رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 386456

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را به ۲۴ درصد افزایش داد

شکست اردوغان در نبرد با مادر شیاطین

ساعت 24-رجب طیب اردوغان در سیاست داخلی ترکیه ورزیده شده است و بازی های سیاسی را خوب بلد است و می تواند رقبای درون حزبی و یاران دیروز خودش در حزب عدالت و توسعه و رقبای برون حزبی رایکی پس از دیگری شکست دهد.

2
اردوغان اما به نظر می رسد همان اشتباه بزرگ یا منفعت طلبی کلان کسانی را که تصور می کنند با فرمان دادن به اقتصاد می توانند این عنصر را به بند بکشند را تکرار کرده است. روزی که او دراردیبهشت ماه در یک سخنرانی هیجان آلود گفت :نرخ بهره بانکی مادر تمام شیاطین است و خواستار کاهش نرخ بهره شد اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا، خطاب به تاجران، با اشاره به انتخابات زودهنگام در ۲۴ جون، گفت: اگر مردم در انتخابات به من بگویند که به راه خود ادامه دهم، من می‌گویم که در جنگ با این نفرین نرخ بهره، پیروز خواهم شد.. در آن روزها نرخ تبدیل هر دلار آمریکا برابر با لیره که نزدیک به ۴.۲ لیر ترکیه بود اما این روزها نرخ تبدیل دلار آمریکا به لیر ترکیه به نزدیکی 7 نیز می رسد.

آن روزها بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی را از ۱۲.۷۵ درصد به ۱۳.۵ درصد افزایش داد ه بود درحالی است که نرخ تورم در ماه آوریل به ۱۰.۸۵ درصد رسید ه بود که از سطح هدف ۵ درصد بانک مرکزی، خیلی بالاتر بود. حالا اما بانک مرکزی ترکیه برای مهار سقوط ارزش لیر، نرخ بهره در این کشور را ۶.۲۵ درصد بالا برده و به ۲۴ درصد رسانده است.این افزایش نرخ بهره با وجود آن انجام می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، روز پنجشنبه دوباره با افزایش نرخ بهره مخالفت کرد.این بزرگترین افزایش نرخ بهره در دوران ۱۵ ساله زمامداری آقای اردوغان است.با تصمیم بانک مرکزی ترکیه برای بالا بردن نرخ بهره، لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا اندکی تقویت شده است.در حالی که امروز در مقطعی هر دلار آمریکا تا ۶.۵ لیر ترکیه معامله می‌شد، با اعلام تصمیم بانک مرکزی، قیمت دلار کمی پایین آمد و به سطح ۶.۱ لیر رسید.یک سال پیش هر دلار آمریکا معادل ۳.۵ لیر ترکیه بود.تورم در ترکیه افزایش داشته و با رسیدن به نزدیکی ۱۸ درصد به بالاترین سطح در ۱۵ سال اخیر رسیده است.تنش میان ترکیه و آمریکا نیز که با تحریم دو وزیر ترکیه همراه بوده، بر اقتصاد این کشور سایه انداخته است. به نظر می رسد انتصاب داماد اردوغان به وزارت اقتصاد که به هر حال دستش را برای بازی های اقتصادی باز می گذارد نیز برای اردوغان امتیازی دربرابر شیطان بزرگ به همراه نیاورده است . حالا این رییس جمهور ترکیه است که با چشمهای گردشده به رفتار پس اندازکنندگان در کشورش نگاه می کند و منتظراست تا واکنش شهروندان و پس انداز کنندگان معلوم شود که بازهم دلار خریداری می کنند یا پولهایشان را به بانکها می دهند .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها