رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 384973

افشای حمایت نیمه‌کاره آمریکا از کودتاچیان ونزوئلا

ساعت 24- دو مقام آمریکایی در مصاحبه با سی‌ان‌ان فاش کرده‌اند که این کشور از نظامیان مخالف رئیس‌جمهور ونزوئلا، برای اجرای کودتا حمایت می‌کرده ولی به ناگاه در میانه ماجرا، تصمیم آمریکایی‌ها عوض می‌شود و کودتا شکست می‌خورد.

ونزوئلا
style="text-align:justify">شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی از برنامه نیمه‌تمام این کشور برای حمایت از نظامیان مخالف «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا خبر داده است.

آنطور که سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام سابق و فعلی آمریکا خبر داده، مقام‌های آمریکایی طی سال گذشته بارها با نظامیان متمرد ونزوئلایی ملاقات کرده‌اند ولی نهایتاٌ واشنگتن تصمیم می‌گیرد که از کودتاچیان حمایت نکند و طرح کودتا شکست می‌خورد.

منابع سی‌ان‌ان ادعا کرده‌اند که آمریکایی‌ها در خلال این تماس‌ها، هیچ طرح مدون یا کمک لوجستیکی به نظامیان مخالف مادورو ارائه نداده‌اند.

اولین خبر از طرح بحث کودتا میان مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» و افسران ارشد ارتش ونزوئلا، امروز صبح در نیویورک‌تایمز منتشر شده بود.

کاخ سفید به درخواست خبرنگاران برای ارائه توضیحی روشن در خصوص این خبر، پاسخ مثبت نداده است و به انتشار یک بیانیه مبهم بسنده کرده است.

در بیانیه کاخ سفید آمده که تعامل با «همه ونزوئلایی‌هایی که برای رسیدن به دموکراسی، از خود شوق نشان داده‌اند» برای واشنگتن مهم است و هدف از این کار «ایجاد تغییری مثبت در کشوری است که تحت (ریاست‌جمهوری) مادورو رنج فراوان برده است.»

کاخ سفید امروز حاضر نشد در بیانیه خود از لغات مربوط به نظامیان و کودتا استفاده کند ولی ترامپ تابستان گذشته صراحتاً گفته بود: «ما برنامه‌های زیادی برای ونزوئلا داریم و بهرحال، من احتمال اجرای گزینه نظامی را رد نمی‌کنم.»

جزئیات رسیده به خبرنگار سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که در نشست نمایندگان ترامپ و نماینده نظامیان متمرد ونزوئلایی، 11 مقام آمریکایی و یک مقام نظامی سابق ونزوئلا حضور داشته‌اند؛ نظامیان متمرد ونزوئلایی از طریق یکی از سفارت‌های آمریکا در یکی از کشورهای اروپای مرکزی، با واشنگتن تماس برقرار کرده بوده‌اند.

آنطور که یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته، در اولین نشست که پاییز سال گذشته برگزار شده، دولت آمریکا یک دیپلمات کارکشته را «صرفاً برای شنیدن» اعزام می‌کند.

آمریکایی‌ها پس از دیدار با نظامیان ناراضی، به این نتیجه می‌رسند که آنها برنامه مشخصی برای کوتا ندارند و به ارائه طرح و تجهیزات آمریکایی دل خوش کرده‌اند.

در نشست دوم، نظامیان درخواست دریافت تجهیزات مخابراتی پیشرفته برای مکالمات رمزنگاری‌شده را مطرح می‌کنند که البته آمریکایی‌ها پاسخی نمی‌دهند.

در نشست سوم و آخر که اوایل زمستان برگزار می‌شود، آمریکایی‌ها هیچ قول صریحی برای حمایت به نظامیان متمرد نمی‌دهند.

به گزارش گروه اخبار جهان ساعت 24 ، مقام‌های ونزوئلایی تاکنون بارها از طرح نظامیان برای کودتا علیه نیکلاس مادورو خبر داده‌اند؛ آخرین کودتا که در نطفه خفه شد، بهار امسال به وقوع پیوست.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها