رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 384870

خواص غازیاغی | با فواید غازیاغی برای درمان برص و درمان بی اشتهایی آشنا شوید

غازیاغی برای از از بین بردن بی اشتهایی مفید است و از نظر طب سنتی خواص اعجاب آوری دارد اما نحوه استفاده آن نیازمند آگاهی کافی است در این میخواهیم شما را با خواص آن آشنا کنیم.

غازیاغی
html>

غازیاغی گیاهی علفی و چند ساله که تا حدود 70 سانتی‌متر رشد می نماید.. غازیاغی دارای برگهای دراز به شکل بیضی و نوک¬تیز و گل¬های آن سفید یا صورتی کوچک می باشد.

غازیاغی در فرانسه Alisme ودر انگلیسی آن Water Plantain می نامند. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، غازیاغی، رجل الوَز، بارتنگ آبی و کلاغ پا یاد گردیده است.

در بیشتر مناطق معتدل سرد کشورها و در ایران بیشتر در استان‌های شمال غربی رشد می یابد.

خواص غازیاغی

نحوه مصرف غازیاغی

نواحی مورد مصرف دارویی و خوراکی آن برگ گیاه می باشد. مزه برگها کمی تند، قابض و کمی شیرین مزه هستند و کمی دارای رنگ زرد می باشند و ریشه آن دایره ای شکل و گره دار است و گره ها نیز دایره ای شکل می باشند رنگ ظاهر ریشه گیاه مایل به زردی هستند ولی چنانچه گرد شوند بسیار سفید رنگ می شود.

جهت مصرف گیاه :خشک شده‌ی برگ‌ها و ریشه را به صورت دم کرده یا جوشانده میل نمایید .

خواص غازیاغی

طبع آن گرم و خشک می باشد.

این گیاه جهت معالجه اسهال‌ خونی، فساد لثه، نقرس، زردی، وزوز گوش و سوزش ادرارموثر می باشد.

جهت زیبایی و شادابی پوست و پیشگیری از ایجاد چین و چروک می¬توان غازیاغی را درآب دم نموده و صورت را با آن شستشو نمایید.

خاصیت دیگر گیاه به جهت پاک کردن زخم و رفع اثر آن ضماد بذر غازیاغی را روی زخم قرار دهید به سرعت بهبود می یابد.

ریشه غازیاغی را اگر میل نمایید چشم و گوش را تیز و حساس می‏ کند وزن انسان کم می‏ گردد رنگ صورت درخشان و عمر دراز و انسان را اصولا سبک می‏ نماید.

جهت معالجه آنژیم و ورم و درد گلو با غازیاغی باید مقدار 100 گرم برگهای تر و تازه غازیاغی را شسته و در آبکشی بگذارید تا آب آن خارج گردد، بعد آنرا در دستگاه پرس کوچک یا آب میوه گیری دستی بریزید و پس از فشردن و له گردیدن، آب یا شیره آنرا به شکل غرغره کردن در هنگام گلو درد و آنژین استفاه نمایید. .

استفاده از غازیاغی در درمان ناراحتی های دیگری مثل تشنگی مفرط، نقرس، اسکوربوت، نفخ (به همراه عسل) و رماتیسم مفید می باشد

چنانچه آب برگ های تازه گیاه رابگیرند و با شیر قاطی نمایند در بهبود آسم و کوفتگی صدا موثرمی باشد.

خواص غازیاغی برای درمان برص

خواص غازیاغی برای درمان برص

افرادی که مبتلا به برص می باشند, در ابتدا باید روده‌ها و معده خود را با تنقیه یا مسهل, خالی نمایند, سپس به‌مدت پانزده روز متوالی, هر روز مخلوط 10 گرم بذر غازیاغی و مقداری عسل را استفاده کنند. برای درمان مفید تر در تابستان و روزهای گرم این درمان را اعمال نمایید, بعد از استفاده این ترکیب, قسمت‌های مبتلای پوست را در مقابل نور خورشید بگذارید تا عرق نماید.

همچنین در هنگام معالجه نباید آب میل کنید. در فصل زمستان به‌جای نور خورشید از حمام سونا بهره ببرید.

خواص غازیاغی در از بین بردن بی اشتهایی

گیاه غازیاغی گیاهی معطر و خنک می باشد و در تحریک اشتها به ویژه درکسانی که بی اشتها هستند بسیار موثر می باشد به همین جهت می توان این گیاه را به شکل های مختلف دارویی (جوشانده، دمکرده، شیره گیاه تازه و شربت آن) استفاده نمایید.

خواص غازیاغی برای دفع حشرات

گیاه غازیاغی به جهت بوی مطبوعی که دارد ابزارهای مفیدی برای دفع و فراری دادن مورچه ها و حشرات از محیط هستند (زیرا مورچه ها و حشرات از بوی این گیاه فراری می باشند) برای اثر بخشی مفیدتر می توانید شاخه غازیاغی را با برگ گوجه فرنگی در مکان جمع شدن مورچه ها بگذارید.

خواص غازیاغی برای دفع حشرات

مضرات غازیاغی

استفاده از میوه‌ی غازیاقی انسان را عقیم می نماید.

گیاه غازیاغی برای زنان باردارتوصیه نمی گردد.

دیگر کاربردهای غازیاغی

چنانچه برگهای تازه غازیاغی را آسیاب کنید و روی محل گزیدگی حشرات قرار دهید ، سوزش نیش و گزیدگی را رفع می نماید.همچنین گیاه غاز یاغی اشتها آور، تصفیه کننده خون، ملین، بادشکن، ضد عفونی کننده می باشد. برای تصفیه خون ازدمکرده غازیاغی مانند چای میل نمایید. جهت جلوگیری از خراب شدن لثه ها جویدن برگ‌ها و ساقه غازیاغی تازه موثر میباشد و نیز این گیاه ادرار آور است. برای آرام کردن درد مفاصل, خشک ‌شده برگ و ریشه غازیاغی را خوب له نمایید و با مقداری آب بجوشانید تا کمی غلیظ گردد, آن را در ظرف شیشه‌ای نگهداری نمایید و هر روز به‌روی مفاصل مالش دهید

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها