رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 385097

خواص سپستان | ویژگی های مهم سپستان برای درمان سوزاک و گلو درد

اگر به سپستان علاقه دارید و میخواهید از این ماده ارزشمند حداکثر استفاده را ببرید این مطلب شما را در انجام این کار به بهترین شکل یاری خواهد کرد.

سپستان
html>

سپستان گیاهی درختی با انواع مختلف می باشد که بهترین گونه درخت آن در بحرین رشد می یابد، برگ های درخت بدون کرک و بیضوی هستند و میوه آن به شکل آلو و به درشتی لوبیا می باشد که زمان رسیدن به رنگ زرد و پس از خشک شدن به رنگ سیاه می شود.در داخل این میوه شیره ای لزج و بی مزه می باشد که دارای مصرف دارویی هستند.این گیاه از تیره گاوزبان می باشد و در سواحل خلیج فارس، جزیره خارک، هند، چین و تایوان رشد می کند.

دو گونه سپستان در ایران موجود است یک نوع آن دارای میوه درشت می باشد و زمان رسیدن میوه، گوشت میوه از دانه آن جدا می گردد. نوع دیگر دارای میوه کوچک هستند و زمان رسیدن گوشت میوه از دانه جدا نمی گردد. این نوع از گونه اول شیرین تر است اما ماده لعابی اش کمتر است. در صورتی که گونه اول ماده لعابی بیشتر و شیرینی کمتری را داراست. میوه هر دو گونه خوشه ای شکل می باشد و زمان رسیدن زرد رنگ و پس از خشک شدن سیاه رنگ می گردد که معمولاً در نواحی خلیج فارس مخصوصاً در بندرعباس رشد می کند.

خواص سپستان

برگ و میوه سپستان دارای آلکالوئیدهای پیرالوزیدین، کومارین ها، ساپونین ها، ترپن ها و استرول ها است. در برگ ها مقدار بالایی کروم هم وجود دارد.

مواد مهم سپستان:

اسیداولئیک اسیدپالمیتیک
اسیدلینولئیک پیرالوزیدین
اسیدبِهِنیک کومارین ها
اسیدآراشیدیک ساپونین ها
اسیداستئاریک استرول ها

در برگ ها به میزان زیادی کروم هم موجود است.مواد مهم روغن دانه ها اسیداولئیک، اسیدلینولئیک، اسیدبِهِنیک، اسیدآراشیدیک، اسیداستئاریک و اسیدپالمیتیک می باشد.

یکی از ویژگی های سپستان از نظر طبِ سنتی ، خاصیت نرم کننده بودن به ویژه به جهت از بین بردن گرفتی صدا، ملین خلط آور می باشد.

استفاده از میوه این گیاه به بیماران ریوی و طحال توصیه می گردد.

خواص سپستان

برگ های پودر شده آن به شکل موضعی برای آرام نمودن سردرد و بهبود زخم ها مصرف می گردد.

یکی دیگراز خواص سه پستان نگهداری از کبد می باشد.

سپستان همچنین تشنگی را از بین می برد.

برگ گیاه سپستان دارای خواص مدری، عرق آوری، مسکنی و تصفیه خون می باشد.

این گیاه بیماری های روده ای که در اثر زیاده روی در مشروبات الکلی یا مشروبات گازدار یا استفاده از ادویه های تند به دست می آید و دیگر خراش های دستگاه گوارش را درمان می نماید.

همچنین این گیاه کرم معده را از بدن بیرون می کند.

مضرات سپستان

نحوه مصرف سپستان

میوه سه پستان پس از اینکه خشک می شود به بازار ارائه می گردد. این میوه خشک در نزدیکی آب مجددا رطوبت جذب می نماید و به شکل حجیم و لزج در میآید. همچنین از میوه کال و نارس آن جهت آماده کردن ترشی استفاده میگردد و از میوه رسیده آن به صورت دم کرده مصرف می گردد. برای آماد کردن دم کرده سه پستان از 5 تا 30 عدد میوه که بستگی به نیاز دارویی دارد، میتوان مصرف نمود.

خواص سپستان برای گلودرد

یکی دیگر از خواص این گیاه جهت درمان گلو درد می باشد بدین منظورمیوه، برگ و ریشه این گیاه سرماخوردگی، گلو درد و مشکلات سوء هاضمه را برطرف می نماید.

خواص سپستان جهت رفع سوزاک

پیش از اختراع آنتی بیوتیک ها کسانی که مبتلا به سوزاک می گردیدند همراه استفاده از داروی اصلی سوزاک که امروزه نیز برتری آن بردیگر داروها ثابت گردیده است برگ های تازه سپستان را شب در آب خنک خیس می نمودند و صبح آنرا کوبیده و عصاره اش را ناشتا میل می کردند و از لعاب آن می خوردند و از لعاب دانه آن هم با آب دزدک در لوله های ادرار وارد می نمودند در درمان سوزاک به داروی اصلی کمک می کرده است اما داروی اصلی سوزاک های کهنه داروئی می باشد که با آبلیمو و تخم مرغ تهیه می گردد.

خواص سپستان جهت درمان تب

میوه سپستان در درمان تبهای گرم مزاج صفراوی با سایر داروها بسیار توصیه می گردد.

خواص سپستان جهت رفع سرفه

برای کاهش سرفه از دم کرده گیاه سپستان مصرف نمایید.کسانی که ریه هایشان خشک و خشن گردیده و سرفه های خشک می کنند و اشخاصی که تارهای صوتی شان باد نموده و صدایشان گرفته و افرادی که مرتب تشنه می گردند می توانند میوه این گیاه را در دهان قرار داده ومک بزنند و یا خیسانده و از مایع آن کم کم میل نمایند یا به هر دو روش مصرف کنند.

خواص سپستان جهت درمان تب

مضرات سپستان

استفاده زیاد سه پستان برای معده خطر دارد و کبد را ضعیف می نماید، درنتیجه سرد مزاجها باید با برگ گل سرخ و سایرین با عناب میل نمایند.

دیگر خواص سپستان

از آنها به عنوان ضد حشره و به عنوان ضد انگلی در پمادها ، به عنوان مثال در برابر شپش ها و کنه های گال استفاده می شد . به دلیل احتمال درماتیت تماسی آلرژیک ، استفاده از پماد از نظر پزشکی ایمن نیست. علاوه بر این ، فروکت لاوری برای گاوهای شیری در برابر بیماری های پستان و به عنوان شتر برای گاوها و خوک ها تجویز می شود .

روغن لورن توده ای کره ای و کره ای است که در دمای 30 درجه سانتی گراد ذوب می شود و با فشار دادن میوه های خلیج گرم و خرد شده بدست می آید. روغن سپستان را می توان با تقطیر برگ نیز بدست آورد. از 95 درصد روغن چرب و 5 درصد روغن اساسی تشکیل شده است. روغن لورن برای مالش به صورت دارویی استفاده می شود ، برای کبودی ، رگ به رگ شدن و شکایات روماتیسمی و هماتوم استفاده می شود . در اسب ، مالش بیش از حد خون روی سم باعث رشد شاخ می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها