رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 386597

تازه ترین تحولات در باره دورزدن و بی اثرکردن تحریمها چیست؟

کوچ زودهنگام مدیران و مقاومت سیاسیون

ساعت24-درحالی که از امروز 24 شهریور تا 13 آبان 1397تنها 50 روز به شروع اجرایی شدن مرحله دوم تحریم اقتصادایرارن از سوی آمریکا زمان باقی ماتده است و درحالی که مدیران و صاحبان شرکتهای بزرگ اروپایی ایران را ترک کرده و یا علام کرده اند این اقدام را دردستورکاردارند اما مقاومت سیاسی اروپا به نفع ایران دربرابر تحریم امریکا ادامه دارد.

خبر
تازه ترین خبر در این باره را روزنامه آلمانی اشپیگل داده و به نقل از مقامهای اروپایی ادعاکرده است نهاد بین المللی باهدف انجام دادوستدهای مالی با تهران از طریق دور زدن کانال‌های معمولی انتقالات بانکی تاسیس کنند. مزیت چنین نهادی که فرانسه پیشنهاد تاسیس آن را داده‌، این است که برای راه‌اندازی آن نیاز به کمک‌های مالی دولتی نیست. روزنامه اقتصادی هندلزبلات هم گزارش داد این نهاد واسطه‌ای مانند یک بورس معاوضه عمل می‌کند و در واقع مطالبات متقابل شرکت‌های اروپایی و ایران را حسابرسی می‌کند. مسوولان اروپایی همچنین در تلاش هستند کمپین ترامپ برای «فشار حداکثری» به ایران را دور بزنند و تا جایی که ممکن است تجارت با ایران را حفظ کنند. هدف اروپا این است که سران امقامهای یران را راضی کنند چند سال دیگر به برجام متعهد بمانند؛ احتمالا تا زمانی که دوره ریاست‌جمهوری ترامپ تمام شود و رئیس‌جمهوری جدید آمریکا دوباره به این توافق برگردد. تحریم‌های جدید آمریکا، راه معاملات شرکت‌های اروپایی با ایران را سد خواهد کرد اما آلمان به همراه فرانسه و بریتانیا در تلاش هستند این تحریم‌ها را دور بزنند. اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان و همتایان فرانسوی و بریتانیایی او در تلاش بررسی راه‌هایی هستند که به شرکت‌های اروپایی، امکان دور زدن تحریم‌های ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی را می‌دهد. به گزارش «سایت اشپیگل آنلاین» وزیران دارایی آلمان، فرانسه و بریتانیا قصد دارند حتی‌الامکان تا اوایل ماه نوامبر نهادی مالی بنیان‌گذاری کنند که تنها مقصود آن انجام دادوستدهای مالی با جمهوری اسلامی با دور زدن کانال‌های معمولی انتقالات بانکی است.
نهاد واسطه ای
به گزارش دنیای اقتصاد نشریه اقتصادی آلمانی هندلزبلات هم روز جمعه ۲۳ شهریور در گزارشی مبسوط به این راهکار و شیوه عملی آن پرداخته است. این نهاد واسطه‌ای مانند یک بورس معاوضه عمل می‌کند و در واقع مطالبات متقابل شرکت‌های اروپایی و ایران را حسابرسی می‌کند. برای نمونه وقتی ایران به اسپانیا نفت می‌فروشد و یک شرکت ماشین‌سازی آلمانی به ایران تجهیزات و دستگاه‌های لازم برای راه‌اندازی یک کارخانه را می‌فروشد، این نهاد واسطه‌ای وارد عمل می‌شود. پولی که قرار است اسپانیا به ایران در ازای خرید نفت بپردازد، برای پرداخت صورت‌حساب‌ شرکت آلمانی که به ایران دستگاه فروخته، استفاده می‌شود. این نهاد واسطه‌ای می‌تواند بر اساس حقوق و قوانین لوکزامبورگ بنیان نهاده شود و مقر آن نیز در لوکزامبورگ باشد که از مراکز مهم مالی اروپا محسوب می‌شود.به نوشته‌ هندلزبلات، راه‌اندازی چنین نهادی تنها راه ممکن برای باز نگه داشتن کانال‌های دادوستد با ایران است. در گزارش این نشریه اقتصادی همچنین آمده است که در ماه‌های گذشته راهکارهای گوناگونی در این راستا مطرح و بررسی شده، اما به علت مناسب و عملی نبودن کنار گذاشته شدند. اروپایی‌ها نگران هستند که تحریم‌های اقتصادی ماه نوامبر آمریکا، نقطه پایانی برای توافق اتمی باشد و منجر به رقابت میان کشورهای منطقه خاورمیانه برای دستیابی به سلاح اتمی شود. اتحادیه اروپا همچنین در تلاش است که با وجود تحریم‌های آمریکا استقلال خود را حفظ کند. پیش‌تر گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای درباره بسته‌ پیشنهادی اروپا ارائه شده بود و این‌گونه گمانه‌زنی می‌شد که ایران و سه کشور اروپایی به‌طور مشخص در دو حوزه بانکی و همچنین حوزه فروش نفت با یکدیگر مذاکره کرده‌اند. پس از گذشت دو ماه از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و آغاز تلاش‌های اروپا برای حفظ این توافق، خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه در حوزه بانکی، اروپایی‌ها به‌دنبال ایجاد کانالی هستند که از طریق آن امکان ارتباط بانکی فراهم شود و با توجه به تحریم‌های آمریکا، کانال طراحی شده باید به نحوی باشد که از طرف این تحریم‌ها مورد تهدید قرار نگیرد.به همین دلیل، اروپا در پی ایجاد یک حساب مخصوص است که بر مبنای آن بتواند، درآمدهای ایران را به‌صورت متمرکز در آن نگهداری کند.


همچنین پیش از خروج آمریکا از برجام، نشریه آمریکایی «فارن افرز» در گزارشی به برنامه‌های جایگزین اروپا برای محافظت از برجام در برابر تهدیدات آمریکا پرداخته و نوشته بود که اگر ترامپ از برجام خارج شود، آن گاه اروپا می‌تواند پلان دوم خود را اجرایی کند؛ «احیای مقررات بازدارنده»، «تاسیس یا ایجاد نهادی مانند بانک بازسازی و توسعه اروپا» و همچنین«ایجاد کنسرسیوم غنی‌سازی ایران و اروپا در خاک ایران» سه تاکتیک اروپا برای مصون‌سازی برجام از سوی فارن‌افرز توصیف شده بود. این نشریه آمریکایی پیش از تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای نوشته بود که این اقدام سه‌گانه می‌تواند نشان دهد که اروپایی‌ها تا چه اندازه برای حفظ توافق هسته‌ای جدی هستند.
برجام بدون آمریکا
در این رابطه شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز هفته گذشته در گزارشی در این‌خصوص نوشت که متحدان آمریکا در اروپا درحال تهیه نقشه‌هایی هستند که بتوانند با کمک آنها تحریم‌های ترامپ علیه ایران را دور بزنند و برجام را بدون حضور آمریکا زنده نگه دارند. به گزارش «انتخاب» آن‌طور که مقام‌های اروپایی به ان‌بی‌سی گفته‌اند، یکی از راه‌هایی که آنها درحال کار روی آن هستند، ایجاد یک نظام انتقال پولی مستقل از آمریکا است. از زمانی که بانک‌ها مجبور به انتخاب یکی از دو راه جریمه شدن توسط آمریکا یا برقراری ارتباط با ایران شدند، مقام‌های اروپایی تلاش می‌کنند راهی برای انتقال دارایی‌های ایران توسط بانک‌های مرکزی خود بیابند.آنها معتقدند ترامپ بانک‌های مرکزی دولت‌های بزرگ اروپایی را جریمه نخواهد کرد. دولت ترامپ هم تلاش می‌کند راه دولت‌های اروپایی را ببندد. آنها درحال‌حاضر هرکسی را که تحریم‌ها را نقض کند جریمه می‌کنند؛ تفاوتی ندارد این شخص مدیر اجرایی یک بانک آمریکایی باشد یا عضو یک کمپین کوچک بین‌المللی. یکی از مقام‌های ارشد دولت ترامپ گفته دیپلمات‌های این کشور در هفته‌های اخیر در تلاش بوده‌اند بازارهای جدیدی برای شرکت‌های اروپایی که از قطع ارتباط با بازار ایران ضرر می‌بینند، پیدا کنند. این مقام آمریکایی گفته برنامه‌های دولتش در این بخش، محرمانه هستند. او گفته دیپلمات‌های آمریکایی در سمینارهای بزرگ و کوچکی در اروپا شرکت ‌می‌کنند و همه تلاششان را به‌کار بسته‌اند تا به شرکت‌های اروپایی، آمریکایی و آسیایی در هر سطحی که باشند کمک کنند بازارهای جدیدی به جز ایران پیدا کنند.
سوئیفت

یکی دیگر از مناقشه‌های اروپا و آمریکا سوئیفت است. این نهاد که برای فراهم کردن امکان انتقال پول تاسیس شده ماه نوامبر و با بازگشت بخش دوم تحریم‌ها از دسترس ایران خارج خواهد شد. آمریکا اعلام کرده کشورهایی که امکان دسترسی ایران به این سیستم را فراهم کنند، تحریم خواهند شد. بریتانیا، آلمان و فرانسه هر سه از آمریکا خواسته‌اند ایران را در این سیستم نگه دارد اما انتظار می‌رود ترامپ این درخواست‌ها را رد کند. مقر سوئیفت در بروکسل است اما بخش بزرگی از این نهاد را بانک‌های قدرتمند آمریکایی تشکیل می‌دهند و به همین دلیل بسیار سخت خواهد بود که این سیستم مقابل درخواست آمریکا مقاومت کند. به همین دلیل مقام‌های اروپایی دنبال «مکانیزم پاکسازی» خودشان هستند تا دسترسی ایران به سوئیفت همچنان برقرار بماند. یکی از راه‌حل‌های اروپا برای رسیدن به این هدف ایجاد بستری با حضور بانک‌های مرکزی کشورهای این منطقه است تا ریسک تحریم شدن را کاهش دهند. انتظار می‌رود چند مشتری اصلی نفت ایران مثل هند، ژاپن و کره‌جنوبی همچنان واردات نفت ایران را ادامه دهند. آنها تلاش خواهند کرد قبل از اینکه درگیر تحریم‌های ترامپ شوند، تا جای ممکن از تجارت با ایران استفاده کنند. سوال بزرگ، تاثیر این تحریم‌ها بر قیمت جهانی نفت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها