رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 386114

برآورد وهشدار کارشناس برجسته بانکی ایران

دارایی در معرض خطرایران درتحریم ۵۰ میلیارد دلار است

ساعت24-احمد عزیزی معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در نشستی در سازمان برنامه و بودجه با هدف تشریح پیامدهای تحریم ایران از سوی آمریکا تحلیل کرد ایرانیانی که در خارج از ایران فعالیت تجاری دارند باید پیامدهای حقوقی تحریم که با استناد به آنهاضبط حقوقی دارایی های ایران ممکن گفت میزان دارایی در معرض خطر تا ۵۰ میلیارد دلار قابل برآورد است.

خبر
عزیزی، سیستم بانکی جهانی را هماهنگ با حکمرانی جهانی دانست که به مرور، بانک­های کوچک ناقض قوانین بین المللی را از صحنه خارج می کند.وی موانع موفقیت برجام را در دو بخش داخلی و خارجی تشریح کرد. به گفته ا و عدم حضور بانک­های خارجی در اقتصاد ایران را عجیب دانست چرا که اقتصاد ایران به اندازه ای بزرگ است که همکاری ما با بانکهای خارجی محدود به تراکنش­های مرسوم نباشد.عزیزی وضعیت جهانی کشورها را در مقابله با ترامپ، نمایش تضاد بین اولویت سیاست یا اقتصاد تلقی کرد و افزود نظام بانکی ایران باید استانداردهای یکپارچه را جدی بگیرد . او یکی از مشکلات اصلی کشور را عدم درک صحیح از اقتصاد جهانی دانست و توصیه کردند یک مرکز ملی برای مدیریت تحریم یا مقابله با تحریم شکل بگیرد. ایشان برای مقابله با تحریم ها به دو پدیده ۱) ازادسازی و ۲) تهاتر اشاره کردد که باید بر آن ها متمرکز شویم.
نشست تخصصی « ابعاد مختلف تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران: آثار و پیامدها» با هدف ایجاد تصویر واقع­ بینانه از شرایط تحریم و ارائه راهکارهای مدیریت آثار و پیامدهای تحریم­ ها بر جامعه ایرانی، با حضور صاحبنظران،مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه ها، در سالن یاران بهشتی برگزار شد.در ابتدای نشست،‌ دژپسند رئیس مرکز پژوهش­های توسعه و آینده نگری تحریم­های پرتکرار آمریکا را واقعیتی دانست که قطع و یقین اثر دارند و البته وجوه مثبتی را هم می توان برای آن شمرد، از جمله اینکه‌ اراده ما را قوی تر می کند، نگاه به درون را تقویت می کند نوآوری را تحریک می کند. در مقابل تحریم‌ها آثار منفی هم دارد که باید با مدیریت قوی، آثار و خسارات آن را به حداقل تقلیل دهیم. تحریم یک پدیده بیرونی است که لازمه واکنش صحیح به آن، این است که به خوبی شناخته و شناسانده شود و راهبردها و تاکتیک های مناسب مقابله را طراحی کنیم. ما کشوری ایدئولوژیکی و پایدار هستیم، در مقابل این واقعیت بیرونی، نباید منفعل باشیم. سابقه ما هم نشان می دهد توان مقابله با تحریم‌ها را داریم. البته به نسبت سابقه خوب مقابله با تحریم، نباید دشمن را هم دست کم بگیریم.
فیضی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی نیزدرباره با موضوع بازگشت تحریم ها پس از خروج آمریکا از برجام و اثرات حقوقی آن، نکاتی را مطرح کرد. وی تجویز تحریم بین المللی را محدود به شورای امنیت دانسته و اضافه کرد: تحریم های شورای امنیت در قالب معینی قابل تعریف است و این شورا فقط در قالب ماده ۲۵ می تواند اقدام کند و صلاحیت آن نیز ذیل فصل ۷ تعریف می شود. این تحریم ا، تبعیت همه اعضای سازمان را الزامی می ند. فیضی با تشریح مفاد قانونی، تحریم های یک انبه آمریکا را نامشروع دانسته وتوضیح داد: این تحریم‌ها را مصد اقی برای نقض حق برتوسعه ذیل اعلامیه جهانی حقوق بشر، نقض حق مالکیت، نقض حق بر سلامت، نقض حق بر غذا و نقض حقوق کودکان است.


وی در ادامه، ضمن تشریح روند خروج آمریکا، اقدامات آمریکا را در سه مقطع زمانی ۸ می، فاصله ۹۰ روزه و فاصله ۱۸۰ روزه طبقه بندی کرد. او استناد ایران به عهدنامه مودت و اقامه دعوی در دیوان بین المللی دادگستری را مسبوق به استنادات آمریکایی ا در اقامه دعوا در همین دیوان دانست و یادآور شد می‌توان این گونه تفسیر کرد که این عهدنامه، دیوان لاهه را برای حل اختلافات ذی صلاح معرفی کرده ، هرچند تصمیمات این دیوان از ضمانت اجرایی فیزیکی برخوردار نیست اما اگر رای این دیوان به نفع ایران صادر شود دارای آثار حقوقی مفیدی خواهد بود
قاسم محب علی مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه و سفیر ایران در کشورهای مختلف موضوع «استراتژی امنیت ملی آمریکا در قبال ایران، فشار همه جانبه و حل‌وفصل همه‌جانبه» را ارائه کرد. ااو نقش کنشگران و بازیگران محیط بین الملل را تشریح و افزود: در تئوری همه کشورها باهم برابرند ولی صحنه واقعی، محیطی کاملا ناهموار و نابرابر است، نفوذ دولت­ها در حوزه به ۴ رده،‌ ملی، منطقه­ای، بین المللی و جهانی تقسیم می­کند. محب علی به تفاوت اولویت­های دولت­های دموکرات یا جمهوری خواه در آمریکا پرداخت و با تشریح مثلث «امنیت ملی، منافع ملی و ارزش­های محوری»، خروج ترامپ از برجام را ناشی از اولویت­ امنیت ملی آمریکا از نگاه جمهوری خواهان و در راستای ۹ اصل ثابت در اسناد استراتژی امنیت ملی آمریکا، تبیین کرد. وی به ابزارهای آمریکا از قبیل ۱) استراتژی مهار، ۲) برتری قوای نظامی،۳) فشار سیاسی،۴) تقابل نرم و جنگ رسانه­ای و نهایتا ۵) تحریم اقتصادی اشاره کردو اولویت­های ایران در خصوص برجام تا ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ را تشریح کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها