رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387532

ساعت 24 بررسی می کند

دلایل واهمه پمپئو از همه جانبه نبودن تحریم ها علیه ایران

ساعت24-روزی که دونالد ترامپ برجام را غیرقابل اجرا اعلام واز پیمان چندجانبه امضاشده بیرون رفت همیشه یک موضوع اورا نگران می کرد: آیا جهان سیاست و جهان اقتصاد دوراوجمع می شوند تا ایران را تحریم کنند.

مایک پمپئو
ترامپ نیک می داند آن اجماع جهانی که اوباما پدیدارکرده بود هرگز اتفاق نمی افتد و دلیل گسیختگی اجماع جهانی به ویژه در دنیای سیاست رفتارهای خود اوست. چند دلیل برای اینکه اجماع جهانی علیه ایران همانند دوران اوباما نخواهد بود بیش از همه دلایل خودنمایی می کنند. دلیل نخست این است که سازمان ملل متحد قطعنامه ای علیه ایران صادرنکرده است درحالی که در دورقبلی تحریم ها 6 قطعنامه علیه ایران صادر و درآنها به طورضمنی ایران متهم به اخلال در اقتصاد و نظم جهان شده بود. بنابر این دست کم به لحاظ منطق جهانی الان کشورهای گوناگون می توانند به همین موضوع استنادکنند و ازدستورهای آمریکا سر پیچی کنند. یک دلیل عمده دیگر این است که اتحادیه اروپا به ویژه متحد راهبردی آمریکا یعنی بریتانیا از همراهی با ترامپ اجتناب می کنند و تطمیع و تهدید آمریکا سیاست ورزان این سه کشوررا به سوی ترامپ نکشانده است. از سوی دیگر اما دشمنی تجاری آمریکا با چین روند فزاینده پیداکرده است و رهبران چین اگر بخواهند با استناد به این جنگ تجاری راههای دوستی اقتصادی با ایران را گسترده و پنهان تر خواهند کرد. از سوی دیگر اما ترکیه و عراق به مثابه دوکشور عمده طرف تجارت با ایران نیز درموقعیت بهتری نسبت به 7 سال پیش قراردارند و می توانند راههای فرار را جستجو کنند. کشورهایی مثل هند ، ترکیه و چین بارها اعلام کرده اند نمی توانندخرید نفت از ایران را به طورکامل قطع کنند. همین ترکیه می تواند بازار نفت ایران به اروپا را از کسادی کامل دورنگهدارد.
دلیل ترس پمپئو
دلایل یادشده موجب شده است رهبری کاخ سفید هرروز به یک زبان و از سوی یک مقام رسمی به کشورهای جهان هشداردهد و تهدیدکند که اگر با ایران تجارت کنند روزهای سختی را تجربه خواهند کرد. وزیر خارجه آمریکا همین دوروز پیش برای چندمین بار ضمن خبر از تصمیم به خروج خیلی از کشورها از ایران، هشدار داد مجموعه قوانین متفاوت درباره تجارت با رژیم جمهوری اسلامی اعلام خواهد شد.مایک پمپئو در توئیتی نوشت:‌ در ۱۳ آبان مجموعه‌ای از مقررات متفاوت برای کسانی که قصد فعالیت اقتصادی با رژیم در ایران دارند، وجود خواهد داشت. وی افزود تاکنون خیلی از کشورها برای خروج از ایران اقدام کرده اند. اشاره وزیر خارجه آمریکا به ضرب الاجل دور دوم تحریم‌های هسته‌ای ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی بعد از خروج از توافق هسته ای است. پرزیدنت ترامپ ۱۵ مرداد رسما خروج ایالات متحده را از توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی ایران با کشورهای پنج به علاوه یک موسوم به برجام را اعلام کرده بود.از ۱۵ مرداد نیز کاخ سفید بخشی از تحریم های هسته ای ایران را که از زمان توافق برجام تعلیق شده بود، باز گرداند. با بازگشت بخش نخست تحریمها، خرید دلار آمریکا توسط دولت ایران، تجارت فلزات گرانبها، مانند طلا، فروش و تحویل فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد به ایران، و برخی از داد و ستد های مالی جمهوری اسلامی ایران مشمول تحریم شد.دولت ترامپ درنظر دارد در دور بعدی تحریم ها که ۴ نوامبر (برابر با ۱۳ آبان)، صادرات نفت و گاز، و داد و ستد مالی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هدف قرار دهد.دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، که از ابتدا مخالف توافق اتمی ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی و ایران بود، با این استدلال که تهران با ادامه برنامه موشکی و اقدامات بدخواهانه اش در خاورمیانه روح برجام را نقض می‌کند، هشتم ماه مه از آن خارج شد.دولت ترامپ بارها اعلام کرده است که واشنگتن به دنبال تغییر رژیم در تهران نیست و هدف تغییر رفتار حکومت ایران است و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز پس از اعلام خروج کاخ سفید از برجام، شروط ۱۲ گانه برای رسیدن به توافق جدید با تهران را اعلام کرد.نیکی هیلی پیشتر در چهاردهم شهریور اعلام کرده بود آمریکا قصد دارد همزمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که قرار است اواخر سپتامبر در نیویورک برگزار شود، نشست ویژه ای را در شورای امنیت درباره ایران به ریاست پرزیدنت ترامپ برگزار کند.ناظران آگاه باوردارند ز درحدود 50 روز فرصت برای تغییر و تحول وجود دارد و اگر دراین مدت ایرن و آمریکا بخواهند می توانند کاری کنند همه روزنه های گفت وگو برای همیشه بسته نماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها