رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387645

رشد سهام‌ خودروییها علیرغم افت شاخص

ساعت24-خودرویی‌ها امروز برخلاف اکثر گروه‌های بورسی برای دومین روز پیاپی در بورس تهران صف خرید را شاهد بودند. این در حالی است که شاخص کل ۷۲۴ واحد افت کرد و در نیمه کانال ۱۵۷ هزار واحدی قرار گرفت.

بورس
امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۷۳۴ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۳۷ واحدی رسید. این در حالی است که در روز گذشته شاخص بازار سهام توانسته بود بیش از ۲۰۰۰ واحد رشد کند و در اوایل هفته نیز این شاخص توانست کانال ۱۵۹ هزار واحدی را برای اولین بار در تاریخ بورس ایران پشت سر گذارد.

امروز همچنین شاخص کل هم وزن ۵۶۱ واحد رشد کرد و به رقم ۲۷ هزار و ۱۱۸ واحدی رسید. در عین حال شاخص آزاد شناور با افت ۴۳۸ واحد تا رقم ۱۶۸ هزار و ۷۷ پایین رفت و شاخص بازار اول و دوم هر یک به ترتیب ۶۳۶ و ۱۰۰۴ واحد افت کردند.

در روزهای گذشته سقف رقابت پتروشیمی‌ها در بورس کالا برداشته شد و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت در نامه‌ای به شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که با توجه به تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در مورد آزادسازی سقف رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا این محدودیت برداشته شده و قیمت پایه برمبنای نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان معامله می‌شود.

بر اساس این تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از هر بار عرضه منجر به معامله در بورس کالا قیمت پایه را بر اساس میانگین چهار هفته‌ای تعدیل شده به بورس اعلام می‌کند.

این اخبار در روزهای گذشته تاثیر به سزایی در معاملات گروه پتروشیمی و صنایع شیمیایی در بورس اوراق بهادار تهران داشت به طوری که نوسان قیمت این سهم‌ها بر روی شاخص نقش موثری داشت.

امروز پتروشیمی‌ها جزو تاثیرگذاران عمده روی شاخص‌های بازار بودند. نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین هر یک به ترتیب ۲۲۶، ۲۱۵ و ۱۳۲ واحد تاثیر کاهنده در نوسانات شاخص‌های بازار داشتند. در طرف مقابل گروه مپنا، پتروشیمی مبین و پتروشیمی فجر هر یک به ترتیب با ۱۲۵، ۷۳ و ۵۸ واحد تاثیر سعی کردند شاخص کل را در کانال افزایشی نگه دارند.

فعالان بازار سهام امروز برای دومین روز پیاپی در این هفته شاهد صف‌های پایدار خرید سهام‌های خودرویی بودند. به طوری که در نمادهای تاثیرگذار در شاخص‌هایی همچون سایپا، پارس خودرو و ایران خودرو شاهد رشد فزاینده قیمت سهم‌ها بودیم. به عنوان نمونه ایران خودرو که با صف خرید همراه بود امروز صددرصد خریدش توسط سهامداران حقیقتی و ۶۷ درصد از عرضه آن توسط سهامداران حقوقی به وقوع پیوست.

اما در گروه محصولات شیمیایی روند قیمت‌ها کاهشی بود و بسیاری از این سهم‌ها بیش از دو درصد در قیمت پایانی افت را شاهد بوده است. در گروه فراورده‌های نفتی نیز تقریبا نیمی از سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو شده‌اند در این گروه ۸۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۱ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

رفتارهای هیجانی در معاملات بورس تهران این روزها بیش از گذشته به چشم می‌خورد به طوری که با کوچکترین خبر منفی یا مثبتی سهامداران در صف خرید یا فروش می‌ایستند. ریسک‌های سیستماتیک موجود در بازار و اخباری که از سمت برجام می‌آیند در کنار افزایش نرخ دلار در طی ماه‌های گذشته بیشترین تاثیر را بر نوسانات قیمت‌ها در بورس تهران داشته است.

در آخرین روز معاملاتی این هفته ارزش معاملات این بازار به رقم ۹۵۳ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از ۳.۶ میلیون سهم و اوراق مالی بود. آیفکس نیز امروز ۲۱.۳۷ واحد رشد کرد و به رقم ۱۸۵۸ واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۶۴۰ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات این بازار به رقم ۸۱۶ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها