر دچار اسهال خونی شدید گرد پوست ریشه این گیاه همراه با عسل بجهت معالجه اسهال خونی و خون در ادرار موثر است.

از شابیزک برای معالجه درد های قاعدگی بانوان به ویژه گرگرفتگی، درد عضلات و نوسانات خلقی مصرف می گردد.

همچنین در تسکین درد گرفتگی عضلات ماهیچه‌ای ( شابیزک را در روغن زیتون حل نمایید و به عضو مالش دهید ، گرفتگی و ضربه خوردگی عضو را از بین می برد) و تنظیم ضربان قلب مفید میباشد.

استفاده این گیاه باید با احتیاط و زیر نظر پزشک صوت پذیرد چرا که جزء گیاهان سمی و خلسه آور به حساب می آید.

خواص شابیزک برای بیخوابی

خواص شابیزک برای بیخوابی

به علت اینکه بیخوابی موجب بیماری های فراونی می گردد جهت از بن بردن بی‌خوابی میزان نیم گرم از گرد پوست ریشه این گیاه به همراه آب و عسل قاطی نمایید و سپس مصرف کنید سببخواب با آرامش می گردد.

خواص شابیزک برای آسم

پزشکان سنتی این گیاه را برای معالجه بعضی بیماری ها:

آسم بی اختیاری در دفع ادرار
سیاه سرفه سرعت انزال
صرع دردهای معده ای

و قولنجهای کبدی و کلیوی سفارش کرده اند.

بدین منظور باید میزان ۱۰۰-۳۰ میلی گرم دم نمایید و روزی سه مرتبه به مقدار یه فنجان میل کنید.

خواص شابیزک برای آسم

نحوه مصرف شابیزک

برای استفاده از این گیاه مقدار یک گرم از برگ و گل و میوه و ریشه ی آن را در دو لیتر آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم نمایید و میل کنید، اما سفارش شده که چون سمی قوی می باشد زیر نظر پزشک استفاده نمایید و گیاه شابیزک را در مازندران به اسم گیاه جمشید کش می شناسند بدین دلیل که فردی به نام جمشید، با مصرف این میوه جان خود را از دست داده است.

مضرات شابیزک

در دوران بارداری و شیردهی نباید مصرف شود.

با استفاده بیش ازحد ممکن است عوارضی مثل قرمزی پوست،خشکی دهان ،میدریازوآریتمی تاکی کاردی روی دهد درمراحل بعدی علائمی مثل هایپوسا یکلو،جمع شدن گرما دربدن با کم شدن تعریق، مشکلات دفع ادارارویبوست پدیدار گردد.

دانستنی ها مهم در مورد شابیزک

شب بو سیاه کشنده Atropa belladonna L. از خانواده شب بو یک گیاه سمی و دارویی است که بومی اروپا است. این ماده حاوی آلکالوئیدهای تروپان مانند L-hyoscyamine و atropine است که اثرات سیستم عصبی پاراسمپاتیک ، بخشی از سیستم عصبی خودمختار را خنثی می کند. شب بو کشنده و مواد تشکیل دهنده آن نقش مهمی در تاریخ دارویی داشته است. مناطق معمول کاربرد محلول ضد تشنج در دستگاه گوارش و گشاد شدن مردمک چشم در چشم پزشکی (آتروپین) است. شب بو کشنده می تواند به عنوان توهم زا مورد سو استفاده قرار گیرد و به عنوان یک گیاه سمی باعث مسمومیت شود. آزمایشات به دلیل اثرات سوverse جانبی تهدید کننده زندگی به شدت ناامید می شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها