رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 386888

بازی نفتی تازه آمریکا در بزرگترین ابعاد شروع شده است

نفت ایران قربانی کارتل های نفتی تگزاسی

ساعت۲۴-دهه های پس از جنگ دوم جهانی یک بازی بزرگ در بالاترین و ژرف ترین لایه ها وجود داشت که موضوع آن نگهداشتن کشورهای خاورمیانه دارای ذخایر نفت در حوزه نفوذ غرب به رهبری آمریکا بود.

خبر5
آمریکایی ها با این کار از یک سو راه عبور انرژی فسیلی برای متحدان خود دراروپا و جنوب شرقی آسان هموار می کردند و هم البته با این کشورها داد و ستد می کردند تا از زیر چتر آمریکا دور نشوند. آمریکایی ها به هردلیل نمی خواستند از منابع نفت خود استفاده کنند و این داستان سرنوشت خاورمیانه را شکل داده بود اما حالا آمریکا با تولی نفت با استفاده از تکنولوژی روزآمد جایش را به عنوان تقاضا کننده بزرگ نفت به عرضه کننده نفت داده است. براساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، خروجی نفت ایالات متحده در ماه ژوئن و آگوست صعود کرد و به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. در حال حاضر امریکا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شده است. سی ان ان در گزارشی دراین باره منتشر کرده است. مطابق بااین گزارش، این برای اولین بار از سال ۱۹۷۳ است که ایالات متحده بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان شده است. این کار بزرگ نشان می دهد که چگونه رونق نفت شیل ایالات متحده چشم انداز بازار انرژی جهان را تغییر می دهد. تولید نفت امریکا طی دو دهه گذشته بیش از دو برابر شده است. باب مک نالی، رییس Rapidan Energy، یک شرکت مشاوره ای در زمینه انرژی می گوید: این یک نقطه عطف تاریخی است. تگزاس کانون رونق نفت شیل امریکا است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، تولید این حوزه رشد زیادی داشته و در ماه فوریه، ایالات متحده برای اولین بار در دو دهه گذشته، بیشتر از عربستان نفت تولید کرده است. براساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، خروجی نفت ایالات متحده در ماه ژوئن و آگوست صعود کرد و به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید. این اولین بار از فوریه سال ۱۹۹۹ است که امریکا از روسیه پیشی گرفته است. طبق گزارش ها به نظر نمی رسد که امریکا به این زودی از صدر پایین آید، آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت امریکا تا سال ۲۰۱۹ همچنان از عربستان و روسیه جلوتر باشد.

تغییر بازی
این دستاورد، تاثیر عمیق پیشرفت های تکنولوژی سریع در حفاری را برجسته می کند. با این تکنولوژی ها هزینه های حفاری به شدت کاهش پیدا کرده و شرکت ها می توانند منابع زیاد نفت و گاز را از زمین استخراج کنند. بن کوک، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری BP Capital Fund Advisors، یک شرکت سرمایه گذاری در حوزه انرژی می گوید: این انعطاف پذیری از سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت سقوط کرد، مورد نیاز واقع شد. اوپک جنگ قیمت را برای به دست آوردن سهم بازار از دست رفته آغاز کرد. کاهش قیمت ده ها شرکت نفتی ایالات متحده را به تعطیلی کشاند و تلفات زیادی در مشاغل ایجاد کرد. آن زمان، تولید نفت امریکا کاهش پیدا کرد. اما زمانی که قیمت ها در سال ۲۰۱۶ دوباره با رشد همراه شد، شرکت های شیل امریکا توانستند سرعت تولید را افزایش دهند. سال ۲۰۱۶ هزینه ها کمتر شده بود و تکنولوژی هم رشد کرده بود. یکی دیگر از رخدادهای مهم این است که امریکا در حال حاضر یکسری مشتریان در تمام جهان دارد. در اواخر سال ۲۰۱۵، کنگره ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت خام امریکا را لغو کرد و در حال حاضر نفت امریکا به امریکا جنوبی، اروپا و چین صادر می شود. تولیدکنندگان بازیگران تگزاسی
عمده نفت از جمله بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل، سال های گذشته میلیاردها دلار در تگزاس و حوزه نفتی اش سرمایه گذاری کرده اند. حالا این ایالت بیشتر از ایران و عراق تولید دارد. به این ترتیب که اگر تگزاس یک کشور بود، سومین تولید کننده نفت جهان محسوب می شد. به نظر می رسد بازی تازه ای برای آمریکا شروع شده است و آن بیرون کردن عرضه کنندگان نفت از بازار جهانی است. در حال حاضر به نظر می رسد نفت ایران قربانی نخست کارتل های نفتی تکزاسی شده است. آمریکا در شرایط حاضر به هند و چین و حتی ژاپن که سه خریدار اصلی نفت ایران هستند نفت صادر می کند. در صورتی که ایران از بازار خارج شود برگشت آن به بازار با وجود این بازیگر تازه نفس سخت خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها