رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387857

صالحی: ایران بدنبال ساخت رآکتورهای کوچک و متوسط است

ساعت24-رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی چین بر همکاری در خصوص تولید و ساخت راکتورهای کوچک و متوسط در ایران تاکید کرد.

علی اکبر صالحی
علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در حاشیه شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، با ژانگ کجیان، رئیس سازمان انرژی اتمی چین دیدار و گفت و گو کرد.

پیشینه تاریخی روابط دو کشور، راهبردی بودن روابط و اشاره به اهمیت رؤسای جمهور دو کشور به روابط دوجانبه، حمایت از برجام در برابر یکجانبه گرایی آمریکا، همکاری های نوید بخش دو کشور در حوزه های هسته ای از جمله نیروگاهی، آموزشی و امنیت هسته ای، از اهم موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

در ابتدای این دیدار، آقای ژانگ روابط ایران و چین را روابطی راهبردی خواند و دیدارهای رؤسای جمهور دو کشور و تأکید آنان بر این روابط را بااهمیت توصیف کرد.

صالحی نیز به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین اشاره و با توجه به دیدارهای مختلف رؤسای جمهور دو کشور در سال های اخیر، اظهار داشت: در این دیدارها همواره نسبت به گسترش و تعمیق روابط دوجانبه تأکید شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم حوزه همکاری های هسته ای، از حوزه های مورد علاقه دو طرف باشد.

صالحی در مورد روابط دوجانبه، به گام های مثبتی اشاره کرد که در چارچوب برجام در حوزه هسته ای برداشته شده است.

وی از پیشرفت در این زمینه ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: پروژه نوسازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب (اراک) از پیشرفت مناسبی برخوردار است و از همکاری مؤثر چین در این پروژه استقبال می کنیم.

موضوع دیگر مورد بحث در این دیدار، همکاری درخصوص تولید و ساخت راکتورهای کوچک و متوسط در ایران بود. در این زمینه بیان شد که ایران به دلیل شرایط اقلیمی مایل است به جای استفاده از راکتورهای بزرگ، به استفاده از راکتورهای کوچک و متوسط روی بیاورد.

طرف چینی نیز در ادامه این دیدار، بر دو حوزه تجارت و انرژی در روابط دوجانبه تأکید کرد و حمایت چین از برجام را مورد تأکید مجدد قرار داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی چین افزود: پروژه نوسازی اراک را یک پروژه چندجانبه برجامی تلقی می کنیم و پیشرفت کار در این زمینه را با اهمیت می‌دانیم.

وی همچنین اعلام داشت: همکاری در زمینه رآکتورهای کوچک و متوسط و سایر حوزه‌ها مورد علاقه جدی طرفین است و امیدواریم همکاری های دوطرف تداوم یابد.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها