رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 386463

غذاهای مقاصد محبوب گردشگران

رپورتاژ / غذاهای سنتی در میان ایرانیان محبوبیت زیادی دارند. فرقی نمی‌کند در کجای کشورمان ساکن باشید، درهرحال لذت و طعم غذاهای سنتی مناطق دیگر می‌تواند شمارا سر ذوق بیاورد و سفره‌هایتان را رنگین کند. در این مطلب سعی کرده‌ایم دردسترس‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای استان خراسان رضوی را معرفی کنیم .

trong>غذاهای مشهد

آش ماستی

آش ماست در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد که در هرنقطه از کشورعزیزمان به شیوه‌ی تقریباً متفاوتی پخت می‌شود. این غذای ساده و خوشمزه گاهی به‌عنوان یک وعده‌ی کامل و گاهی به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. استان خراسان نیز روش پخت مخصوص خودش را دارد. اصل آش ماست خراسان در واقع متعلق به شهر سبزوار است و مردم این شهر علاقه‌ی زیادی به این غذای سنتی دارند. ترکیبات اصلی این آش شامل ماست، سینه مرغ، برنج، لپه، سیر، پیاز، شوید خشک، نعنا، نمک، فلفل، زعفران و برگ‌بو می‌شود. اگر به آش ماست علاقه دارید، تجربه‌ی مزه کردن آش ماست سبزواری را از دست ندهید و در سفر با تور مشهد حتما از این غذا بخورید.

دیگچه مشهدی

دیگچه غذایی دسر مانند و شبیه شیر برنج است که مردم این استان و به‌خصوص مشهدی‌ها، ماه‌های محرم و صفر و در مراسم‌های مذهبی خاص خودشان آن را طبخ می‌کنند. همچنین ازاین خوراکی خوشمزه می‌توانید بر سر سفره‌ افطار هم استفاده کنید. ترکیبات اصلی این دسر شامل برنج، شیر، شکر، کره، هل، زعفران و گلاب می‌شود. این خوراکی لذیذ را می‌توان در دسته‌ی شیرینی‌ها هم قراردارد، با این ‌حال به دلیل وجود برنج در آن ترجیح دادیم در این مطلب به معرفی‌اش بپردازیم.

کباب شیشلیک شاندیز

شیشلیک نوعی کباب و یکی از غذاهای گران قیمت و سنتی در کشورهای ایران،شوروی سابق، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مرکزی محسوب می‌شود. در ایران اما روش‌های پخت مخصوص خود را دارد. شیشلیک شاندیز با شهرتی جهانی، از شش تکه گوشت راسته‌ی گوسفندی تهیه می‌شود که طعم فوق العاده‌ی هم دارد. این غذا به حدی پر طرفدار و خوشمزه است که در نقاط زیادی از ایران، رستورانهایی به همین نام تاسیس شده‌اند و این نوع کباب را با روش طبخ مخصوص شهر شاندیز به دست مشتریان می‌رسانند. البته شیشلیک در تمام ایران به روش‌های مختلفی آماده می‌شود اما در مشهد و شاندیز گوشت را به همراه دنده به سیخ می‌کشند. در تهیه‌ی کباب باید نکات زیادی را رعایت کرد تا گوشت آبدار و لذیذ بماند. گوشت، ماده‌ی اصلی برای تهیه‌ی این کباب لذیذ است، اما برای خوشمزه‌تر کردن و ترد کردن آن از ماست، زعفران، آبلیمو، روغن و فلفل استفاده می‌کنند. همچنین در کنار آن گوجه فرنگی هم کباب می‌کنند.

شله مشهدی

شله، یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است که به دلیل به کاربردن انواع حبوبات در پخت آن، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این غذا را در مشهد شله می‌گویند و قدمت آن احتمالاً به دوران قاجار بازمی‌گردد. از آنجایی که شله غذایی سنگین محسوب می‌شود، می‌توان به‌عنوان یک وعده‌ی کامل روی آن حساب کنید. این غذا در خانواده‌ی آش‌ها قرار دارد و یکی از رایج‌ترین نذری‌هایی است که در مشهد طبخ می‌شود. شاید بتوان خوشمزه‌ترین نوع شله را شله‌ی مشهدی دانست. برای تهیه‌ی آن به موادی همچون گوشت گوساله، لوبیا رشتی، لوبیاچیتی، لوبیا سفید، ماش، عدس، بلغور گندم، برنج نیمه، نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، هل، ریشه جوز هندی، زنجبیل و دارچین نیاز دارید. البته بسته به سلیقه‌تان می‌توانید تا حدودی در ترکیبات اصلی تغییر ایجاد کنید. در ضمن یادتان باشد هرچقدر گوشت به‌کاررفته در آن بیشتر باشد، غذا خوشمزه‌تر می‌شود. همچنین به دلیل وجود حبوبات زیاد، طبخ این شله زمان زیادی می‌برد. در حالت اصیل، شله با ریختن مقداری قیمه روی آن و همراه مقداری نان سنگک، پنیر و سبزی سرو می‌شود. در شهرهای دیگر استان مانند نیشابوریا قوچان دستور پخت شله اندکی تفاوت دارد.

خورش ریواس

خورشت بهاری؛ خورش ریواس یکی از غذاهای سنتی کردستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی (نیشابور) محسوب می‌شود. البته این خورش لذیذ تقریباً در تمام نقاط ایران که به ریواس دسترسی دارند طبخ می‌شود. در فصل بهار کوه‌های ایران زایشگاه گیاه ریواس می‌شوند، بنابراین در این فصل می‌توانید با تهیه‌ی آن از مهمانان خود پذیرایی کنید و هنرتان را به نمایش بگذارید. طعم ترش (به خاطر ریواس) این خورش بی‌نظیر است. ترکیبات اصلی خورش علاوه بر ریواس شامل گوشت بدون استخوان، پیاز، شکر، نعنا و جعفری تازه است.

یتیمچه

یتیمچه یکی از غذاهای سریع پخت، ارزان و خوشمزه‌ی ایرانی است که در شهرهای مختلف به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. به‌طور مثال در یتیمچه‌ی شیرازی از کدو به‌جای بادمجان استفاده می‌کنند. آذری‌ها نیز آن را با لوبیا و عدس پخت می‌کنند. حتی در برخی از شهرها سیب‌زمینی یکی از مواد اولیه آن محسوب می‌شود. به علت نبود گوشت در این خوراک لذیذ، آن را یتیمچه می‌نامند. یتیمچه‌ی مدنظر ما در این مطلب یکی از غذاهای سنتی نیشابور به شمار می‌رود. در یتیمچه‌ی نیشابوری، عدس، لوبیا، پیاز، زردچوبه، دارچین، فلفل، نمک نخود و بادمجان که ماده‌ی اصلی آن است استفاده می‌شود. البته بسته به ذائقه و سلیقه‌تان می‌توانید کشک، نعنا داغ یا گوجه‌فرنگی هم به آن اضافه کنید. یادتان باشد هر نوع بادمجانی برای پخت این خوراک مناسب نیست، چراکه اگر بادمجان تلخ باشد، طعم کل غذا دستخوش تغییر می‌شود. این غذا را می‌توان برای افطار هم بر سر سفره گذاشت، چراکه خاصیت سیرکنندگی مناسبی دارد. بهتر است یتیمچه را به همراه ماست موسیر، سبزی‌خوردن و ترشی سرو کنید. همچنین شربت آبلیمو به‌عنوان نوشیدنی در کنار آن گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.


چنگالی

چنگالی غذایی سریع پخت به شمار می‌رود که برای عصرانه گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. این غذا به دو روش سیستانی و مشهدی آماده می‌شود. البته در شهرهای جنوبی مانند یاسوج هم از دستوری مشابه روش مشهدی استفاده می‌کنند. طبق بعضی گفته‌ها مردم مشهد به دلیل چنگمالی شدن این غذا آن را چنگالی می‌نامند. امروزه تنها قدیمی‌های مشهد دستور پخت چنگالی را به یاد دارند. برای تهیه آن در روش مشهدی نان بیات را خُرد و در روغن داغ می‌ریزند و در ادامه شکر، شیره نبات یا حتی عسل به آن اضافه می‌کنند. در دستور پخت سیستانی از روغن حیوانی استفاده می‌شود.

غذاهای ترکیه

برای شناخت ذائقه و فرهنگ یک ملت رفتن به رستوران های مختلف سطح شهر گزینه مناسبی است. اما در کنار این رستورانهای مجلل غذاهای خیابانی نیز مورد توجه توریست ها قرار گرفته است. چرا که چشیدن مزه چیزی که مردم شهر در طول زندگی پر مشغله خود ترجیح می‌دهند، چیزی بیشتر از آشنایی با فرهنگ و ذائقه مردم شهر را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. با ما همراه باشین تا 10 غذای مجبوب خیابانی استانبول را به شما معرفی کنیم که در سفر با تور استانبول از این اطلاعات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:18 حقیقت جالب و باور نکردنی درباره استانبول ترکیه

سیمیت | Simit

سیمیت یا نان های برشته غلت خورده در کنجد از محبوب ترین گزینه های خوردنی با چای در صبحانه است که بی‌شک قادر به مقاوت در برابر عطر بی نظیر این نان نخواهید بود. جالب است بدانید، همانطور که مردمان آمریکا با لیوان های قهوه در حال رفتن به سرکارشناخته شده اند، نماد مردم استانبول نیز با سیمیت هایی پیچیده در کاغذ به خوبی نمایان است. البته سیمیت را می‌توانید از گاری های دست فروش در طول روز نیز تهیه کنید.

بالیک اکمک | Balik-Ekmek

در سفر به استانبول قطعا برای تماشای چشم‌انداز زیبا به تنگه بسفر خواهید رفت؛ اما ساندویج های ماهی سرخ شده در کره با عطر و بویی فراموش نشدنی، چیزی نیست که بشود ساده از کنارش رد شد. در محله هایی چون کاراکوی ( karakoy) و امین انو (eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توانید دکه های فروش بالیک اکمک را مشاهده کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم لذت خوردن یک ساندویچ خوشمزه با تماشای منظره درخشان در پل گالاتا را با تور استانبول گلفام از دست ندهید.

لاه‌ماجون | Lahmacun

لاه‌ماجون یا پیتزای ترک، در واقع شبیه به نان لواش است که به همراه گوشت‌چرخ کرده، پیاز و فلفل قرمز در تنور با حرارت ملایمی پخته می‌شود. لاه‌ماجون غذایی ساده و بسیار خوشمزه است که اخیرا در شهرهای شمال غربی کشورمان نیز سرو می‌شود. بهتر است برای امتحان این غذا سراغ لاه‌ماجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) بروید و آن را با جعفری تازه، آب لیمو و دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) میل بفرمایید.

بورک | Borek

بورک یکی از گزینه های مناسب صبحانه می‌باشد که شامل پنیر و سبزیجات میان لایه‌های نازک خمیر (یوفکا) است. بورک با حرارتی که دریافت می‌کند می تواند مزه ای جدید را برای شما به ارمغان بیاورد.

تانتونی | Tantuni

تانتونی که خیلی شبیه به دوروم است نیز به صورت لقمه در نان لواشی بسیار نازک، با ترکیبی از گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و انواع ادویه‌ها است و به صورت تند و ساده سرو می‌شود. البته به گفته محلیان زادگاه تانتونی شهر مرسین، تانیونی باید به صورت تند میل شود. پیشنهاد ما برای تست این غذای لذیذ، امینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله‌ی بیلورجو در میدان تکسیم است.

تاووک پیلاو | Tavuk Pilav

اگر برای وعده های غذایی خود طبق عادت و فرهنگ ایرانی نیاز به برنج دارید، می‌توانید تاووک پیلاو یا همان مرغ و برنج را انتخاب کنید. این غذا با حج زیاد و طعمی فوق العاده یکی از محبوب‌ترین غذاهای استانبول به شمار می‌رود. فروشندگان تاووک پیلاو در سطح شهر معمولا به همراه گاری‌هایی با مکعب شیشه‌ای در هر جای شهر دیده می‌شوند، اما برای بهترین تجربه‌ی خوردن تاووک پیلاو، به سراغ فروشندگان تاووک پیلاو در اون کاپانی، روبروی بازار مانیفاتورچیلار بروید.

میدیه دولما | Midye Dolma

میدیه دولما ترکیبی از برنج بسیار تند و صدف دریایی است که به همراه آبلیمو تازه و به صورت پیش غذا استفاده می‌شود. جالب است بدانید روش صحیح خوردن این غذا به دلیل حجیم شدن دانه های برنج این‌گونه است که باید هر یک از تکه ها را بدون وقفه و پشت سرهم تا زمانی که کمی حس سیری القا شود خورد. در غیر این صورت نمی‌توانید یک پرس کامل میدیه دولما را میل کنید. در میدان تکسیم دکه‌های فروش میدیه دولما به چشم خواهد خورد که می‌توانید این غذای جالب را امتحان کنید.

کومپیر | Kumpir

یکی از خوشمزه ترین ها به همراه ترکیبی از مزه‌های مختلف، کومپیر است که سیب‌زمینی تنوری با پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سالاد مایونز، نخود فرنگی و گاهی هویج ترکیب می‌شود و یک وعده غذایی کامل و لذتی فراموش نشدنی را به شما هدیه می‌دهد. بهترین نقطه برای سرو کومپیر منطقه‌ی اورتا کوی (Orta Koy)می‌باشد.

غذاهای گرجستان

نان پوری | puri

نان جزء جدایی ناپذیر غذاهای گرجستان است و در کنار همه ی غذاها نانی تازه و خوشمزه وجود دارد. نان خوشمزه ی گرجی ها در تنورهای مخصوصی به اسم تونز درست می شود که با خاک رس درست شده اند. بعد از گرم شدن تنورها خمیر بر روی سطح تنور گذاشته می شود. بعد از مدتی که خمیر قهوه ای شد و پف کرد یعنی نان پخته شده است. این نان تازه در کنار غذاهای سنتی گرجستان خورده می شود و خوردن غذا با آن ها خیلی می چسبد.در مورد تور گرجستان در سایت سفر باتو بیشتر بخوانید.


خاچاپوری | Khachapuri

سفر به گرجستان بدون امتحان خاچاپوری غیر ممکن است! یک غذای نمادین که با زرد تخم مرغ سرو می شود و ظاهر جذابی دارد. خاچاپوری همان نان پنیر است و از محبوب ترین غذاهای گرجستان است. این غذا انواع مختلفی دارد و در هر ناحیه به شیوه ای خاص درست می شود؛ مثلا یکی از انواع خاچاپوری ایمرول است که داخل آن پر از پنیره و شکلی شبیه دایره دارد. مگرول هم نوع دیگری از خاپاپوری است که به غیر از پنیر در داخل آن کره هم هست.

اگر دوست دارید یک خاچاپوری متفاوت بخورید به سراغ آچارولی بروید این خاچاپوری با کره پر شده و لوله شده است. گاهی در نوع خاصی از این غذا خمیر و پنیر مخلوط و بر روی سیخ کباب می شود. حتما در سفر به تفلیس این غذای خوشمزه را امتحان کنید چون سفر به گرجستان بدون خوردن این غذاها کامل نمی شود.

سالاد مرغ گرجستان | qatmis salati

گرجستان سالادهای خوشمزه ی زیادی دارد که به عنوان پیش غذا استفاده می شوند. یکی از این سالادهای خوشمزه سالاد مرغ است که با مرغ، سس مایونز، ادویه جات و پیاز درست می شود.

خینکالی | Khinkali

اگر در منو به دنبال غذایی مقرون به صرفه و در عین حال اصیل می گردید دست روی خینکالی بگذارید. خینکالی یک جور دامپلینگ و از غذاهای ملی گرجستان است و درون لقمه ی خمیری شکل اش پر از گوشت و ادویه است هر چند که گاهی برای پر کردن آن از موادی مثل سیب زمینی، پنی رو قارچ هم استفاده می شود.

چاناخی | Chanakhi

این غذای سنتی در ظرف های سفالی چاناخی درست می شود به همین دلیل به این نام معروف شده است. این خورشت در واقع یک جور تاس کباب بره است که مواد لازم برای تهیه اش سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزیجات، بادمجان و سیر است. این غذا هم انواع مختلفی دارد و در نوع خاصی از آن بادمجان ها با سبزیجات و تکه های گوشت پر می شود و به همراه کمی آب می پزد.

ماهی قزل آلا با رب انار

با اینکه گرجستان نواحی ساحلی هم دارد اما غذاهای دریایی سهم زیادی در فرهنگ غذایی این کشور ندارند. گاهی در منوی رستوران ها به یک غذای دریایی برمی خورید که اگر از طرفداران آن ها هستید باید فرصت را غنیمت بشمارید و بدون معطلی آن را سفارش دهید. پیشنهاد ویژه ی ما ماهی قزل آلا با رب انار است در این غذا، ماهی ها بعد از سرخ شدن در سس ترش و شیرین رب انار قرار می گیرند تا با طعمی متفاوت شما را غافلگیر کنند.

آجاپصندلی | Ajapsandali

اگر رژیم گیاهخواری دارید می توانید روی این غذای سنتی و محبوب حساب ویژه ای باز کنید. تنوع سبزیجات به کار رفته در این غذا آن را به غذایی مقوی و پر از ویتامین تبدیل کرده که حسابی پر انرژی است. مواد لازم برای تهیه ی این غذا گوجه فرنگی، بادمجان، سیر، فلفل دلمه، ادویه و گشنیز است. گاهی در این غذا از فلفل قرمز و سیب زمینی هم استفاده می شود که طعم بینظیری به آن می دهد.


چاکاپولی | Chakapuli

در فصل بهار که گوجه سبزها در می آیند این خورشت تبدیل به یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان می شود. یک غذای ترش که مزه ی آن مددت ها زیر دندانتان باقی می ماند و از اینکه یک همچین غذایی را از منو انتخاب کرده اید هیچ وقت پشیمان نمی شوید. مواد لازم برای تهیه ی این خورشت گوشت، گوجه سبز، فلفل سبز، پیاز، برگ ترخون، سیر و انواع سبزی های تازه است

متسوادی | Mtsvadi
کباب مخصوص گرجی! اگر کباب دوست دارید حتما از این غذا خوشتان می آید چون در آن تکه های گوشت به خوبی کباب و برشته می شوند. کباب ها بعد از آماده شدن در طرفی پر از پیاز و رب انار قرار می گیرند تا طعم دار شوند.

چیکن تاباکا | Chicken tabaka

این غذا طعم و مزه ی اصلی خود را از سیر و سس های مخصوص می می گیرد و نه فقط در گرجستان بلکه در کشورهای اطراف هم پرطرفدار است. برای تهیه ی این غذا تکه های مرغ باید کاملا در ماهی تبه های مخصوص سرخ و برشته شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها