رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387113

فریدون مجلسی درنقش وکیل شیطان

باآتش بازی می کنیم پس باید مواظب باشیم

ساعت24-این روزها مدیران و صاحبان بنگاههای صنعتی ، بازرگانی و اقتصادی بیش از هر وقت دیگری به اقتصاد سیاسی ایران علاقمند شده و احساس می کنند کسب و کارشان بیش از هرمقوله ای با مسایل سیاست داخلی و رخدادهای سیاست خارجی گره خورده است.

خبر
به همین دلیل است که دعوت از کسانی مثل محمود سریع القلم استادعلوم سیاسی و فریدون مجلسی دیپلمات قدیمی ایران و تحلیلگر مسایل سیاست خارجی در محافل اقتصادی بیشتر شده است. فریدون مجلسی تحلیلگر مسایل سیاست خارجی ایران دیروز میهمان اعضای سندیکای شرکت های تولیدکننده برق بود که دراتاق بازرگانی ایران شنونده سخنان او بودند. فریدون مجلسی دراین نشست گفت من می خواهم کمی در نقش وکیل شیطان یعنی آمریکا باشم و داستان را از زاویه نگاه آنها بررسی کنم. واقعیت این است که به نظر می رسد رهبری آمریکا در همه 40 سال اخیر با استناد به رفتار و گفتتار مدیران و سیاسیون ایرانی توانسته اند دشمنی خود با نظام سیاسی ایران نزد افکارعمومی خویش را توجیه کنند. رهبران آمریکا معتقد ند اگر ایران با این کشور کاری نداشت آمریکایی ها نیز با ایران کاری نداشتند اما ایرانی ها بودند که با امریکایی ها دشمنی کردند و راه را برای آشتی بسته اند. مجلسی با تاکید بر اینکه این حرف ها را تایید نمی کنم و فقط دارم از زاویه نگاه نظام سیاسی این کشور به کینه ورزی چهار دهه ای دوکشور نگاه می کنم. امریکایی ها می گویند ایران است که 40 سال است راههای تماس و گفت و گو با آمریکا را مسدود کرده و علیه این کشور خشونت کلامی روا می دارددارد . ما تنها کشوری هستیم در دنیا که می خواهیم متحد استراتژیک آمریکا را از روی زمین محو کنیم . این حرفها چیزهایی است که می توان در دیدگاه رهبری امروز کاخ سفید نیز دید.
تحریم
به گزارش ساعت 24 مجلسی در باره تحریم ها گفت : روزی که برای نخستین بار موضوع تحریم های ایران از سوی شورای امنیت طرح شد رییس جمهور وقت ایران آقای احمدی نژاد نخواست از ایران دراین شورا دفاع شود و آمریکایی ها هرچه خواستند از این شورا بهره بردند. معنای این حرکت که کشوری به دلیل برخی رفتارهایش به شورای امنیت ارجاع داده می شود این است که این کشور مخل صلح و امنیت جهانی است و متاسفانه ایران در دوره احمدی نژاد شش بار در شورای امنیت محکوم شد. اگرشرایط ایران که البته با اوایل دهه 1390 تفاوت دارد گونه ای شود که ایران باردیگر کارش به شورای امنیت کشیده شود شرایط دشوار خواهد شد. ایران باید توجه کند الان فقط یک کشور است که این تحریم ها را اعمال می کند اما این کشور یعنی آمریکا قدرت نخست اقتصادی و نظامی جهان با فاصله از سایر کشورهاست و اثرگذاری اش بیشتر است. ایران باید بهانه های تحریم را از آمریکا بگیرد تا متحدان اروپایی این کشور که علاقمندند با ایران همکاری کنند در برابر آمریکا توانایی چانه زنی داشته باشند. یادمان باشد در شرایط تعمیق و گسترش دامنه تحریم ها حتی افغانستان نیز دنبال تحریم ایران افتاده است و عراق نیز این تحریم ها را به هرحال رعایت خواهد کرد.
1973و 2018
من در سال 1973 ماموریت داشتم و در بلژیک بودم. در آن سال به دلیل اینکه جنگ اعراب و اسراییل رخ داده بود همه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس فروش نفت به اروپا را مسدود کرده بودند چون اروپا را پشتیبان اسراییل می دانستند. این روزها اما همه این کشورها به اروپا نفت صادر می کنند و تنها ایران است که اگر اروپایی ها بتوانند نفت دربرابر کالا را اعمال کنند شاید از ایران نفت خریداری کنند. این اتفاقی است که افتاده و ایران رودر روی غرب ایستاده است و اعراب دوستان نزدیک اروپا شده اند این در حالی است که اروپایی ها ترجیح می دهند به جای دوستی با اعراب باایران دوست باشند . یادمان باشد اروپا علاقمنداست بتواند در شرایط مطلوب نفت و گاز ایران را جایگزین نفت وگاز سایرکشورها و روسیه کند. ایرانی ها نیز از دست کم 100 سال پیش دوست دارند شبیه اروپایی ها زندگی کنند و این یک مساله مهمی است.
روسیه و ایران
مجلسی ادامه داد ایران تصور می کند روسیه نیازمند حمایت ایران است اما روسها خودشان این نگاه را ندارند . آنها با ایران مناسباتی ابزارگرایا نه دارند و هرگاه احساس کنند ایران شاید برای منافع آنها فایده ای ندارد ایران را کنار می گذارند . روسیه چندین برابر تجارت با ایران با اسراییل تجارت دارد و 25 درصد ساکنان اسراییل یهودی های روسی تبارند و آنها درنهایت اسراییل را برایران ترجیح می دهند . روسیه رقیب نفتی ایران است و باید از این زاویه به روسها نگاه کرد.
به سوی آرامش


وی در بخش پرسش و پاسخ درجواب به این سوال که آیا ایران و آمریکا به سوی جنگ می روند توضیح داد به نظر من ای طور نیست و من نشانه ای از اینکه ایران و آمریکا حتی در این وضعیت به سوی جنگ پیش بروند نمی بینم. تصور من این است که ایران سعی می کند با برخی آدرس هایی که می دهد به امریکا نشان دهد حاضر است وضعیت کج دار و مریز فعلی ادامه یابد و نوعی آرامش پدیدار شود. مجلسی در باره نرخ دلار گفت من فکر می کنم دلار درنزدیکی های 13 هزارتومان باقی می ماند چون نشانه ای از وخیم تر شدن اوضاع نیست

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها