رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 385520

خواص فرنجمشک | معجزه جالب فرنجمشک برای کاهش وزن

نتایج تحقیقات پزشکی درباره خواص فرنجمشک تاکنون برای ما روشن کرده است که فرنجمشک برای کاهش وزن مفید است در این مطلب در مورد فواید آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه میکنیم.

فرنجمشک
html>

فرنجمشک گیاهی خودرو می باشد که تا ارتفاع 30 تا 120ساتی متر رشد می نماید، برگ‌های آن روبه رو هم بیضوی، دندانه‌دار شبیه برگ پونه با بوی شبیه لیمو و به رنگ سبز تند تا سبز مایل به زرد بسته به کیفیت خاک، آب و هوا تفاوت دارد و گل‌های آن کوچک معطر، سفید ، آبی یا بنفش و در مواردی سفید رنگ هستند. میوه‌ آن فندقه و حاوی دانه‌هایی به رنگ سیاه غبارآلود می باشد. شاخه‌های پرپشت و متعدد دارد.

فرنجمشک از خانواده نعناعیان می باشد که در بیشتر مناطق معتدل آسیا و اروپا رشد می کند و به آن نام های فرنجمسک، فرنجموشک، افرنجمشک، ریحان قرنفلی، پلنگمشک، برنجمشک – حبق الکرمانی – حبق الصعتری – حبق قرنفلی را هم می دهند.

خواص فرنجمشک

فرنجمشک گیاه دارویی با تلفظ فَرَنجمُشک با نام علمی scutellaria lateriflora است که اسم آن کمتر شنیده شده است. اما معروف نبودن این گیاه دلیلی برای بی خاصیت بودن آن نیست، به طوریکه فرنجمشک پر از خاصیت است وتوسط بسیاری از پزشکان سنتی توصیه می گردد.

این گیاه حاوی مواد معدنی مفید مثل:

روی منگنز
آهن پتاسیم
کلسیم فسفات

همچنین، فرنجمشک یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین K به حساب می آید.

فرنجمشک دارای خواص قابض، بادشکن و پایین اورنده تب می باشد.

ضماد فرنجمشک جهت درمان سردرد سرد مزاجان موثر است و معالجه اختلال تیرویید گریوز تسریع می نماید.

در طب سنتی چینی، این گیاه جهت معالجه تومور، سرطان های کبد، مثانه و پروستات استفاده می گردد.

دانه‌های فرنجمشک در طب سنتی جهت محرک در ناتوانی‌های جنسی مصرف می گردد.

همچنین جهت از بین بردن تنش های عصبی و اضطراب به کار می رود.

فرنجمشک داری خواص ضد درد می باشد. به جهت معالجه سردردهای خفیف تا متوسط کاربرد دارد. همچنین مصرف آن به جهت کم کردن دردهای قاعدگی موثر می باشد.

جهت کنترل فشار خون مصرف دم کرده گیاه مفید می باشد.

این گیاه خاصیت آرام کنندگی دارد و خواب آور می باشد.

فرنجمشک برای معالجه التهاب‌های ناشی از سرماخوردگی یا ضایعات متاثر از ویروس‌های تب خال (هرپس) موثر می باشد.

مقوی برای قلب، کبد؛ طحال و باز کننده‌ی گرفتگی مغز و سوراخ‌های بینی می باشد. رطوبت قفسه‌ی سینه را از بین می برد.

خواص فرنجمشک

نحوه مصرف فرنجمشک

دانه (فرنجمشک) و برگ و سرشاخه‌های گلدار گیاه دارای خواص دارویی می باشند.

بهترین راه برای مصرف فرنجمشک استفاده به صورت دم کرده و عصاره سرد آن می باشد که از راه حل کردن 2 قاشق مرباخوری برگ فرنجمشک در یک فنجان آب جوش یا آب سرد به دست می آید.

همچنین می توان یک قاشق تخم فرنجمشک را در عرق نسترن ریخته و پس از ۲۰ دقیقه مصرف کنید. از این نوشیدنی با شکم خالی و یک ساعت قبل از غذا میل نمایید.

خواص فرنجمشک برای کاهش وزن

فرنجمشک به روش های متعدد قادر است وزن را کاهش دهد. این گیاه حاوی ترکیبات ارگانیک می باشد که بر روی متابولسیم بدن اثر دارد و سوخت و ساز بدن را زیاد می کند. این امر موجب می گردد شما چربی بیشتری را از دست بدهید. همچنین، در مطالعات ارائه شده مشخص گردید که استفاده از دمنوش فرنجمشک باعث ترشح هورمون لپتین می گردد. لپتین هورمونی می باشد که به وسیله بافت چربی (سفید) در بدن انسان ساخته و در خون آزاد می گردد. این هورمون دستور سیر شدن را به مغزارسال می نماید. در نتیجه شما با استفاده از این گیاه سریع تر احساس سیری نموده و کمتر غذا میل می کنید

خواص چای فرنجمشک

چای فرنجمشک فشار خون بالا را کاهش می دهد.

تب را کاهش می دهد.

ویژگی ضد میکروب و باکتری دارد.

برای افرادی که احساس خستگی بیش از حد می کنند مفید است.

مضرات فرنجمشک

خواص تخم فرنجمشک

تخم فرنجمشک قهوه ای رنگ می باشد و مانند برگهای آن داری خواص بینظیری می باشد.

تخم این گیاه موجب درخشندگی و شفافیت پوست می گردد. بدین منظور باید از دمنوش تخم فرنجمشک که یک دمنوش شاداب کننده پوست میباشد مصرف نمایید. استفاده همیشگی از آن به دلیل خاصیت ضد باکتریایی برای کاهش جوش های پوستی موثر می باشد.

تخم فرنجمشک جهت معالجه بیماری های گوارشی مثل نفخ موثر است. بسیاری از مشکلات گوارشی به خاطر اعصاب می باشد.

همچنین برای کاهش تپش قلبی ناشی از استرس موثر می باشد.

تخم فرنجمشک دارای ویژگی آرام بخشی می باشد و قادر است خواب آرامی برای شما به ارمغان بیاورد.

خواص تخم فرنجمشک

مضرات فرنجمشک

طبق تحقیقات استفاده از فرنجمشک هیچ‌گونه اثرات یا علایم مسمومیت را نشان نداده است اما از آن‌جا که این گیاه به منظور ایجاد قاعدگی استفاده می گردد، درنتیجه در صورت بارداربودن از استفاده آن خودداری نمایید. همچنین برای زنان شیرده مناسب نیست.

استفاده ازفرنجمشک می‌تواند با اثر داروهای تیروییدی یا سایر درمان های بیماری گریوز تداخل می یابد.

چه قدرت درمانی در فرنجمشک وجود دارد؟

فرنجمشک به عنوان یک داروی گیاهی سنتی طبقه بندی می شود. از این دارو برای کمک به درمان دیابت شیرین ، کلسترول کمی افزایش یافته و از دست دادن اشتها استفاده می شود . هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود ، فرنجمشک می تواند به جوش (التهاب فولیکول) ، زخم و اگزما کمک کند. همچنین گفته می شود فرنجمشک می تواند ریزش مو را متوقف کند.

مواد مفید فرنجمشک را می توان در دانه ها یافت. این مواد حاوی 30 درصد موسیلاژ و همچنین پروتئین ، روغنهای چرب و اساسی ، آهن ، ساپونین ها و مواد تلخ هستند. آنها دارای اثر انقباضی (قابض) ، تسکین دهنده درد و تقویت کننده متابولیسم هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها