رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 382968

خواص هوفاریقون | با فواید هوفاریقون برای درمان افسردگی آشنا شوید

هوفاریقون در طب سنتی برای درمان افسردگی تجویز می شود اما افراد کمی از خواص بی نظیر آن مطلع هستند در این مطلب قصد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

هوفاریقون
html>

هوفاریقون چیست

گل راعی، هوفاریقون ، گل شهناز به نام علمی: (Hypercom perforatum) ) می باشد این گیاه علفی و خودرو از خانواده هیپریکاسه است که معمولاً در بین کشتزارهای گندم و ذرت دیده می شوند. در

ایران در دامنه کوه‌های البرز، چالوس، مازندران و نقاط غرب ایران و در مسیر قله چین کلاغ رشد می کند. در زبان عرب به آن حشیشه القلب گفته می شود.

هوفاریقون یا گل راعی گیاهی حدودا تا ارتفاع یک متر رشد می‌نماید. برگهای آن تخم‌مرغی و بیضی شکل آن باغده‌های شفاف دارای روغن آغشته می باشد.

گلها بصورت دستجات سه‌تایی قرار گرفته اند. هر گل دارای 5 کاسبرگ سبز ، 5گلبرگ زرد و تعداد زیادی پرچم برآمده می باشد. میوه دارای دانه‌های سیاه رنگ است.

قسمت های دارویی گیاه در اوایل تابستان برداشت می گردد.

این گیاه، بیشتر درنواحی معتدل اروپا (اوکراین و روسیه)، آسیا (ترکیه، هند و چین) و شمال آفریقا (خاورمیانه) و ایالات متّحدهٔ آمریکا می روید. در هند، بر ارتفاعات بلندتر رشته کوه هیمالیا و در

تپّه‌های بخش‌های مرکزی کشور رشد می کند.

خواص هوفاریقون

خواص هوفاریقون

طبع هوفاریقون گرم و خشک می باشد و دارای اثرات درمانی فراوانی است.

هوفاریقون قاعده‌آور و مدرمی باشد , سبب معالجه بیماری‌های زنان مثل ترشحات واژینال می گردد، و نیز مقوی کبد, کیسه صفرا و مسهل صفرا می باشد و برای معالجه ورم معده و زخم‌های

دستگاه گوارش و ترش کردن معده موثر است.

گیاه هوفاریقون دراز بین بردن فلج و سیاتیک موثر می باشد. همچنین انواع زکام، آسم و عفونت های ریوی را با موفقیت درمان می کند.

در ضمن برای تحریک دستگاه گوارش، کشدن کرم ها و از بین بردن تب هم می باشد. دردرمان ورم مثانه،غلظت ادرار و انسداد لوله های کبد و اسهال دمکرده آن توصیه می گردد. بدین منظور مقدار۱۵ تا ۳۰ گرم سر شاخه ها و گل خشک شده آن در یک لیتر آب جوش برای زمان ۱۵ دقیقه دم نمایید اگر قبل از غذا میل گردد اشتها آور می باشد اما بعد از غذا در رفع سو هاضمه و ترش کردن غذا و گرفتگی مجاری صفراوی مفید می باشد.

روغن هوفاریقون باعث از بین رفتن سوختگی ها و آرام کردن درد آنها و سوختگی در آفتاب مصرف می گردد و همچنین این روغن جهت درمان روماتیسم هم استفاده می گردد.

هوفاریقون در معالجه افسردگی‌ در افراد مسن همراه با اختلالات اضطرابی، مفید می باشد.

این گیاه برای معالجه بیماری کزاز استفاده می شود و اگر برگ های پودر شده آن را روی زخمهای عمیق بریزید این نوع زخمها را بهبود می دهد.

خواص هوفاریقون برای درمان افسردگی

دانشمندان مطالعات فراوانی جهت خواص گل راعی نموده اند. تحقیقات حاکی این بود که افرادی که از این گیاه استفاده کردند نسبت به کسانی که از دارو استفاده نموده اند زودتر معالجه شده اند.

در ضمن عوارض استفاده از قرص های شیمیایی را نیز ندارد.

از این رو این گیاه جهت ضدافسردگی، ضداضطراب، بی خوابی، بدخوابی، احساس بی ارزشی، بی اشتهایی، خونسردی و بی احساسی، افسردگی های فصلی(مانند پاییز، زمستان و یا سستی در بهار وتابستان) استفاده می گردد

جهت درمان می‌توانید گل خشک این گیاه را به صورت دم کرده مصرف نمایید برای این کارمقدار دو تا چهار گرم از گل خشک این گیاه را دم گردانید و روزانه سه نوبت بنوشید.

خواص ضد میکروبی هوفاریقون

عصاره گیاه دارای اثرات ضدمیکروب و ویروس کشی می باشد. تحقیقات انجام پذیرفته دانشمندان حاکی از اینست که این گیاه بر ضدویروس آنفلوآنزای تیپ های A و B، ویروس تبخال نوع 1 و 2،ویروس وزی کولیا استوماتیتیس و ویروس ایدز(HIV) دارای اثرات موثری می باشد.

مضرات هوفاریقون

روش مصرف هوفاریقون

این گیاه به صورت های زیر استفاده می شود

چای قطره
عصاره پماد
تنتور لوسیون
کپسول

گل خشک این گیاه را به صورت دم کرده میتوان استفاده نمود برای این منظور مقدار دو تا چهار گرم از گل خشک این گیاه را دم نموده و روزانه سه نوبت بنوشید. (جمعاً شش تا دوازده گرم در روز).

همچنین می توان از تی‌بگ‌های فراهم شده از این گیاه مصرف نمایید. هر تی‌بگ را در یک لیوان آب جوش انداخته و بنوشید روزانه سه بار می‌توانید از این تی‌بگ‌ها مصرف نمایید.

این گیاه به شکل قرص یا کپسول نیز فروخته می شود اما باید قبل از استفاده آن به پزشک مراجعه نمایید

روش مصرف هوفاریقون

مضرات هوفاریقون

به شکل خوراکی در زنان حامله و شیرده بهتر است استفاده نگردد.

عوارض خفیف و موقتی آن شامل التهاب روده و معده ، آلرژی به گیاه ، ایجاد خستگی و بی خوابی به هستند.

نکتهٔ قابل ذکر در مورد این گیاه و محصولات آن، تداخلات دارویی آن می باشد اگر مشغول استفاده داروهای زیر هستید از مصرف گل راعی دوری نمایید:

سیکلوسپورین فنی توئین
دیگوکسین قرص‌های ضدبارداری
تئوفیلین داروهای ضدافسردگی
کاربامازپین داروهای ضدمیگرن

دیگر کاربردهای هوفاریقون

هوفاریقون یک داروی ضد افسردگی گیاهی است که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند باعث بهبود خلق و خو و رفع بی قراری عصبی شود. مواد هایپرفورین و هایپریسین احتمالاً مسئول این امر هستند. اینکه دقیقاً چگونه آنها بر روان تأثیر می گذارند هنوز کاملاً روشن نیست.

اینکه چقدر گیاه هوفاریقون واقعاً در برابر خلق و خوی افسردگی کمک می کند ، هنوز بحث برانگیز است ، زیرا مطالعات انجام شده در این مورد نتایج متفاوتی را به همراه دارد. با این وجود ، استفاده از گیاه دارویی در مورد افسردگی خفیف تا متوسط که به طور موقت اتفاق می افتد ، ثابت شده است. لطفاً مقدمات مصرف را با پزشک مشخص کنید!

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها