رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387630

گرانترین فلزات جهان کدامند و در چه کشورهایی تولید میشوند؟

ساعت24-اگر فکر می‌کنید طلا و نقره که ما به آنها فلزات بهادار می‌گوییم، گران‌ترین فلزات جهان هستند، اشتباه می‌کنید.

الماس
اگر فکر می‌کنید طلا و نقره که ما به آنها فلزات بهادار می‌گوییم، گران‌ترین فلزات جهان هستند، اشتباه می‌کنید. در ادامه لیست ۵ مورد گران‌قیمت‌ترین فلزات جهان آورده شده است.

۱- رادیوم

رادیوم که فلزی به شدت کمیاب و ارزشمند است و رنگی نقره‌ای دارد، گران‌قیمت‌ترین فلز جهان است. برای این‌که به شما دیدگاهی در مورد کمیاب بودن این فلز ارائه دهیم باید بگوییم که در هر تن از پوسته زمین، تنها حدود ۱ هزارم گرم از این فلز وجود دارد.


رادیوم نقطه ذوب بالایی دارد و توانایی قابل‌توجهی برای مقاومت در برابر خوردگی دارد. معمولا از این فلز برای خواص منعکس‌کنندگی آن، در آیتم‌هایی نظیر آینه، پروژکتورها و جواهرات استفاده می‌شود. این فلز در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر کاربرد دارد. بزرگترین تولیدکنندگان رادیوم در جهان، آفریقای جنوبی، روسیه و کانادا هستند.

۲- پلاتینیوم

نام این فلز از کلمه اسپانیایی پلاتینو، به معنای نقره کوچک، گرفته شده است. این یک فلز بسیار چگالی بالا و چکش‌خوار است که به علت عدم واکنش‌پذیری و مقاومت بالا در برابر خوردگی معروف است.

به علت درخشندگی بسیار بالا و مقاومت فوق‌العاده، از پلاتینیوم به طور گسترده در جواهرسازی استفاده می‌شود. از این فلز همچنین در دندان‌سازی، اسلحه‌سازی و هوانوردی استفاده می‌شود. بزرگترین تولیدکنندگان پلاتینیوم در جهان، آفریقای جنوبی، روسیه و کانادا هستند.

۳- طلا

در بین فلزات گران‌بها، طلا را به علت رنگ منحصر به فرد آن، از همه ساده‌تر می‌توان شناسایی کرد. این فلز یکی از پرطرفدارترین فلزات و یکی از مطمئن‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در جهان است. طلا به علت رنگ، شکل‌پذیری و رسانایی منحصر به فرد، محبوب است.

از این فلز معروف جهان، در جواهرسازی، الکترونیک، پوشش‌های ضد تشعشع و محافظ‌های دمایی، استفاده می‌شود. بزرگترین استخراج‌کنندگان طلای جهان، آفریقای جنوبی، ایالات‌متحده، چین، استرالیا و روسیه هستند.

۴- روتنیوم

روتنیوم یکی از فلزات گروه پلاتینیوم است. تمام فلزاتی که در این خانواده از فلزات قرار دارند بسیار گران‌بها هستند، چراکه معمولا این فلزات را در طبیعت با هم پیدا می‌کنند و خواص مشترک بالایی هم دارند. از ویژگی‌های مهم این فلز سختی، کمیابی و توانایی مقاومت آن در برابر عوامل خارجی می‌باشد.

روتنیوم در زمینه الکترونیک محبوب است و کاربرد اصلی آن روکش کردن موثر اتصال‌های الکتریکی است. بزرگترین تولیدکنندگان این فلز، روسیه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی هستند.

۵- ایریدیوم

ایریدیوم که یکی از چگال‌ترین و سنگین‌ترین فلزات جهان است، سخت‌ترین فلز گروه پلاتینیوم است. این فلز دارای یکی از بالاترین نقطه ذوب‌ها در بین فلزات جهان است و مقاوم‌ترین فلز جهان در برابر خوردگی است. این فلز از سنگ معدن پلاتینیوم جدا می‌شود و یکی از محصولات جانبی معدن نیکل است.

بزرگترین تولیدکننده ایریدیوم جهان، آفریقای جنوبی است. از ایریدیوم در ساخت نوک خودکار، ساعت، جواهرات قطب‌نما، لوازم الکترونیکی و صنایع پزشکی و خودرو، استفاده می‌شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها