رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 387600

درضرورت شناخت تحولات جامعه از سوی جامعه بازرگانان ایرانی

نبض جامعه در دست بازرگان نباشد ادامه کارش آسان نخواهد بود

ساعت24-انقلاب صنعتی در انگستان رخ داد و پس از آن به آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپای غربی راه پیدا کرد. انقلاب صنعتی راه تولید انبوه را صاف کرد و قیمت تمام‌شده کالا را کاهش داد و بر کیفیت تولیدات صنعتی افزود.

خبر
اما آن گروه موثر و مفیدی که انقلاب صنعتی را حفظ و توسعه دادند بی‌تردید بازرگانان شجاع، ریسک‌پذیر و دارای شم اقتصادی نیرومند بودند. بازرگانان بودند که تولیدات صنعتی را از دل کارخانه‌ها به بازارها رساندند و با استفاده از روش‌های مدرن آن روزها آن را به مصرف‌کنندگان داخلی فروختند و انبار کارخانه‌ها را خالی نگه داشتند تا باز هم تولید کنند. بازرگانان به عنوان یک قشر نوپا و انقلابی در اروپای غربی به مرور و با تجاری کردن تولید صنعتی و اختراع‌های روزافزون در انواع ماشین و کشتی و وسایل حمل‌ونقل کالاهای تولیدی را از غرب به شرق رساندند و مواد اولیه را از شرق به غرب رساندند. بورژوازی یا همان طبقه سرمایه‌دار در بخش صنعت و در بازرگانی بدون تردید پیشگام مدرن‌سازی اروپا بودند و توانستند مناسبات ناکارآمد شده فئودالیسم در اروپا را به سوی نابودی پیش ببرند.طبیعت کار دادوستد این است که بازرگانان با خریداران در بهترین حالت صلح و صفا باشند تا بتوانند کار خرید و فروش را انجام دهند. بدون دادوستد گسترده کالاها، صنعت و تولید رونق پیدا نمی‌کرد و بدون وجود فضای مناسب سازگاری میان فروشندگان و خریداران نیز تجارت در داخل و خارج ناممکن بود یا به شدت محدود می‌شد. بازرگانان برای دادوستد با کشورها و شرکت‌های خارج از مرزهای ملی اما نیازمند این بودند که به خریداران اعتماد داشته باشند. این چنین بود که نقش بی‌بدیل بازرگانان در پدیدار شدن جامعه مدرن هر روز آشکارتر می‌شد. هم‌اکنون نیز با وجود اینکه تولید کالاها و خدمات در بنگاه‌های غول‌پیکر جهانی نظم و سامان دارد اما نقش و سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در همه جامعه‌ها حتی جامعه آلمان یا ژاپن غیرقابل انکار است.
بازرگانی موتور توسعه
تجربه تاریخ معاصر نشان می‌دهد نقش تجارت خارجی برای توسعه کشورها یک نقش بی‌بدیل است. اگر کالای تولید شده در انبارها بماند و خریدار نداشته باشد چرخ تولید به زودی از حرکت بازمی‌ایستد. این اتفاق در سطح گسترده و در جهان رخ داده است و هم‌اکنون رشد اقتصاد جهان بدون رشد تجارت جهانی با شتاب به سوی سرازیری می‌افتد و به زودی متوقف می‌شود. افزایش قابل توجه و فزونی تجارت در جهان نسبت به تولید حکایت از نقش این عنصر بی‌بدیل دارد. برای اینکه تصویری دقیق‌تر از نقش تجارت خارجی در رشد اقتصاد جهان داشته باشیم کافی است تجارت چین، آلمان، کره جنوبی و برخی دیگر از کشورهای صادرکننده بزرگ را در دستور مطالعه قرار دهیم. چین ، آلمان، کره جنوبی، هند و ترکیه کشورهایی هستند که موتور رشد و توسعه خود را بر پایه توسعه صادرات روشن کرده و با سرعت پیش می‌روند. بنابراین رشد و توسعه جهانی تا زمانی که چرخ‌های تجارت می‌چرخد ادامه‌دار خواهد بود.
فروش داخلی
میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی را تصور کنید که هر روز به فروشگاه‌های بزرگ و کوچک و بازارهای شناخته شده مراجعه می‌کنند و با پرداخت قیمت کالاهای مورد نیاز آنها را خریداری و مصرف می‌کنند. این کالاها از سوی یک شبکه وسیع و گسترده بازرگانی داخلی و به وسیله هزاران تاجر و فروشنده از محل تولید به محل مصرف رسیده است. صاحبان فروشگاه‌ها نیز آخرین حلقه از بازرگانان هستند که با روان‌شناسی مصرف‌کنندگان کالاها را به آنها می‌فروشند. این شبکه گسترده تجارت داخلی راه را برای رشد و توسعه هموار کرده‌اند و با توجه به سرمایه‌گذاری قابل اعتنا اجازه می‌دهند فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی ممکن شود.
بازرگان و جامعه


جامعه‌های انسانی با توجه به گستردگی نهادهای دموکراتیک و با توجه به سهم آزادی در اقتصاد و در امور اجتماعی و سیاسی می‌توانند توسعه به معنای واقعی را تجربه کنند. آزادی تجارت یکی از راه‌ها برای توسعه بلندمدت و پایدار به حساب می‌آید. توسعه تجارت اما الزام‌های خود را دارد که بدون آنها این اتفاق نمی‌افتد. یکی از الزام‌های توسعه تجارت اما وجود رابطه‌ای از سر سازگاری، توافق، تفاهم و تعامل بازرگانان با جامعه است. این یک اتفاق و رویداد دلبخواه نیست که بازرگانان آن را بخواهند یا نخواهند بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای ادامه فروش است. بازرگانان در سلسله مراتبی که دارند باید با یکدیگر و با شهروندان ارتباط منطقی و بر پایه خرد اقتصادی داشته باشند و به این درک برسند که تنها از مسیر داشتن مناسبات دوستانه با خریداران است که توسعه فروش ممکن است. بازرگانان اما برای توسعه فروش خود باید نبض جامعه را بشناسند و تحولات جمعیتی، سلیقه‌ای، قدرت خرید و تمایلات فرهنگی مردم را شناسایی کرده و بر همان اساس سفارش تولید بدهند. بدون شناخت تحولات اجتماعی آتی آیا بازرگانان موفق به توسعه تجارت خواهند شد؟ این اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل است که اکنون در بنگاه‌های بزرگ تجاری فعالیت شدیدی از سوی جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی در جریان است.
بازرگانان و تحولات اجتماعی
بازرگان و تولیدکننده یک هدف بزرگ در درون فعالیت‌های اقتصادی دارند و آن فروش بیشتر، مستمر و پایدار است. این تنها هدف بزرگ در پرتو سود بیشتر محقق می‌شود. اما بازرگانان برای فروش مستمر و پایدار و تولیدکنندگان برای تولید بیشتر باید با جامعه انسانی، اقشار و گروه‌های اجتماعی از ابعاد گوناگون تعامل داشته باشن. دگرگونی در سلیقه، تفاوت درآمدها، شکاف طبقاتی، تحولات سیاسی آتی از سوی گروه‌های اجتماعی مثل کشاورزان، معلمان، کارگران و اصناف و خرده‌فروشان همواره وجود دارد و اگر بازرگانان نتوانند به درستی مسیر تحولات و زمان احتمالی هر رویداد را پیش‌بینی کنند در بدترین موقعیت قرار می‌گیرند. جامعه بازرگانان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و باید در جریان تحولات جامعه باشند. علاوه بر این جامعه بازرگانی ایران و نهاد قانونی آن یعنی اتاق بازرگانی باید در جریان نگرش جامعه در اقشار گوناگون به این قشر و این نهاد باشند. واقعیت این است که بازرگانان ایرانی به صورت فردی شاید اطلاعات گرانبهایی از تحولات جامعه داشته باشند و نوع نگاه مردم به خود را ارزیابی کرده باشند اما این کافی نیست. بازرگانان ایرانی باید به طور سیستماتیک، مستمر، ‌کارشناسانه و پایدار و با استفاده از بهترین جامعه‌شناسان در مسیر تحولات دیدگاهی اقشار گوناگون با خود قرار گیرند. جامعه بازرگانان ایرانی باید با استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی با بدنه جامعه ارتباط برقرار کنند و قدرت اجتماعی به دست آورند تا ضامن قدرت اقتصادی آنها باشد. محمدعلی توحید- نامه اتاق بازرگانی مرداد 1397

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها