رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387821

موافقت کره شمالی با انجام اقدامات بیشتر به منظور «خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره»

ساعت24-سران کره شمالی و کره جنوبی در پیونگ یانگ، بیانیه و سند مشترکی را امضا کردند که یکی از بندهای آن بر موافقت کره شمالی برای انجام اقدامات بیشتر به منظور «خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره» اختصاص تاکید دارد.

سران کره شمالی و جنوبی بعد از پایان رایزنی‌ها در پیونگ یانگ، بیانیه مشترکی درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره و روابط دو کره منتشر کردند.

بنا بر نوشته خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی، کره شمالی موافقت کرده است تا اقدامات بیشتری به منظور عاری کردن شبه جزیره کره از سلاح‌ اتمی انجام دهد.

این توافق بعد از دیدار تاریخی «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ حاصل شده است و دو طرف بیانیه‌ای مشترک درباره این دیدار منتشر کردند.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در نشست خبری مشترک با رهبر کره شمالی گفت: «(کره) جنوبی و شمالی برای اولین بار درباره اقدامات به منظور خلع سلاح صحبت کردند. (کره) شمالی موافقت کرده است که به صورت دائمی تاسیسات آزمایش موشکی دونگ چانگ ری خود را تعطیل کند و محل پرتاب موشک را تحت مشارکت و نظارت کارشناسان از کشورهای مربوطه قرار دهد».

رهبر کره شمالی در این کنفرانس خبری تاکید کرده که او و آقای مون موافقت کردند که همه سلاح‌های اتمی و تهدیدات از شبه جزیره کره برداشته و برچیده شوند.

کیم جونگ اون گفت: «بیانیه سپتامبر، سطحی عالی‌تر برای بهبود روابط بین (کره شمالی و جنوبی) باز خواهد کرد و (ما را) به عصر صلح و توفیق نزدیک‌تر خواهد کرد.

بعد از این نشست خبری که به دنبال دو روز مذاکره بین سران کره شمالی و جنوبی انجام شد، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی بیانیه مشترک دو طرف را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: «(کره) شمالی تمایل خود را برای ادامه انجام اقدامات بیشتر (در زمینه خلع سلاح) از قبیل تعطیلی دائمی تاسیسات اتمی یونگبویون ابراز داشته است. آمریکا هم باید اقدامات متناسب و مطابق با روح بیانیه مشترک ۱۲ ژوئن آمریکا- کره شمالی اتخاذ کند».

اشاره این بخش از بیانیه سران دو کره به نشست ۲۲ خرداد دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در سنگاپور و تاکید آنها بر لزوم اقدامات آمریکا به منظور پیش بردن مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ است.

رئیس‌جمهور کره جنوبی در نشست خبری مشترک با رهبر کره شمالی درباره از سرگیری گفت‌و‌گوهای پیونگ یانگ و واشنگتن گفت: من امیدوارم که مذاکرات بین (کره) شمالی و آمریکا به سرعت از سر گرفته شود».

سران دو کره همچنین موافقت کردند هر چه سریعتر یک کمیته نظامی مشترک بین دو کشور برای بررسی اجرای اقدامات و تدابیر لازم به منظور کاستن از تنش‌ها بین دو کره و برقراری ارتباطات مستمر بین پیونگ یانگ و سئول ایجاد شود.

مون و کیم اعلام کردند که کره جنوبی و کره شمالی در مسابقات ورزشی بین‌المللی از قبیل بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در قالب تیم مشترکی حضور خواهند یافت. سران دو کره همچنین از تلاش برای کسب میزبانی مشترک بازی‌های المپیک تابستانه سال ۲۰۳۲ خبر دادند.

رهبر کره شمالی در نشست خبری با رئیس‌جمهور کره جنوبی خبر داد که «به زودی» به سئول سفر خواهد.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها